Export of tourist services of Belarus to China
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
228 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-05 12:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.48(476:510) (1)
Туризм. Экономика туризма (547)
SM ISO690:2012
HOLUBEU, Siarhei H, SUHAK, Vadzim K., AVSYUK, Andrey A.. Export of tourist services of Belarus to China. In: Economy and Sociology, 2022, nr. 2, pp. 96-106. ISSN 2587-4187. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2022.2-08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economy and Sociology
Numărul 2 / 2022 / ISSN 2587-4187 /ISSNe 2587-4195

Export of tourist services of Belarus to China

Exportul serviciilor turistice ale Belarusiei în China

Экспорт туристических услуг Беларусии в Китай

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2022.2-08
CZU: 338.48(476:510)
JEL: L83, Z30, Z31, Z33, Z38, Z39

Pag. 96-106

Holubeu Siarhei H1, Suhak Vadzim K.2, Avsyuk Andrey A.3
 
1 Center for System Analysis and Strategic Research of the National Academy of Sciences of Belarus,
2 The Belarusian-Chinese Research Center “One Belt - One Road” of the Center for System Analysis and Strategic Research of the National Academy of Sciences of Belarus,
3 Institute of Economics of the NAS of Belarus
 
 
Disponibil în IBN: 12 iunie 2023


Rezumat

The article discusses the institutional foundations of mutually beneficial Belarusian-Chinese tourism cooperation. The research aims to explore the state, problems, and prospects for the development of the tourism industry in China and Belarus and to develop proposals for the development of tourism export services to China. The authors examine the structure of the tourism industry in Belarus and China, the inductive prerequisites for the development of the tourism sector of the two countries, as well as global trends in the field of tourism related to the COVID-19 pandemic. Special attention was paid to developing promising types of tourism in Belarus and China, such as “red,” rural, folklore, digital, and “winter” tourism. The case of the Republic of Belarus, which may be helpful for Central and Eastern Europe countries, illustrates the possible directions for the growth of tourism export services to China, thanks to the optimisation of measures to prevent and control COVID-19. This optimisation contributed to the cross-border movement of Chinese citizens and opened up opportunities to attract Chinese tourists to the Belarusian market and the markets of Central and Eastern Europe. We have emphasised that for Belarus, achieving significant results in the development of the export of tourist services to China involves solving some essential tasks: conducting large-scale and ongoing advertising and informational campaigns to increase the awareness of foreign audiences about tourism products and recognition of the country as an attractive tourist destination; development and implementation of an incentive system for tour operators from China; performance of activities to adapt the service in hotels, airports, train stations, restaurants, museums to the individual characteristics and specific needs of tourists from China; improving the tax-free system to increase the interest of citizens from China in visiting Belarus.

Articolul pune în discuție aspectele instituționale ale cooperării beloruso-chineze reciproc avantajoase în domeniul turismului. Scopul cercetării este de a studia starea, problemele și perspectivele de dezvoltare a industriei turismului în China și Belarus și de a elabora propuneri pentru dezvoltarea exporturilor de servicii turistice în China. Autorii examinează structura industriei turismului din Belarus și China, premisele obiective pentru dezvoltarea sectorului turistic din cele două țări, precum și tendințele globale în domeniul turismului, influențate de pandemia COVID-19. O atenție deosebită este acordată dezvoltării unor tipuri promițătoare de turism în Belarus și China: „roșu”, rural, folcloric, digital și de iarnă. Cazul Republicii Belarus, care poate fi util pentru țările din Europa Centrală și de Est, ilustrează posibilele direcții de creștere a exporturilor de servicii turistice către China, în contextul de optimizare a măsurilor de prevenire și control al COVID-19. Această optimizare a contribuit la circulația transfrontalieră a cetățenilor chinezi, ceea ce a deschis oportunități de a atrage turiști chinezi pe piața belorusă, precum și pe piețele din Europa Centrală și de Est. Se subliniază că, pentru Belarus, obținerea unor rezultate semnificative în creșterea exportului de servicii turistice către China implică rezolvarea unui număr de sarcini cheie: desfășurarea de campanii de publicitate și informare pe scară largă și continuă pentru a crește gradul de conștientizare a publicului străin cu privire la produsele turistice și recunoașterea țării ca destinație turistică atractivă; dezvoltarea și implementarea unui sistem de stimulare pentru operatorii de turism din China; desfășurarea de activități de adaptare a serviciului în hoteluri, aeroporturi, gări, restaurante, muzee la caracteristicile individuale și nevoile specifice ale turiștilor din China; îmbunătățirea sistemului de scutire de taxe pentru a crește interesul cetățenilor din China de a vizita Belarus.

В статье рассматриваются институциональные основы взаимовыгодного белорусскокитайского взаимодействия в области туризма. Цель исследования – изучение состояния, проблем и перспектив развития туристической отрасли КНР и Беларуси, выработка предложений по развитию экспорта туристических услуг Беларуси в Китай. В соответствии с данной целью авторы исследуют структуру туристической отрасли Беларуси и Китая, объективные предпосылки развития туристической сферы двух стран, а также мировые тенденции в области туризма в контексте изменений, вызванных пандемией COVID-19. Отдельное внимание уделено развитию перспективных видов туризма в Беларуси и в Китае: «красному», сельскому, фольклорному, цифровому и зимнему туризму. Пример Беларуси может быть полезен для стран Центральной и Восточной Европы, иллюстрирует возможные направления роста экспорта туристических услуг в КНР, в контексте оптимизации китайскими властями в январе 2023 года мер по профилактике и контролю над COVID-19. Оптимизация способствовала беспрепятственному и упорядоченному трансграничному перемещению китайских граждан, что открывает возможности привлечения китайских туристов на белорусский рынок, а также на рынки стран Центральной и Восточной Европы. Рассматриваются вопросы, а также структура государственной поддержки туристической отрасли в Республике Беларусь. Подчеркивается, что для Беларуси достижение значимых результатов в наращивании экспорта туристических услуг в Китай предполагает решение ряда ключевых задач: проведение масштабной и постоянной рекламной и информационной кампаний для повышения осведомленности зарубежной аудитории о туристических продуктах и узнаваемости страны как привлекательного туристического направления; разработка и внедрение системы стимулирования туроператоров из Китая; проведение мероприятий по адаптации сервиса в гостиницах, аэропортах, вокзалах, ресторанах, музеях под индивидуальные особенности и специфические потребности туристов из Китая; совершенствование системы tax free для повышения заинтересованности граждан из Китая в посещении Беларуси.

Cuvinte-cheie
tourism industry of Belarus and China, tourism development trends, types of tourism, BelarusianChinese tourism cooperation, export of tourism services, and government support of tourism,

industria turismului din Belarus și China, tendințe de dezvoltare a turismului, tipuri de turism, cooperare turistică belorusă-chineză, export de servicii turistice, sprijin guvernamental pentru turism,

туристическая отрасль Беларуси и КНР, тенденции развития туризма, виды туризма, белорусско-китайское туристическое сотрудничество, экспорт туристических услуг, государственная поддержка туризма