Elementele ale teoriei cunoasterii
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
1208 70
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 23:09
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
001.1 (56)
Наука и знание в целом. Науковедение. Организация умственного труда (1392)
SM ISO690:2012
TARAGAN, Elena. Elementele ale teoriei cunoasterii. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 129-131. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.2, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Elementele ale teoriei cunoasterii

CZU: 001.1

Pag. 129-131

Taragan Elena
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 mai 2020


Rezumat

Prezenta lucrare pune în discuție elemente fundamentale din Teoria cu­noașterii, realizând o trecere în revistă a variilor teorii și autori care au abordat problematica „începutului” ideilor, punctul originar de unde în­cepe cunoașterea umană, din perspectiva ambelor dimensiuni ale aces­teia: cunoașterea filosofică și cea științifică, între acestea exis­tând interconexiuni și chiar, am putea spune, se suprapun uneori. Este pus în dis­cuție conceptul patentat de Karl Raimund Popper, autor al celei mai celebre opere a secolului XX din domeniul epistemologiei şi me­to­do­lo­gi­ei ştiinţei, Logica cercetării (1934), acela de „fal­si­fi­ca­bi­li­ta­te”, cu ajutorul căruia se face diferența dintre știință și pseudoștiință – o ter­ma­ti­că foarte actuală astăzi, aflată la ordinea de zi, în contextul societății in­formaționale și al afluxului masiv de infor­ma­ții, nu toate cu caracter ve­ridic.În contextul social actual al revizuirii variilor strategii, metodologii de operare, conținuturi adecvate în cadrul procesului educațional, la toa­te nivelurile acestuia, în contextul, am putea spune, al „crizei în edu­ca­ție” (abandon școlar frecvent, analfabetism funcțional, plagiat, co­rupție etc.), acum, mai mult ca niciodată, se impune necesitatea înțelegerii fenomenului/procesului prin care omul ajunge la cu­noaș­tere, do­bân­deș­te cunoaștere, sau necesitatea de a poseda cunoaștere, efectul util al efor­tului de învățare, compatibilitatea școală-viață. În­cear­căm o „re­ve­ni­re” la origini, punând în discuție concepțiile unor fi­lo­­sofi antici (So­cra­te, Platon, Aristotel, Pitagora) sau, mai aproape de ac­tualitate (Adam Smi­th, Karl Marx, Ortega y Gasset, Hayek, Pop­per). Totodată, autoarea își propune să scoată în evidență caracterul in­ter­­­­di­ci­pli­nar­/mul­ti­dis­ci­pli­nar/transdisciplinar al științei în genere, pre­zen­tând această cara­cte­ris­tică prin exemplificarea tangenței eco­no­miei cu alte științe.Ne propunem în studiu să autoarea își propune să argumentăm și să con­vingem că este necesară revenirea la unele surse mai de demult pen­tru înțelegerea unor fenomene actuale, că, „cunoașterea” este un proces pro­fund evolutiv care nu a luat naștere ieri și nu se încheie astăzi.Totodată, se încearcă argumentarea faptului că teoria este pre­mer­gă­toa­re practicii și că argumentul celei dintâi este mult prea posibil să de­pă­șească superior argumentul celei de-a doua:(1) Trezirea interesului pentru teoria cunoașterii și a dimensiunii fi­lo­sofice a acesteia.(2) Punerea în discuție a conceptelor antice cu tendința de ancorare a acestora în actualitate.(3) Contribuirea la faptul de a face conceptele „filosofice” și „ști­in­ți­fice” mai accesibile celor tineri.„Premisele şi concluziile cele mai generale ale cunoaşterii ştiin­ţi­fice su­nt, în esenţă, filosofice. De multe ori, ştiinţa începe în filosofie şi se var­să în filosofie. Reflecţia asupra întemeierii cunoştinţelor ştiinţifice pre­zintă interes atât ştiinţific, cât şi filosofic” [5].Filosofia începe prin a pune întrebări. Întrebările fundamentale sunt pun­ctele de plecare pentru cele cinci ramuri principale ale filo­so­fi­ei: metafizica (studiul existenței), epistemologia (studiul cu­noaș­te­rii), etica (studiul acțiunii), politica (studiul societății), estetica (studiul artei).În epoca contemporană, știința se caracterizează prin „diminuarea frag­mentării acesteia, prin expansiunea matematicii, extinderea în toate câm­purile cunoașterii a modului de gândire matematic” [4].De asemenea, perspectiva istorică și cea evolutivă sunt integrate tot mai mult în creația și construcția științifică.Ajungerea la un consens în ceea ce privește elaborarea unor stra­te­gii efi­­cace privind procesul de studiu presupune un efort mult mai ma­re de­cât s-ar putea crede în primă instanță și, este, totodată, un lucru ex­trem de responsabil. Aducerea în actualitatea a gânditorilor antici și pur­­ce­­derea la analiza mai profundă a teoriilor din domeniul cu­noaș­te­rii, poa­te avea efectul suprinzător și îmbucurător de înțelegere mai bu­nă a ac­tualității, a socialului, economicului și politicului care ne ca­rac­te­ri­zea­ză astăzi. „Prin cultură la libertate”, cum spune un vechi dicton.