Articolul precedent |
Articolul urmator |
1359 122 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-29 13:51 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.923.2:331.36 (1) |
Психология (3511) |
Пункты в трудовом договоре, не касающиеся заработной платы (31) |
SM ISO690:2012 HARITONOV, Maia. Influența factorilor motivaționali în activitatea profesională. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 246-248. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 159.923.2:331.36 | ||||||
Pag. 246-248 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Motivația este forța mobilizatoare a persoanei, ce îi redirecționează și orientează întreg comportamentul în direcția satisfacerii necesității, deci ea este responsabilă de focusarea energiei și atenției asupra atingerii scopurilor și obținerii satisfacției în urma activității realizate.Psihologul român Andrei Cosmovici [1] susţine că la baza motivaţiei ar sta un principiu din biologie, cel al homeostaziei, potrivit căruia organismele tind să-şi menţină aceeaşi stare, un anume echilibru constant, cu toate modificările mediului. Din acest motiv, când starea de homeostazie este încălcată, individul caută să întreprindă un șir de acțiuni ce ar restabili-o. Motivele, legate de activitatea profesională a omului, pot fi împărțite în trei categorii: motivele alegerii profesiei, motivele alegerii locului de muncă și motivele activității profesionale [3, p. 270].Pentru a caracteriza structura motivelor activității profesionale, poate fi utilizată metoda propusă de B.I. Dodonov. El observă că cauzele oricărei activități pot fi o combinație a următorilor factori:Ø plăcerea rezultată din procesul de activitate în sine;Ø rezultatul direct al activității (produsul creat, cunoștințele dobândite etc.);Ø remunerație pentru activitate (salariu, promovare, faimă etc.);Ø dorința de a evita sancțiunile care pot fi primite în cazul nerealizării sarcinilor și obligațiilor în calitate de angajat.Fiecare dintre aceste motive poate avea și o „valență” negativă, angajatul simțindu-se mai mult dezinteresat, decât motivat să realizeze activitatea [3].Considerând faptul că asupra angajaților acționează diferite forțe ce le influențează activitatea profesională și nivelul motivației, a fost propusă utilizarea modelului explicativ numit Roata de motivație și implicare [2]. Respectivul cadru conceptual multidimensional reprezintă dimensiuni cognitive și comportamentale relevante pentru motivație și implicare. Instrumentul de evaluare utilizat în cadrul Roții de motivare și implicare este reprezentat grafic în Figură și are drept scop evaluarea felului motivației și a implicării în diverse medii, inclusiv în activitatea profesională. De asemenea, nivelul de aspirație al individului joacă un rol-cheie în creșterea nivelului de motivație. Comparându-și succesele actuale cu performanțele care le-a avut anterior, angajatul devine mai persistent și mai activ în realizarea propriilor obiective.Scala de motivație și implicare oferă practicienilor abordări conceptuale și de măsurare pentru a surprinde o serie de factori de motivație și de implicare relevanți pentru un anumit domeniu de performanță.figureFig. Roata de motivație și implicareAstfel: cogniția adaptativă reflectă o orientare motivațională pozitivă spre realizarea sarcinii puse în fața angajatului (autoeficacitate, apreciere și orientare prin stăpânire); comportamentul adaptativ vizează elaborarea strategiilor cu impact pozitiv folosite de angajați (planificare, managementul timpului, persistență); cogniția inadaptativă reflectă o orientare care inhibă implicarea motivată în satisfacerea nevoii (anxietatea, evitarea eșecului și încercarea de a controla situația); comportamentul inadaptativ se referă la utilizarea unor strategii dăunătoare pe care angajații le folosesc în activitatea profesională (autosabotare și dezangajare).În concluzie, menționăm faptul că motivația joacă un rol primar în satisfacerea nevoilor de ordin superior ale angajaților, fiind forța motrice ce direcționează și dozează activitatea pe care aceștia o realizează.Asupra motivației angajatului acționează un șir de factori, precum: remunerarea, plăcerea avută din activități, rezultatul direct al activității etc., de aceea este necesară analiza profundă și detaliată a tuturor factorilor motivaționali implicați, fapt ce constituie direcția noastră ulterioară de cercetare. |
||||||
|