Articolul precedent |
Articolul urmator |
460 0 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-146.2.09+76.071.1 (1) |
Литература на балканских романских языках (2118) |
Графические искусства. Графика. Гравюра (132) |
SM ISO690:2012 RUSU, Dumitru. Conflictul valorilor în abordări ilustrative ale baladei Meșterul Manole în creația graficienilor moldoveni Ilia Bogdesco și Eudochia Zavtur. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului, Ed. 5, 26 septembrie 2023, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2023, Ediţia 5, p. 37. ISBN 978-9975-84-196-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studii culturale Ediţia 5, 2023 |
||||||
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale: dedicat Zilelor Europene ale Patrimoniului" 5, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.135.1-146.2.09+76.071.1 | ||||||
Pag. 37-37 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Cercetătorii de referință străini și autohtoni abordează frecvent diverse aspecte ale ideilor teoretice despre conflictul valorilor. Amintim și despre conflictul în general, dar și cel valoric, care a servit ca sursă de inspirație în creația mai multor autori marcanți din diverse etape istorice. Ca parte a cerințelor față de abordarea grafică a operei literare, sau a celor din alte domenii artistice, ca pictura și sculptura, conflictul stătea la baza operelor realizate în perioada sovietică. Abordările așa-ziselor „conflicte inventate” au servit apariției și dezvoltării stilului auster din cadrul perioadei realismului socialist. Literatura și arta universală oferă o mulțime de exemple de capodopere în care conflictul valoric reflectă esența ideatică a conținutului general. Astfel este mitul antic grecesc despre Oedip, atât de popular în secolul XX, tragedia Romeo și Julieta de William Shakespeare sau romanul „Ion” de Liviu Rebreanu etc., în care intriga este construită pe un conflict valoric. Balada Meșterul Manole de Vasile Alecsandri la fel include esența tragică a conflictului valoric sau controversa. În context, amintind ilustrațiile la Meșterul Manole semnate de autorii moldoveni ca Ilia Bogdesco și Eudochia Zavtur, observăm două abordări în esența lor plastică absolut opuse. În tonalități contrastante oferite de acești artiști plastici vedem cele două concepte contemporane contradictorii: plastica liniară de valorificare a albului din foaie de hârtie ca suport al ilustrațiilor semnate de Ilia Bogdesco și întunericul tragic în tonalități de nuanțe închise ale imaginilor semnate de Eudochia Zavtur. Cele două abordări grafice, realizate în ilustrații de valoare artistică inedită reflectă două stări de conștiință care pot nuanța receptarea și interpretarea imaginii artistice literare în contextul noilor direcții analitice ale procesului artistic contemporan. |
||||||
|