Circul de Stat din Chişinău – primul obiectiv arhitectural modernist-socialist inclus în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
172 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-26 12:41
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
725.82(478) (2)
Архитектура (635)
SM ISO690:2012
TRIFAN, Aurelia. Circul de Stat din Chişinău – primul obiectiv arhitectural modernist-socialist inclus în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 1(AV), pp. 77-83. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 1(AV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Circul de Stat din Chişinău – primul obiectiv arhitectural modernist-socialist inclus în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat

The State Circus in Chisinau - the first socialist modernist architectural object included in the Register of state protected monuments of the Republic of Moldova

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.11
CZU: 725.82(478)

Pag. 77-83

Trifan Aurelia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 septembrie 2023


Rezumat

Modernismul reprezintă în istoria culturii mondiale unul din cele mai globale stiluri, acoperind aproape întregul secol al XX-lea. În acest context, Republica Moldova nu face excepţie, având o moştenire modernistă semnificativă. Numeroase proiecte, materializate în impunătoare clădiri publice, reprezintă repere importante în perceperea identităţii capitalei ţării noastre în perioada sovietică. Cercetarea acestora duce la dezvăluirea spiritului modernismului şi a întregii impresii despre obiectivele din perioada respectivă şi, nu în ultimul rând, conştientizarea valorii lor reale. Astfel, Circul de Stat se impune atenţiei publice prin calităţi artistice: atât prin proporţii, ritm riguros al pilonilor de pe faţadă, decoraţii plastice, cât şi prin particularitatea de a reprezenta epoca istorică în care a fost construit. Autorii proiectului arhitecţii S. Şoihet şi A. Kiricenko introduc în structura urbană o compoziţie volumetrică expresivă, iar preocupările artiştilor plastici V. Rotari, P. Obuh, L. Yantsen şi E. Saakov sunt orientate spre accentuarea caracterului ludic al edificiului. Neprotejată legal până nu demult, arhitectura edificiului era în pericol de a fi alterată grav de intervenţii neadecvate şi ireversibile. Primul pas în salvarea obiectivului arhitectural modernist-socialist este făcut de Asociaţia B.A.C.U., care, argumentând ponderea edificiului în contextul urban, reuşeşte să-l includă în Registrul monumentelor ocrotite de stat

Modernism represents one of the most global styles in the history of world culture, dominating almost the entire 20th century. In this context, the Republic of Moldova is no exception having a significant modernist heritage. Numerous projects, materialized in imposing public buildings, are important landmarks in the perception of the identity of our country’s capital during the soviet period. Their research leads to the revelation of the spirit of modernism and of the whole impression of the architectural objects of that period, and last but not least, to the awareness of their real value. Thus, the State Circus attracts the public attention through its artistic qualities: the proportions, the rigorous rhythm of the pillars on the facade, the plastic decorations, as well as through the particularity of representing the historical era in which it was built. The authors of the project, architects S. Şoihet and A. Kiricenko, introduce an expressive volumetric composition into the urban structure, whereas the plastic artists V. Rotari, P. Obuh, L. Yantsen and E. Saakov are preoccupied with emphasizing the playful character of the edifice. Legally unprotected until recently, the architecture of the edifice was in danger of being seriously altered by inappropriate and irreversible interventions. The first step in saving the socialist modernist architectural object is made by the B.A.C.U. Association, which, arguing about the importance of the edifice in the urban context succeeds in including it in the Register of State-protected monuments.

Cuvinte-cheie
Circul de Stat, modernism socialist, Biroul pentru Artă şi Cercetare Urbană (B.A.C.U.), valorificare, clasare, expresie arhitecturală, sculptură, pictura murală, decoraţii plastice,

State Circus, socialist modernism, Bureau for Art and Urban Research (B.A.C.U.), valorization, classification, architectural expression, sculpture, mural painting, plastic decorations