Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
203 9 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-10 10:51 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
745.52.03(477)”XX” (1) |
Рисование и черчение. Дизайн. Декоративно-прикладное искусство и художественные промыслы (336) |
SM ISO690:2012 KARA-VASILIEVA, Tatyana, LUKOVSKA, Olha, KOSTIUKOVA, Valentyna. The Avant-Garde Phenomenon in the Ukrainian Textile Art of the XX Century. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 1(AV), pp. 50-57. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.07 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Volumul 32, Numărul 1(AV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.07 | ||||||
CZU: 745.52.03(477)”XX” | ||||||
Pag. 50-57 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
O pagină strălucitoare din istoria artei decorative a Ucrainei este începutul secolului al XX-lea – aceasta este o perioadă de cooperare activă între artiştii de avangardă şi meşterii populari. Articolul are în vedere un experiment unic de creativitate comună a meşterilor profesionişti şi cei populari, desfăşurat în atelierele de artă artizanală ale A. Semigradova din satul Skoptsy şi N. Davydova din satul Verbovka. Aceste ateliere au avut diferenţe în orientarea lor artistică. De aici şi-au început activitatea vestitele meşteriţe populare G. Sobachko, P. Vlasenko, G. Tsybulova, a căror creaţie este analizată în articol. Se are în vedere şi activitatea creativă a artiştilor profesionişti A. Exter, K. Malevich, L. Popova, O. Rozanova, N. Genke-Meller, conform schiţelor cărora meşterii populari au brodat, implementând idei suprematiste. Meşterii profesionişti au acordat atenţie broderiei ca fiind cea mai expresivă formă de artă decorativă. Studiul notează că stilul artistic al panourilor decorative, al covoarelor, precum şi al decoraţiunilor interioare şi al articolelor de costume a fost un cuvânt nou în arta vremii şi a adus broderia ucraineană la un nivel înalt de dezvoltare. O astfel de cooperare a contribuit la îmbogăţirea reciprocă a creativităţii meşterilor populari şi a artiştilor de avangardă. Căutarea lor comună inovatoare a dus la faptul că broderia Ucrainei de la începutul secolului al XX-lea, dezvoltându-se în contextul tendinţelor artistice ale vremii, a fost o sinteză originală a artelor decorative şi plastice. |
||||||
Cuvinte-cheie avangardă, suprematism, artă populară, artist profesionist, broderie artistică, avant-garde, suprematism, folk art, professional artist, artistic embroidery |
||||||
|