Procesul gândirii critice și principalele sale caracteristici în viziunea lui Matthew Lipman
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
334 31
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-14 13:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.015.3+159.955 (3)
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (4079)
Психология (3516)
SM ISO690:2012
BĂLAN, Marin. Procesul gândirii critice și principalele sale caracteristici în viziunea lui Matthew Lipman. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Educație și gândire critică, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2022, Ediția a 5-a, pp. 88-89. ISBN 978-9975-159-95-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane
Ediția a 5-a, 2022
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane"
Chişinău, Moldova, 17-18 noiembrie 2022

Procesul gândirii critice și principalele sale caracteristici în viziunea lui Matthew Lipman

The process of critical thinking and its main characteristics in the view of Matthew Lipman

CZU: 37.015.3+159.955

Pag. 88-89

Bălan Marin
 
Universitatea din Bucureşti
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 25 iulie 2023


Rezumat

Gândirea critică este un concept la modă în politică, în cultură, în educație, cu multe înțelesuri: abilități, practici sau comportamente critice care pot fi adoptate sau dezvoltate. Mijloacele pedagogice de care dispunem pentru a dezvolta gândirea critică sunt variate și depind atât de contextul disciplinar în care lucrăm, cât și de propria noastră concepție despre gândirea critică. În viziunea lui Matthew Lipman, gândirea critică este acea gândire abilă și responsabilă care facilitează o bună judecată deoarece: (1) se bazează pe criterii; (2) se autocorectează; (3) este sensibilă la context. Instituția școlară este învestită cu mai multe misiuni. Dar care ar trebui să fie prioritatea școlii? Desigur, doar memorarea informațiilor nu este suficientă și nici practicarea izolată a unei serii de abilități. Dincolo și prin însuşirea conținutului disciplinar, formarea gândirii rămâne esențială. Devine esențial ca școala să pregătească tinerii să se poată distanța de ceea ce citesc sau văd pe web, în mass-media, dar și în învățarea școlară, și pentru a-i dota să-și construiască o reprezentare critică a situațiilor cu care se confruntă.

Critical thinking is a fashionable concept in politics, in culture, in education, with many meanings: critical skills, practices or behaviors that can be adopted or developed. The pedagogical means available to us to develop critical thinking are varied and depend both on the disciplinary context in which we work and on our own conception of critical thinking. In Matthew Lipman's view, critical thinking is that skillful and responsible thinking that facilitates good judgment because: (1) it is based on criteria; (2) is self-correcting; (3) is context sensitive. The school institution is endowed with several missions. But what should be the school's priority? Of course, merely memorizing information is not enough, nor is practicing a series of skills in isolation. Beyond and through the acquisition of disciplinary content, the formation of thinking remains essential. It becomes essential that the school prepares young people to be able to distance themselves from what they read or see on the web, in the media, but also in school learning, and to equip them to build a critical representation of the situations they face.

Cuvinte-cheie
gândire critică, învăţare şcolară, mijloace pedagogice, conținut disciplinar, Matthew Lipman,

critical thinking, school learning, pedagogical tools, disciplinary content, Matthew Lipman

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Bălan, M.</dc:creator>
<dc:date>2022</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>G&acirc;ndirea critică este un concept la modă &icirc;n politică, &icirc;n cultură, &icirc;n educație, cu multe &icirc;nțelesuri: abilități, practici sau comportamente critice care pot fi adoptate sau dezvoltate. Mijloacele pedagogice de care dispunem pentru a dezvolta g&acirc;ndirea critică sunt variate și depind at&acirc;t de contextul disciplinar &icirc;n care lucrăm, c&acirc;t și de propria noastră concepție despre g&acirc;ndirea critică. &Icirc;n viziunea lui Matthew Lipman, g&acirc;ndirea critică este acea g&acirc;ndire abilă și responsabilă care facilitează o bună judecată deoarece: (1) se bazează pe criterii; (2) se autocorectează; (3) este sensibilă la context. Instituția școlară este &icirc;nvestită cu mai multe misiuni. Dar care ar trebui să fie prioritatea școlii? Desigur, doar memorarea informațiilor nu este suficientă și nici practicarea izolată a unei serii de abilități. Dincolo și prin &icirc;nsuşirea conținutului disciplinar, formarea g&acirc;ndirii răm&acirc;ne esențială. Devine esențial ca școala să pregătească tinerii să se poată distanța de ceea ce citesc sau văd pe web, &icirc;n mass-media, dar și &icirc;n &icirc;nvățarea școlară, și pentru a-i dota să-și construiască o reprezentare critică a situațiilor cu care se confruntă.</p></dc:description>
<dc:description xml:lang='en'><p>Critical thinking is a fashionable concept in politics, in culture, in education, with many meanings: critical skills, practices or behaviors that can be adopted or developed. The pedagogical means available to us to develop critical thinking are varied and depend both on the disciplinary context in which we work and on our own conception of critical thinking. In Matthew Lipman&#39;s view, critical thinking is that skillful and responsible thinking that facilitates good judgment because: (1) it is based on criteria; (2) is self-correcting; (3) is context sensitive. The school institution is endowed with several missions. But what should be the school&#39;s priority? Of course, merely memorizing information is not enough, nor is practicing a series of skills in isolation. Beyond and through the acquisition of disciplinary content, the formation of thinking remains essential. It becomes essential that the school prepares young people to be able to distance themselves from what they read or see on the web, in the media, but also in school learning, and to equip them to build a critical representation of the situations they face.</p></dc:description>
<dc:source>Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane (Ediția a 5-a) 88-89</dc:source>
<dc:subject>gândire critică</dc:subject>
<dc:subject>învăţare şcolară</dc:subject>
<dc:subject>mijloace pedagogice</dc:subject>
<dc:subject>conținut disciplinar</dc:subject>
<dc:subject>Matthew Lipman</dc:subject>
<dc:subject>critical thinking</dc:subject>
<dc:subject>school learning</dc:subject>
<dc:subject>pedagogical tools</dc:subject>
<dc:subject>disciplinary content</dc:subject>
<dc:subject>Matthew Lipman</dc:subject>
<dc:title>Procesul g&acirc;ndirii critice și principalele sale caracteristici &icirc;n viziunea lui Matthew Lipman</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>