Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
488 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-04-19 14:45 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
782+792.5 (2) |
Театральная музыка. Опера. Оперетта (98) |
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (521) |
SM ISO690:2012 PROCOP, Svetlana. Opera Națională a lui Gheorghe Neaga „Glira” (pe baza materialelor din presa republicană). In: Revista de Etnologie şi Culturologie, 2020, nr. 28, pp. 39-47. ISSN 1857-2049. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4437964 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Etnologie şi Culturologie | ||||||
Numărul 28 / 2020 / ISSN 1857-2049 /ISSNe 2537-6152 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4437964 | ||||||
CZU: 782+792.5 | ||||||
Pag. 39-47 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În acest articol, utilizând publicații din presa republicană, autorul încearcă să recreeze istoria scrierii, punerii în scenă, premierei și evenimentelor ulterioare asociate operei „Glira” („Barbu Lăutaru”) a lui Gheorghe Neaga. În lumina trezirii identității naționale în rândul romilor / comunității rome, când interesul față de personaje culturale, evenimente și fapte legate de istoria și cultura romilor crește zi de zi, opera „Glira”, scrisă de compozitorul Gheorghe Neaga, fi ul celebrului compozitor moldovean Ștefan Neaga, capătă o semnifi cație specială. Născut în România, Gheorghe Neaga, ca muzician și compozitor, s-a format deja în epoca sovietică: mai întâi, a studiat la București, apoi la Moscova și, în cele din urmă, la Chișinău. Purtând încă din tinerețe, potrivit compozitorului însuși, ideea întruchipării scenice a temei sclaviei țiganilor / romilor din Moldova, Gheorghe Neaga a fost înaintea timpului său, când, în 1974, în epoca stagnării lui Brejnev, a venit pe scena Teatrului de Operă și Balet a Moldovei cu o operă incompatibilă cu sarcinile și obiectivele care stăteau atunci în fața conducerii teatrului. Opera în care personajul principal era o țigancă iobagă nu se încadra în acele canoane eroice și clasice, aprobate de conducere. Nici măcar Maria Bieșu, creând, prin interpretarea ei deosebită, imaginea Glirei, nu a putut salva opera „Barbu Lăutaru”. Astefl pentru avanpremiera la Uniunea compozitorilor din RSSM s-a decis ca opera să se redenumească în „Glira”. |
||||||
Cuvinte-cheie patrimoniu cultural, opera moldovenească, „Glira”, Barbu Lăutaru, культурное наследие, молдавская опера, «Глира», Барбу Лэутару, cultural heritage, Moldovan opera, “Glira”, Barbu Lautaru |
||||||
|