Influența factorilor motivaționali în activitatea profesională
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
1359 122
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-29 13:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.923.2:331.36 (1)
Психология (3511)
Пункты в трудовом договоре, не касающиеся заработной платы (31)
SM ISO690:2012
HARITONOV, Maia. Influența factorilor motivaționali în activitatea profesională. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 246-248. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Influența factorilor motivaționali în activitatea profesională

CZU: 159.923.2:331.36

Pag. 246-248

Haritonov Maia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Motivația este forța mobilizatoare a persoanei, ce îi redirecționează și orientează întreg comportamentul în direcția satisfacerii necesității, deci ea este responsabilă de focusarea energiei și atenției asupra atin­ge­rii scopurilor și obținerii satisfacției în urma activității realizate.Psihologul român Andrei Cosmovici [1] susţine că la baza mo­ti­va­ţi­ei ar sta un principiu din biologie, cel al homeostaziei, potrivit căruia or­­­­ganismele tind să-şi menţină aceeaşi stare, un anume echilibru con­st­ant, cu toate modificările mediului. Din acest motiv, când starea de ho­­me­­ostazie este încălcată, individul caută să întreprindă un șir de acțiuni ce ar restabili-o. Motivele, legate de activitatea profesională a omu­lui, pot fi împărțite în trei categorii: motivele alegerii profesiei, mo­tivele ale­gerii locului de muncă și motivele activității profesionale [3, p. 270].Pentru a caracteriza structura motivelor activității profesionale, po­a­te fi utilizată metoda propusă de B.I. Dodonov. El observă că cauzele ori­­cărei activități pot fi o combinație a următorilor factori:Ø plăcerea rezultată din procesul de activitate în sine;Ø rezultatul direct al activității (produsul creat, cunoștințele do­bân­di­te etc.);Ø remunerație pentru activitate (salariu, promovare, faimă etc.);Ø dorința de a evita sancțiunile care pot fi primite în cazul ne­rea­li­ză­rii sarcinilor și obligațiilor în calitate de angajat.Fiecare dintre aceste motive poate avea și o „valență” negativă, an­ga­jatul simțindu-se mai mult dezinteresat, decât motivat să realizeze ac­ti­vitatea [3].Considerând faptul că asupra angajaților acționează di­fe­ri­te forțe ce le influențează activitatea profesională și nivelul motivației, a fost propusă utilizarea modelului explicativ numit Roata de motivație și implicare [2]. Respectivul cadru conceptual multidimensional re­pre­z­i­n­tă dimensiuni cognitive și comportamentale relevante pentru mo­ti­va­ție și implicare. Instrumentul de evaluare utilizat în cadrul Roții de mo­­ti­vare și im­pli­care este reprezentat grafic în Figură și are drept scop evaluarea fe­lu­lui motivației și a implicării în diverse medii, inclusiv în activitatea pro­fesională. De asemenea, nivelul de aspirație al indi­vi­du­lui joacă un rol-cheie în creșterea nivelului de motivație. Comparându-și succesele ac­tuale cu performanțele care le-a avut anterior, angajatul devine mai per­sistent și mai activ în realizarea propriilor obiective.Scala de motivație și implicare oferă practicienilor abordări con­cep­­­tu­ale și de măsurare pentru a surprinde o serie de factori de mo­ti­va­­ție și de implicare relevanți pentru un anumit domeniu de per­for­man­ță.figureFig. Roata de motivație și implicareAstfel: cogniția adaptativă reflectă o orientare motivațională po­zi­ti­­vă spre realizarea sarcinii puse în fața angajatului (autoeficacitate, ap­re­ci­­ere și orientare prin stăpânire); comportamentul adaptativ vi­zea­ză ela­bo­rarea strategiilor cu impact pozitiv folosite de angajați (pla­ni­fi­care, ma­nagementul timpului, persistență); cogniția inadaptativă ref­lec­tă o ori­e­­ntare care inhibă implicarea motivată în satisfacerea nevoii (an­­xi­e­ta­tea, evitarea eșecului și încercarea de a controla situația); com­por­­ta­men­tul inadaptativ se referă la utilizarea unor strategii dău­nă­toa­re pe ca­re angajații le folosesc în activitatea profesională (autosabotare și de­zangajare).În concluzie, menționăm faptul că motivația joacă un rol primar în sa­­tisfacerea nevoilor de ordin superior ale angajaților, fiind forța mo­t­ri­­ce ce direcționează și dozează activitatea pe care aceștia o realizează.Asupra motivației angajatului acționează un șir de factori, precum: re­­munerarea, plăcerea avută din activități, rezultatul direct al activității etc., de aceea este necesară analiza profundă și detaliată a tuturor fac­to­ri­lor motivaționali implicați, fapt ce constituie direcția noastră ul­te­ri­oa­ră de cercetare.