Intenţiile profesionale versus resursele personale la persoanele cu dizabilităţi
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
132 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
376.048 (2)
Воспитание, образование и обучение особых групп лиц. Специальные школы (606)
SM ISO690:2012
CUCER, Angela, GOLOVEI, Lilia. Intenţiile profesionale versus resursele personale la persoanele cu dizabilităţi. In: Univers Pedagogic, 2023, nr. 3(79), pp. 75-87. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.52387/1811-5470.2023.3.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 3(79) / 2023 / ISSN 1811-5470

Intenţiile profesionale versus resursele personale la persoanele cu dizabilităţi

Vocational intentions versus personal resources in people with disabilities

DOI:https://doi.org/10.52387/1811-5470.2023.3.11
CZU: 376.048

Pag. 75-87

Cucer Angela1, Golovei Lilia2
 
1 Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic, UPSC,
2 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 26 noiembrie 2023


Rezumat

Orientarea asistenţei psihologice spre activizarea resurselor psihologice interioare ale persoanei cu dizabilități, potenţialului de dezvoltare, formarea mobilităţilor profesionale şi personale devine o condiţie de facilitare a orientării profesionale a acestor persoane. În cadrul articolului sunt prezentate rezultatele studiului experimental al intențiilor profesionale și a resurselor personale la persoanele cu dezvoltare tipică comparativ cu cea a persoanelor cu dizabilități. Sunt elucidate asemănările și diferenţele în identificarea planurilor generale, a intențiilor profesionale, a cunoștințelor despre profesia aleasă, autoevaluarea propriilor capacități pentru profesie, evaluarea autodeterminării profesionale cunoștințelor dar și a cunoștințelor respondenților cu privire la resursele personale, determinarea factorilor care influențează epuizarea rapidă și stabilirea resurselor utilizate pentru recuperare.

The orientation of psychological assistance towards the activation of the inner psychological resources of the disabled person, the development potential, the formation of professional and personal mobility becomes a condition for facilitating the professional orientation of these persons. The article presents the results of the experimental study of professional intentions and personal resources in people with typical development compared to that of people with disabilities. The similarities and differences are elucidated in the identification of general plans, professional intentions, knowledge about the chosen profession, self-assessment of one’s own capacities for the profession, evaluation of the professional self-determination of knowledge but also of the respondents’ knowledge regarding personal resources, determining the factors that influence rapid exhaustion and the establishment of resources used for recovery.

Cuvinte-cheie
intenții profesionale, resurse personale, persoane cu dezvoltare tipică, persoane cu dizabilități, persoane cu dizabilități vizuale,

professional intentions, personal resources, people with typical development, people with disabilities, people with visual disabilities