Ocuparea forţei de muncă în învăţământul preuniversitar din romania Versus ţările membre ale uniunii europene
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
813 43
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-23 16:59
SM ISO690:2012
ANDONE, Luminiţa. Ocuparea forţei de muncă în învăţământul preuniversitar din romania Versus ţările membre ale uniunii europene . In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Exacte şi Economice), 2013, nr. 7(67), pp. 212-216. ISSN 1857-2073.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Exacte şi Economice)
Numărul 7(67) / 2013 / ISSN 1857-2073 /ISSNe 2345-1033

Ocuparea forţei de muncă în învăţământul preuniversitar din romania Versus ţările membre ale uniunii europene

Pag. 212-216

Andone Luminiţa
 
Institutul Naţional de Cercetări Economice a „Costin C. Kiriţescu” al Academiei Române
 
 
Disponibil în IBN: 3 aprilie 2014


Rezumat

La nivelul inspectoratelor şcolare prin monitorizarea apropiată a Ministerului Educaţiei Naţionale se desfăşoară piaţa, adică cererea şi oferta de locuri de muncă vacante pe fiecare nivel de învăţământ şi specializare în parte. În România, concursul se organizează prin asocierea temporară a unităţilor de învăţământ la nivel judeţean şi constă în probă practică sau inspecţie specială la clasă în profilul postului didactic solicitat şi în probă scrisă din didactica specialităţii, potrivit programelor specifice pentru concurs, aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei. Nota obţinută la proba practică în profilul postului sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului are o pondere de 25% în media de repartizare. Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată, candidaţii trebuie să obţină minimum nota 7 atât la proba scrisă, cât şi la cea practică sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului. Pentru angajarea pe perioadă determinată, candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât şi la cea practică sau la inspecţia specială în profilul postului. În România titularizarea se face pe o perioada de 4 ani. În ţările membre ale Uniunii Europene titularizarea cadrelor didactice se face în diferite feluri, cum ar fi: în învăţământul austriac sunt reglementate atât contractele pe perioadă determinată, cât şi pe perioadă nedeterminată. Perioada de probă necesară angajării a fost înlocuită, începând cu anul 1988, cu un an de formare-perfecţionare. În Belgia angajarea presupune 3 etape: pe perioadă temporară, temporar prioritară şi pe perioadă nedeterminată, dar decizia nu e întotdeauna definitivă, fiindcă depinde de evaluările anuale. În Cipru cadrele didactice sunt angajate şi numite de catre Ministerul Educaţiei şi obţin statutul de funcţionari după doi ani de la angajare etc.

The market is developed under close surveillance of the National Education Ministry at the level of each and every School Inspectorate, that is, the supply or demand of the vacant workforce positions is on each educational specialized level. In Romania, the competition is managed by the temporary educational units at the county level and consists of a practical test and a classroom special inspection in the applied teaching position profile requested, as well as a written test in the specific subject teaching, according to the specific programs of the competition, authorised by the Educational Ministry. The mark obtained following the practical test in the position profile or following the classroom special inspection in the position profile will ponder by 25% in the average allocation mark. For the employment allocation on an indefinite period of time, the applicants need a minimum mark 7 for both the written test and the classroom special inspection in the proper position profile. For the permanent employment, the applicants need at least mark 5 for the written test and the practical test for the special inspection in the position profile. The tenure is valid for 5 years in Romania. The tenure of the EU member states teaching personnel is managed in various ways, eg: in the Austrian education system, the contracts are regulated for both the definite and the indefinite period of time. The previous testing time needed for employment has been replaced by one year of training and forming period since 1988. In Belgium the employment consists of three stages: a temporary period, a priority temporary period and an indefinite time. The decision, however, is not always final since it depends on the annual assessments. In Cyprus the teaching personnel is employed and named by the Ministry of Education and they obtain the staff statute only after two years of employment, etc.

Cuvinte-cheie
piaţă, piaţa muncii, ocuparea forţei de muncă,

titularizare, resurse uman