Cultura tradițională românească în presa pentru copii din Republica Moldova
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
850 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-05 16:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[008+398](498):070-053.2 (1)
Цивилизация. Культура. Прогресс (818)
Фольклор в узком смысле (721)
Газеты. Пресса. Журналистика (561)
SM ISO690:2012
PROHIN, Andrei. Cultura tradițională românească în presa pentru copii din Republica Moldova. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: al Republicii Moldova în educația tinerei generații, Ed. 1, 17 noiembrie 2016, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2016, Ediția 1, p. 39. ISBN 978-9975-133-48-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Ediția 1, 2016
Conferința "Valorifi carea patrimoniului etnocultural al Republicii Moldova în educaţia tinerei generaţii"
1, Chișinău, Moldova, 17 noiembrie 2016

Cultura tradițională românească în presa pentru copii din Republica Moldova

CZU: [008+398](498):070-053.2

Pag. 39-39

Prohin Andrei
 
Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală
 
 
Disponibil în IBN: 20 ianuarie 2020


Rezumat

În spațiul dintre Prut și Nistru, presa pentru copii reușește, mai bine de trei sferturi de veac, să-și cucerească cititorii, oglindind atât realitățile epocii, cât și universul atemporal al copilăriei și adolescenței. Folclorul și datinile românești constituie o prezență permanentă în paginile periodicelor pentru copii din Republica Moldova. Alături de creațiile scriitorilor și alte valori spirituale, tezaurul popular contribuie la educarea, în rândurile elevilor, a identității românești, a conștiinței unității românilor din diferite regiuni și a legăturii lor cu strămoșii. Periodicele completează fericit demersul școlii, oferind materiale care lipsesc în manuale, prezentându-le în mod ingenios, captivant, umoristic, sensibilizând cititorii față de valoarea tradițiilor locale. Periodicele pentru copii și adolescenți au un caracter eminamente educativ. Colegiile de redacție selectează creații folclorice în special având conținut moralizator, poezii de dimensiuni reduse, care pot fi mai lesne învățate pe de rost. Concomitent, poezia și proza populară sunt reprezentate modest, prioritate revenind informațiilor succinte despre obiceiuri (majoritatea din ciclul calendaristic). Utilizarea internetului, în calitate de sursă de documentare, atrage riscul de a pune în circulație inexactități sau chiar falsuri. Încercând să prezinte accesibil cunoștințele cu caracter etnografi c, autorii inevitabil omit amănunte, recurg la extrapolări. Publicațiile periodice oferă copiilor și adolescenților preponderent informații științifi ce, despre originea și semnifi cațiile datinilor din trecut. Totodată, elevii sunt îndemnați, în diverse forme, să devină purtători efectivi de cultură tradițională – învățând colinde, proverbe, frământări de limbă, participând în ansambluri folclorice, practicând meșteșuguri populare. Copiii se dovedesc a fi , în mai multe cazuri, culegători de valoroase datini și obiceiuri.