Articolul precedent |
Articolul urmator |
1862 224 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-24 09:42 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.018.2:373.2 (1) |
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (4060) |
Общее школьное образование. Общеобразовательная школа (2120) |
SM ISO690:2012 BRUMA, Ala. Influenta stilurilor de educatie in familie asupra integrarii copiilor in gradinita. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 141-145. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.2, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.018.2:373.2 | ||||||
Pag. 141-145 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Problema educaţiei este abordată astăzi în strânsă legătură cu problematica lumii contemporane, lume caracterizată prin importante transformări, prin cerinţe şi aspiraţii specifice, prin schimbări în toate domeniile. Vârsta copilăriei este perioada accentuării personalității, stabilizării principalelor ei structuri psihice, este începutul fazelor adolescentine și de constituire a liniilor de perspectivă ale vieții.Aceste începuturi sunt pline de elemente calitative noi, deseori dramatice, ceea ce au făcut ca copilăria să devină subiect frecvent al cercetărilor științifice. Una dintre cele mai importante laturi ale formării copilăriei este familia, pentru că încă din primii ani de viață inițiatorii unei relații sunt părinții. Atmosfera pe care o creează devine primul mediu de creștere şi dezvoltare din punct de vedere intelectual, motivaţional, afectiv, estetic şi moral. Cel mai important element în dezvoltarea copilului devine însuși stilul de educație pe care îl exercită părintele în relația cu copilul său. Ceea ce înseamnă că de comportamentul său va depinde comportamentul copilului său, așadar orice gest, atitudine, mesaj sau comportament al părintelui determină un răspuns al copilului, răspuns care, la rândul său, determină o reacție a adultului.În momentul actual ne întâlnim tot mai mult cu părinți care se plâng de relațiile lor cu copilul, considerând că aceasta este o problemă a copilului său, neținând cont de schimbările care intervin la trecerea anilor. Baza relației părinte-copil este însăși comunicarea. O importanţă deosebită în comunicarea cu copilul o reprezintă alegerea celui mai bun canal de comunicare, mijlocul fizic prin care comunicarea împuterniceşte individul să-şi ajusteze empatia.Ea, comunicarea, apare ca o capacitate, cu program ereditar, peste care se clădeşte viitorul comportament empatic, o trăsătură de personalitate ce poate atinge valenţele aptitudinale, prin intermediul căreia copilul poate înţelege, cunoaşte şi prezice conduitele altuia. Asta fiind o trăsătură facilitatoare interacţiunii sociale şi a performanţei sale.Este admisă următoarea idee că la baza dezvoltării stilurilor de comunicare la copii stă stilul parental exercitat în cadrul familiei, fiindcă un stil de educație bun exercitat oferă primul model pentru comportamentele sociale viitoare prin imitaţie şi interacţiune, oferă identitate copilului, stimulează cadrul de dezvoltare a individualităţii. Implicarea copilului în relaţie trebuie stimulată de către adult.Răspunsul dat de adult la intenţiile sale de comunicare, capacitatea de a-i capta atenţia, de a susţine dialogul şi de a-l stimula, dar şi timpul pe care îl acordă acestei interacţiuni sunt foarte importante pentru consolidarea achiziţiilor şi dezvoltarea copilului.Relaţia dintre adult şi copil este o relaţie inegală, adultul având o poziţie de putere. De aceea, adultul trebuie să fie capabil să creeze o relaţie de încredere şi respect cu copilul. O modalitate de a dovedi respect este aprecierea unicităţii copilului, a valorilor sale, a sentimentelor pe care el le are. Acest lucru nu subminează autoritatea adultului în faţa copilului, ci o consolidează. El, stilul parental, canalizează oricare acţiune de socializare, ea fiind identică cu întreaga lume socială a copilului. Părinţii sunt primii educatori ai copilului, iar pentru a avea succes, este necesar ca ei să fie conştienți de responsabilităţile pe care le au cu privire la copil şi la nevoile acestuia.Studiile au arătat că părintele bun este acel părinte care reuşeşte să înțeleagă şi să răspundă adecvat nevoilor copilului său şi care încurajează autonomia copilului, chiar de la o vârstă fragedă, arătând respect pentru individualitatea copilului. Analizându-se relaţia dintre stilul parental şi comunicarea copilului, s-a constatat că relaţiile permisive determină comportamente imprecise, ascultare si neascultare, relaţiile autoritare se asociază cu obedienţa, lipsa de iniţiativă şi respect de sine, iar cele supraprotective tind să ducă la comportamente pasive, dependenţă şi lipsa de reacţie.Așadar, stilul de educație este definit prin raportare la practicile educative, la modul specific de realizare a educației, indiferent de contextul, de caracterul instituționalizat și nu al procesului de educație.Astfel, stilul de educație este considerat un model de comportament relativ-stabil care se caracterizează prin practici tipice educative și de instruire. Părinții folosesc diverse tehnici de creștere a copilului.În general, părinții pot fi descriși în termenii anumitor dimensiuni ca și caldură, restrictivitate ș.a., toate acestea integrate curprind stilul de educație. Stilul educativ este o expresie utilizată în mod raţional, vizând natura şi caracteristicile raporturilor familiale în cadrul cărora se realizează procesul educaţiei. Analiza acestui aspect se poate realiza şi în funcţie de următoarele determinante [6]:• socioculturale şi de clasă, cum ar fi: mediul general, modelele culturale şi educative generale şi particulare, tradiţiile, instrucţia primită, gradul de cultură, condiţia socială, structura familiei etc.;• socioeconomice, dependente de profesiile dezvoltate de părinţi;• psihologice individuale, unde se identifică anumite caracteristici date de personalitatea părinţilor şi a copiilor din familie;• psihologice – interindividuale, care se descriu în funcţie de modul de relaţionare tipic în familie şi de tradiţia interiorizată a modelelor culturale şi educative.Definirea stilului de educație și distingerea stilului de educație, urmează, de cele mai multe ori, în literatura de specialitate și în cercetarea concretă, ca fiind un produs nemijlocit al interrelației și conexiunii inverse dintre trei variabile ce țin de conduita și competența parentală: principia, autoritate și acțiuni [4]. Educația în familie este considerată, în cadrul raporturilor dintre generații, ca fiind un proces de socializare a tinerei generații condus de către adulți. Elementul cel mai important de care depinde calitatea şi eficienţa educaţiei în familie este stilul educativ al acesteia. Stilul educativ al familiei este modelul orientativ al acţiunilor educative în familie, amprenta subiectivă care caracterizează mediul respectiv. Practic, fiecare familie are stilul ei educativ. Acesta este în principal dependent de stilul parental, cu care se confundă de multe ori.Stilul parental se referă la modul părinţilor de acţionare asupra copiilor şi este o unitate armonică sau dizarmonică între stilurile personale de acţionare ale celor doi părinţi. Există o multitudine de determinante ale stilului educativ în familie. Aceasta se referă la coordonatele exterioare şi la variabilele interne ale vieţii de familie. O serie de specialişti consideră că atmosfera familială, climatul familial, tehnicile de influenţă ale familiei se pot identifica cu stilul educative [1].Stilul parental este platforma pentru înțelegerea rezultatelor copiilor. Originea termenului de „parentalitate” este verbul latin „parere”, care semnifică a da naştere, a dezvolta sau a educa. De aceea, termenul „parentalitate” se referă mai degrabă la activitatea şi procesul dezvoltării şi educării decât la persoana care „face acea activitate”, şi anume, părintele [3]. Reflectă un proces, o activitate şi o interacţiune realizată de adulţi cu copiii, însă nu neapărat proprii lor copii.„Stilul parental” clarifică faptul că rolul de părinte este îndeplinit în conformitate cu stilurile parentale diferite, care oferă indicatori parentali puternici, care pot influenţa existenţa copilului şi indică copilului rezultatele sale în cadrul unui spectru larg al dezvoltării copilului.Ca și conceptul de „stil” [2] din artă, putem distinge mai multe semnificații ale termenului de „stil educativ”. O prima categorie de semnificații sunt cele referitoare la coordonatele prioritar subiective sau obiective:a) semnificația normativ-axiologică, prin care stilurile se referă la normele și valorile care structurează, orientează și sancționează practicile educative în familie (de ex.: stilul autoritar, permisiv s.a.);b) semnificația descriptiv-apreciativă sau comparativă, după tipul de familie considerat în raport cu criterii demografice (de ex.: stilul urban, stilul rural), istorice (stil tradițional, stil modern, stil contemporan). A doua categorie de semnificații sunt în raport cu coordonatele care denotă gradul de extensie al stilurilor.Unii autori, precum Newbergers în teoria de dezvoltare social-cognitivă (1980), susţin că experienţa parentală schimbă oamenii mai ales în mod inconştient. Rolul parental afectează identitatea personală şi sensul existenţial fundamental, influenţând astfel întreg cursul vieţii.Newberger (1980) subliniază că părintele, asemenea copilului, creşte în ceea ce priveşte rolul său şi recunoaşte că relaţia şi rolul sunt stabilite nu numai prin îndeplinirea nevoilor copilului, ci mai ales prin căutarea unor modalităţi de a echilibra propriile sale nevoi, pentru ca toate nevoile să poată fi îndeplinite în mod responsabil.Astfel, pot fi semnificații ale stilului familial de viață și de educație care selectează caracteristicile particulare, specifice, individuale, pentru anumite familii sau care se referă la caracteristicile generale ce identifică anumite categorii de stiluri, modele de practici educative în familii foarte diferite din perspectivă demografică, istorică.Majoritatea autorilor sunt de părerea ca stilul de educație în familie constituie un patern general de creștere a copilului de un părinte, definit prin combinația caldură și control pe care acesta o oferă copilului [5].De aceea „stilul parental” clarifică faptul că rolul de părinte este îndeplinit în conformitate cu stilurile parentale diferite, care oferă indicatori parentali puternici, care pot influenţa existenţa copilului şi indică copilului rezultatele sale în cadrul unui spectru larg al dezvoltării copilului [6]. Stilul educativ este o expresie utilizată în mod raţional, vizând natura şi caracteristicile raporturilor familiale în cadrul cărora se realizează procesul educaţiei.Deci, stilurile de educaţie în familie şi stilurile de comunicare la copiii rămân o sursă de îmbogăţire şi diversificare a vieţii, având un profund caracter particular individualizat, fiind mai mult sau mai puţin dezvoltat, de la caz la caz, la diferite perioade de vârstă. Cercetările cu privire la comunicare au relifiat că: comunicarea este o însuşire comună a tuturor oamenilor, având la bază predispoziţii ereditare.Încrederea reciprocă şi respectul în climatul familial sunt esenţiale. În orice relaţie, îndeosebi, în calitate de părinţi, nu putem cere copilului ceva ce noi înşine nu putem oferi în relaţia dată. |
||||||
|