Conținutul teoriei inteligențelor multiple
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
641 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.2 (858)
Общее школьное образование. Общеобразовательная школа (2078)
SM ISO690:2012
BURCĂ, Ana. Conținutul teoriei inteligențelor multiple. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 10, 5-6 decembrie 2019, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2020, Ediția 10, pp. 524-530. ISBN 978-9975-3371-7-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 10, 2020
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
10, Chişinău, Moldova, 5-6 decembrie 2019

Conținutul teoriei inteligențelor multiple

The peculiarities of the theory of multiple intelligences

CZU: 373.2

Pag. 524-530

Burcă Ana12
 
1 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău,
2 Școala Gimnazială nr. 1, Turluianu
 
 
Disponibil în IBN: 29 iulie 2020


Rezumat

Howard Gardner, a psychologist who works in the field of stage psychology, has formulated a theory about the nature of intelligence, which contradicts the previous psychometric perspective. This theory of multiple intelligences, as stated in the book Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (1993), insisted that intelligence should not be conceived as a one-dimensional construct, but as a series of seven independent intelligences. This perspective allows the individual to "manifest the transformations and changes of individual perceptions" and to "recreate aspects of one's experiences". The seven types of intelligence initially identified are: Verbal / linguistic intelligence - this is the ability to use words effectively, either in the oral register (as a TV moderator, speaker, politician, storyteller) or in the written register (as a journalist, playwright, poet, publisher). Logical / mathematical intelligence - this includes the ability to use inductive and deductive reasoning, to solve abstract problems, to understand the complex relationships between concepts, ideas and things. Visual / spatial intelligence - this intelligence of "images and pictures" encompasses the ability to perceive the surrounding world correctly visually, as well as the ability to recreate one's own visual experiences. Body / kinesthetic intelligence - the intelligence of the body and hands allows us to control and interpret the movements of the body, to manipulate objects, to achieve the coordination (harmony) between body and spirit. Musical / rhythmic intelligence - this type is shaped by the degree of sensitivity the individual has to the sound and by the ability to respond emotionally to this type of stimuli. Interpersonal intelligence - represents the ability to quickly perceive and evaluate the states, intentions, motivations and feelings of others. Intrapersonal intelligence - this implies the ability to have a proper self-representation (to know the qualities and weaknesses), to be aware of the inner states, of their own intentions, motivations, to know your temperament and desires; also, the capacity for self-discipline, self-understanding and selfevaluation. In 1991 Gardner added another type of intelligence to his system: naturalistic intelligence. This is noticeable to those who learn best through direct contact with nature. For them, the most appropriate lessons are those in the open air. They like to create projects in natural sciences, such as bird watching, insect making, tree or animal care. They prefer ecology, zoology, botany. 

Howard Gardner, psiholog care activează în domeniul psihologiei stadiale, a formulat o teorie cu privire la natura inteligenţei, care vine în contradicţie cu perspectiva psihometrică anterioară (1993). Această teorie a inteligenţelor multiple, enunţată în cartea Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (1993), a insistat asupra faptului că inteligenţa nu trebuie concepută ca un construct unidimensional, ci ca o serie de şapte inteligenţe independente. Această perspectivă permite individului să „manifeste transformările şi modificările percepţiilor individuale” şi să „recreeze aspecte ale propriilor experienţe” (Gardner, 1993). Cele şapte tipuri de inteligenţă identificate iniţial sunt următoarele. Inteligenţa verbală/lingvistică – aceasta reprezintă capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie în registrul oral (ca moderator TV, orator, politician, povestitor), fie în registrul scris (ca jurnalist, dramaturg, poet, editor). Inteligenţa logică/matematică – aceasta include capacitatea de a utiliza raţionamente inductive şi deductive, de a rezolva probleme abstracte, de a înţelege relaţiile complexe dintre concepte, idei şi lucruri. Inteligenţa vizuală/spaţială – această inteligenţă a „imaginilor şi tablourilor” cuprinde capacitatea de a percepe corect lumea înconjurătoare pe cale vizuală, precum şi capacitatea de a recrea propriile experienţe vizuale. Inteligenţa corporală/kinestezică – inteligenţa la nivelul corpului şi al mâinilor ne permite să controlăm şi să interpretăm mişcările corpului, să manevrăm obiecte, să realizăm coordonarea (armonia) dintre trup şi spirit. Inteligenţa muzicală/ritmică – acest tip se conturează prin gradul de sensibilitate pe care individul îl are la sunet şi prin capacitatea de a răspunde emoţional la acest tip de stimuli. Inteligenţa interpersonală – reprezintă abilitatea de a sesiza şi de a evalua cu rapiditate stările, intenţiile, motivaţiile şi sentimentele celorlalţi. Inteligenţa intrapersonală – aceasta presupune capacitatea de a avea o reprezentare de sine corectă (de a cunoaşte calităţile şi punctele slabe), de a avea conştiinţa stărilor interioare, a propriilor intenţii, motivaţii, de a-ţi cunoaşte temperamentul şi dorinţele; de asemenea, capacitatea de autodisciplină, autoînţelegere şi autoevaluare. În 1991 Gardner a adăugat sistemului său un alt tip de inteligenţă: inteligenţa naturalistă. Aceasta este sesizabilă la cei care învaţă cel mai bine prin contactul direct cu natura. Pentru aceştia, cele mai potrivite lecţii sunt cele din aer liber. Acestora le place să alcătuiască proiecte la ştiinţe naturale, cum ar fi observarea păsărilor, alcătuirea insectarelor, îngrijirea copacilor sau a animalelor. Ei preferă ecologia, zoologia, botanica.

Cuvinte-cheie
multiple intelligences, types of intelligence: verbal/linguistic, logical/mathematical intelligence, visual/spatial intelligence, bodily/kinesthetic intelligence, interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence, musical/rhythmic intelligence, naturalistic intelligence.,

inteligențe multiple, tipuri de inteligență:verbală/lingvistică, inteligenţa logică/matematică, inteligenţa vizuală/spaţială, inteligenţa corporală/kinestezică, inteligenţa interpersonală, inteligenţa intrapersonală, inteligenţa muzicală/ritmică, inteligenţa naturalistă