The Avant-Garde Phenomenon in the Ukrainian Textile Art of the XX Century
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
203 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-10 10:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
745.52.03(477)”XX” (1)
Рисование и черчение. Дизайн. Декоративно-прикладное искусство и художественные промыслы (336)
SM ISO690:2012
KARA-VASILIEVA, Tatyana, LUKOVSKA, Olha, KOSTIUKOVA, Valentyna. The Avant-Garde Phenomenon in the Ukrainian Textile Art of the XX Century. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 1(AV), pp. 50-57. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.07
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 1(AV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

The Avant-Garde Phenomenon in the Ukrainian Textile Art of the XX Century

Fenomenul avangardei în arta textilă ucraineană a secolului al XX-lea

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.07
CZU: 745.52.03(477)”XX”

Pag. 50-57

Kara-Vasilieva Tatyana1, Lukovska Olha2, Kostiukova Valentyna3
 
1 Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology,
2 Ukrainian Academy of Printing,
3 Mykhailo Boichuk Kyiv State Academy of Decorative-Applied Arts and Design
 
 
Disponibil în IBN: 5 septembrie 2023


Rezumat

O pagină strălucitoare din istoria artei decorative a Ucrainei este începutul secolului al XX-lea – aceasta este o perioadă de cooperare activă între artiştii de avangardă şi meşterii populari. Articolul are în vedere un experiment unic de creativitate comună a meşterilor profesionişti şi cei populari, desfăşurat în atelierele de artă artizanală ale A. Semigradova din satul Skoptsy şi N. Davydova din satul Verbovka. Aceste ateliere au avut diferenţe în orientarea lor artistică. De aici şi-au început activitatea vestitele meşteriţe populare G. Sobachko, P. Vlasenko, G. Tsybulova, a căror creaţie este analizată în articol. Se are în vedere şi activitatea creativă a artiştilor profesionişti A. Exter, K. Malevich, L. Popova, O. Rozanova, N. Genke-Meller, conform schiţelor cărora meşterii populari au brodat, implementând idei suprematiste. Meşterii profesionişti au acordat atenţie broderiei ca fiind cea mai expresivă formă de artă decorativă. Studiul notează că stilul artistic al panourilor decorative, al covoarelor, precum şi al decoraţiunilor interioare şi al articolelor de costume a fost un cuvânt nou în arta vremii şi a adus broderia ucraineană la un nivel înalt de dezvoltare. O astfel de cooperare a contribuit la îmbogăţirea reciprocă a creativităţii meşterilor populari şi a artiştilor de avangardă. Căutarea lor comună inovatoare a dus la faptul că broderia Ucrainei de la începutul secolului al XX-lea, dezvoltându-se în contextul tendinţelor artistice ale vremii, a fost o sinteză originală a artelor decorative şi plastice.

The early XX th century is a bright phenomenon in the history of decorative art in Ukraine. This is a period of active cooperation between famous avant-garde artists and folk-art masters. The article examines a unique creative experiment of professional and folk artists implemented in the A. Semigradova`s craft workshops in the village of Skoptsy and N. Davydova`s craft workshops in the village of Verbovka. It was these workshops that had differences in their artistic orientation. The art of the famous folk craftswomen G. Sobachko, P. Vlasenko, G. Tsybulyova, who came from there, is analyzed in the article. The works of the professional artists A. Ekster, K. Malevich, L. Popova, O. Rozanova, N. Genke-Meller also are being studied. The folk craftsmen embroidered artistic works based on their sketches and performed ideas of suprematism in this way. Professional artists paid attention to embroidery as the most expressive type of decorative art. It is indicated that the artistic style of decorative panels, carpets, as well as interior decoration and costume items was a new word in the art and brought Ukrainian embroidery to the highest level of development. Such cooperation contributed to the mutual enrichment of the works of folk-art masters and avant-garde artists. Joint innovative research proves the fact that the Ukrainian embroidery of the early XX century, developed in the context of artistic trends at that time, was a synthesis of decorative and fine arts.

Cuvinte-cheie
avangardă, suprematism, artă populară, artist profesionist, broderie artistică,

avant-garde, suprematism, folk art, professional artist, artistic embroidery