Articolul precedent |
Articolul urmator |
1208 70 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-24 23:09 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
001.1 (56) |
Наука и знание в целом. Науковедение. Организация умственного труда (1392) |
SM ISO690:2012 TARAGAN, Elena. Elementele ale teoriei cunoasterii. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 129-131. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.2, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 001.1 | ||||||
Pag. 129-131 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Prezenta lucrare pune în discuție elemente fundamentale din Teoria cunoașterii, realizând o trecere în revistă a variilor teorii și autori care au abordat problematica „începutului” ideilor, punctul originar de unde începe cunoașterea umană, din perspectiva ambelor dimensiuni ale acesteia: cunoașterea filosofică și cea științifică, între acestea existând interconexiuni și chiar, am putea spune, se suprapun uneori. Este pus în discuție conceptul patentat de Karl Raimund Popper, autor al celei mai celebre opere a secolului XX din domeniul epistemologiei şi metodologiei ştiinţei, Logica cercetării (1934), acela de „falsificabilitate”, cu ajutorul căruia se face diferența dintre știință și pseudoștiință – o termatică foarte actuală astăzi, aflată la ordinea de zi, în contextul societății informaționale și al afluxului masiv de informații, nu toate cu caracter veridic.În contextul social actual al revizuirii variilor strategii, metodologii de operare, conținuturi adecvate în cadrul procesului educațional, la toate nivelurile acestuia, în contextul, am putea spune, al „crizei în educație” (abandon școlar frecvent, analfabetism funcțional, plagiat, corupție etc.), acum, mai mult ca niciodată, se impune necesitatea înțelegerii fenomenului/procesului prin care omul ajunge la cunoaștere, dobândește cunoaștere, sau necesitatea de a poseda cunoaștere, efectul util al efortului de învățare, compatibilitatea școală-viață. Încearcăm o „revenire” la origini, punând în discuție concepțiile unor filosofi antici (Socrate, Platon, Aristotel, Pitagora) sau, mai aproape de actualitate (Adam Smith, Karl Marx, Ortega y Gasset, Hayek, Popper). Totodată, autoarea își propune să scoată în evidență caracterul interdiciplinar/multidisciplinar/transdisciplinar al științei în genere, prezentând această caracteristică prin exemplificarea tangenței economiei cu alte științe.Ne propunem în studiu să autoarea își propune să argumentăm și să convingem că este necesară revenirea la unele surse mai de demult pentru înțelegerea unor fenomene actuale, că, „cunoașterea” este un proces profund evolutiv care nu a luat naștere ieri și nu se încheie astăzi.Totodată, se încearcă argumentarea faptului că teoria este premergătoare practicii și că argumentul celei dintâi este mult prea posibil să depășească superior argumentul celei de-a doua:(1) Trezirea interesului pentru teoria cunoașterii și a dimensiunii filosofice a acesteia.(2) Punerea în discuție a conceptelor antice cu tendința de ancorare a acestora în actualitate.(3) Contribuirea la faptul de a face conceptele „filosofice” și „științifice” mai accesibile celor tineri.„Premisele şi concluziile cele mai generale ale cunoaşterii ştiinţifice sunt, în esenţă, filosofice. De multe ori, ştiinţa începe în filosofie şi se varsă în filosofie. Reflecţia asupra întemeierii cunoştinţelor ştiinţifice prezintă interes atât ştiinţific, cât şi filosofic” [5].Filosofia începe prin a pune întrebări. Întrebările fundamentale sunt punctele de plecare pentru cele cinci ramuri principale ale filosofiei: metafizica (studiul existenței), epistemologia (studiul cunoașterii), etica (studiul acțiunii), politica (studiul societății), estetica (studiul artei).În epoca contemporană, știința se caracterizează prin „diminuarea fragmentării acesteia, prin expansiunea matematicii, extinderea în toate câmpurile cunoașterii a modului de gândire matematic” [4].De asemenea, perspectiva istorică și cea evolutivă sunt integrate tot mai mult în creația și construcția științifică.Ajungerea la un consens în ceea ce privește elaborarea unor strategii eficace privind procesul de studiu presupune un efort mult mai mare decât s-ar putea crede în primă instanță și, este, totodată, un lucru extrem de responsabil. Aducerea în actualitatea a gânditorilor antici și purcederea la analiza mai profundă a teoriilor din domeniul cunoașterii, poate avea efectul suprinzător și îmbucurător de înțelegere mai bună a actualității, a socialului, economicului și politicului care ne caracterizează astăzi. „Prin cultură la libertate”, cum spune un vechi dicton. |
||||||
|