Globalizarea, internetul, învățământul: discuțiile ideologice actuale
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
593 13
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-06 02:16
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01(100)+327 (1)
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (3934)
Международные отношения. Мировая политика. Внешняя политика (1443)
SM ISO690:2012
ГУТОРОВ, Владимир. Современные политические теории, философия образования, политические идеологии, политическая этика, история и теория международных отноше. In: Performanţa în educaţie: factor-cheie în asigurarea securităţii umane, 9-10 octombrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2020, pp. 30-41. ISBN 978-9975-3492-0-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Performanţa în educaţie: factor-cheie în asigurarea securităţii umane 2020
Conferința "Performanţa în educaţie: factor-cheie în asigurarea securităţii umane"
Chişinău, Moldova, 9-10 octombrie 2020

Globalizarea, internetul, învățământul: discuțiile ideologice actuale

Globalization, the internet and education: modern ideological discussions

Современные политические теории, философия образования, политические идеологии, политическая этика, история и теория международных отноше

CZU: 37.01(100)+327

Pag. 30-41

Гуторов Владимир
 
Санкт-Петербургский государственный университет
 
 
Disponibil în IBN: 20 februarie 2021


Rezumat

Nu este întâmplător faptul că concepțiile globalizării, deja mai multe decenii, au un rol important în discuțiile actuale despre perspectivele transformării proceselor de instruire din lumea contemporană. Savanții academici, dispuși indiscutabil să accepte „agenda globală” și participă activ la crearea manualelor internaționale voluminoase, diverselor ghiduri, dedicate problemelor „învățământului global”, de regulă, analizează globalizarea ca pe un proces fără alternative, obiectiv și de aceea preferă să se limiteze la critica moderată și să prezinte fenomenele crizei în domeniile economic, politic și desigur în cel al învățământului ca „costurile inevitabile”, care în viitor, în condițiile dezvoltării, acestea pot fi acoperite de prioritățile organizaționale, formate de noul model economic, universal. Globalizarea, în planul temporar, este legată de răspândirea internetului. Impactul lui asupra vieții economice, politice și sociale a societăților contemporane s-a dovedit așa de cuprinzător (în perioada contemporană mai mult de un miliard jumătatea de utilizatori), astfel, devine clar de ce nu doar în publicațiile populare, dar și în lucrările academice, începând cu mijlocul anilor 90 s-a stabilit „euforia presimțirii” și prognozelor în raport cu epoca schimbărilor revoluționare, inclusiv în domeniul învățământului. Dar nici una din speranțele așteptate nu s-a realizat, în felul în care acestea s-au înscris în imaginația adepților reformelor viitoare. În întregime, internetul n-a îndreptățit speranțele referitoare la intensificarea relațiilor internaționale, treptat transformându-se într-o oglindă gigantă, care reflectă la nivel global neajunsurile sociale tradiționale: inegalitatea, diversitatea lingvistică și culturală, conflictul valorilor și intereselor.

It is no coincidence that the concepts of globalization have been playing an important role in modern discussions about the prospects for transforming educational processes in the modern world for several decades. Academic scholars who are inclined to unconditionally accept the “global agenda” and actively participate in the creation of voluminous international textbooks, various kinds of manuals, reference books, etc., devoted to the problems of “global education”, as a rule, regard globalization as an uncontested and “objective” process and therefore they prefer to limit themselves to moderate criticism and present the crisis phenomena in the economic, political and, of course, educational spheres as “inevitable costs”, which in the future, given a favorable development of events, can be more than covered by the organizational advantages of the emerging new global economic model. Globalization, both in purely temporary terms and in fact, is closely related to the spread of the Internet. Its enormous influence on the economic, political and social life of modern societies turned out to be so exciting (currently – more than one and a half billion users) that one can quite understand why not only in popular publications, but also in academic works, starting from the mid-1990s, a kind of “euphoria of premonitions” and predictions regarding the new coming era of revolutionary transformations, including in the field of education, reigned. However, none of the hopes that suddenly flared up were destined to come true in the form in which it seemed to the imagination of the adherents of future reforms. In general, the Internet did not justify the hopes of accelerating international understanding, gradually turning into a kind of giant mirror reflecting on a global scale traditional social ills – inequality, linguistic and cultural disunity, conflict of values and interests.

Концепции глобализации далеко не случайно уже несколько десятилетий играют важную роль в современных дискуссиях о перспективах трансформации образовательных процессов в современном мире. Академические ученые, склонные безоговорочно принимать «глобальную повестку дня» и активно участвующие в создании объемных международных учебников, различного рода руководств, справочников и т.п., посвященных проблемам «глобального образования», как правило, рассматривают глобализацию как безальтернативный и «объективный» процесс и поэтому предпочитают ограничиваться умеренной критикой и представлять кризисные явления в экономической, политической и, разумеется, образовательной сферах как «неизбежные издержки», которые в дальнейшем при благоприятном развитии событий могут быть с лихвой перекрыты организационными преимуществами формирующейся новой всемирной экономической модели. Глобализация и в чисто временном плане, и по сути тесно связана с распространением интернета. Его огромное влияние на экономическую, политическую и социальную жизнь современных обществ оказалось настолько захватывающим (в настоящее время – более полутора миллиардов пользователей), что можно вполне понять почему не только в популярных изданиях, но и в академических работах, начиная с середины 1990-х годов, воцарилась своеобразная «эйфория предчувствий» и прогнозов в отношении новой грядущей эпохи революционных преобразований в том числе и в области образования. Однако ни одной из внезапно вспыхнувших надежд не суждено было сбыться в том виде, в котором это представлялось воображению адептов будущих реформ. В целом интернет не оправдал надежд на ускорение международного взаимопонимания, постепенно превращаясь в некое гигантское зеркало, отражавшее в глобальном масштабе традиционные социальные недуги – неравенство, языковую и культурную разобщенность, конфликт ценностей и интересов.

Cuvinte-cheie
globalizarea, internetul, democrația, universitatea, liberalismul,

globalization, education, Internet, democracy, university, Gamification, Liberalism,

глобализация, образование, Интернет, демократия, университет, геймификация, либерализм