Agricultural policy development in Moldova over one decade: recent estimates and an outlook towards EU accession
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
236 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-01 23:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.43.02(478) (13)
Производство продукции и услуг по отраслям народного хозяйства (1510)
SM ISO690:2012
HERZFELD, Thomas, LUCAŞENCO, Eugenia, ZVYAGINTSEV, Dmitry. Agricultural policy development in Moldova over one decade: recent estimates and an outlook towards EU accession. In: Economy and Sociology, 2022, nr. 2, pp. 7-21. ISSN 2587-4187. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2022.2-01
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economy and Sociology
Numărul 2 / 2022 / ISSN 2587-4187 /ISSNe 2587-4195

Agricultural policy development in Moldova over one decade: recent estimates and an outlook towards EU accession

Dezvoltarea politicii agricole în Republica Moldova pe parcursul unui deceniu: estimări recente și perspectivă către aderarea la UE

Развитие сельскохозяйственной политики в Республике Молдова за одно десятилетие: последние оценки и перспективы с точки зрения вступления в ЕС

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2022.2-01
CZU: 338.43.02(478)
JEL: Q1, Q18

Pag. 7-21

Herzfeld Thomas1, Lucaşenco Eugenia2, Zvyagintsev Dmitry3
 
1 Leibniz Institute of Agricultural Development in Transition Economies,
2 National Institute for Economic Research of Moldova,
3 FAO Regional Office for Europe and Central Asia (REU)
 
 
Disponibil în IBN: 12 iunie 2023


Rezumat

Public support for the agricultural sector of Moldova represents an essential priority of the bodies entitled to the development and implementation of public policies in the field of agriculture. Given the accelerated attempts to join the European Union, an alignment of the Moldovan agricultural policy to the EU’s Common Agricultural Policy (CAP) and broader EU green infrastructure with Green Deal and Farm to Fork, are receiving an increasing attention. In order to support the policy makers and the experts with input for the EU legal approximation and future EU accession negotiations, this article presents recent estimates of public support for the agricultural sector of the Moldova using the OECD methodology. More specifically, the Producer Support Estimate (PSE) results are presented for eleven products covering the period 2007-2018. Despite increasing budgetary support of agricultural producers from the Government of Moldova, PSE for most commodities is negative. Given the relatively low relevance of trade interventions, the calculated price differentials hint at non-policy-related barriers to price transmission between the border and the farm gate. Potential reasons are discussed, and policy recommendations are developed. Furthermore, the structure of public policies for agriculture and rural areas, approximated by the General Services Support Estimate (GSSE), are presented. The comparison with the current CAP reveals that the structure of instruments differs substantially. Funding for the current Moldovan agricultural policy is heavily concentrated on investment support and the inspection and control system. Although the CAP might be further reformed until Moldova joins the EU, environmental and rural development policy objectives will remain paramount within the EU, and the relevant ministries should start to develop suitable joint strategies.

Sprijinul public pentru sectorul agricol în Republica Moldova reprezintă o prioritate esențială a instituțiilor abilitate cu elaborarea şi implementarea politicilor publice în domeniul agriculturii. Având în vedere încercările accelerate de aderare la Uniunea Europeană, va primi o atenție din ce în ce mai mare alinierea politicii agricole a Moldovei la Politica Agricolă Comună (PAC) a UE și o infrastructură ecologică mai largă a UE marcată în Pactul Verde European și Strategia de la fermă la furculiță. Pentru a sprijini factorii de decizie politici și experții cu contribuții pentru apropierea juridică la UE și viitoarele negocieri de aderare la UE, acest articol prezintă estimări recente ale sprijinului public pentru sectorul agricol al Moldovei folosind metodologia OCDE. Mai precis, rezultatele Estimarea Sprijinului Producătorului (PSE) vor fi prezentate pentru unsprezece produse care acoperă perioada 2007-2018. În pofida creșterii sprijinului bugetar al producătorilor agricoli din partea Guvernului Moldovei, PSE pentru majoritatea mărfurilor este negativ. Având în vedere relevanța relativ scăzută a intervențiilor comerciale, diferențele de preț calculate sugerează bariere nelegate de politici în calea transmiterii prețurilor la hotar și de producător. Motivele potențiale sunt discutate și sunt elaborate recomandări de politici. De asemenea, este prezentată structura politicilor publice pentru agricultură și zonele rurale, aproximată prin Estimarea Sprijinului Serviciilor Generale (GSSE). Comparația cu PAC actuală arată că structura instrumentelor diferă substanțial. Finanțarea politicii agricole actuale a Moldovei este concentrată în mare măsură pe sprijinirea investițiilor și pe sistemul de inspecție și control. Deși PAC ar putea fi reformată în continuare până la aderarea Moldovei la UE, obiectivele politicii de mediu și dezvoltare rurală vor rămâne primordiale în cadrul UE, iar ministerele competente ar trebui să înceapă să elaboreze strategii comune adecvate.

Государственная поддержка сельскохозяйственного сектора Молдовы является одним из основных приоритетов органов, уполномоченных на разработку и реализацию государственной политики в области сельского хозяйства. Учитывая ускорение попыток присоединения к Европейскому союзу, все большее внимание уделяется согласованию сельскохозяйственной политики Молдовы с Единой сельскохозяйственной политикой ЕС (ЕСП) и более широкой зеленой инфраструктурой ЕС − «Зеленым соглашением» и Стратегией «От фермы к столу». В целях поддержки политиков и экспертов, внесших свой вклад в правовое сближение с ЕС и будущие переговоры о вступлении в ЕС, в этой статье представлены последние оценки государственной поддержки сельскохозяйственного сектора Молдовы с использованием методологии ОЭСР. В частности, результаты оценки поддержки производителей (PSE) представлены для одиннадцати продуктов за период 2007–2018 гг. Несмотря на усиление бюджетной поддержки сельхозпроизводителей со стороны правительства Молдовы, PSE по большинству товаров отрицательный. Учитывая относительно низкую значимость торговых вмешательств, рассчитанные различия в ценах указывают на не связанные с политикой барьеры для передачи цен между границей и воротами фермы. В статье обсуждаются возможные причины и представлены рекомендации по совершенствованию политики в данной сфере. Кроме того, представлена структура государственной политики для сельского хозяйства и сельских районов, аппроксимированная оценкой поддержки общих служб (GSSE). Сравнение с действующей ЕСП показывает, что структура инструментов существенно отличается. Финансирование текущей сельскохозяйственной политики Молдовы в значительной степени сосредоточено на поддержке инвестиций и системе инспекции и контроля. Хотя ЕСП может быть подвергнут дальнейшему реформированию до присоединения Молдовы к ЕС, цели политики в области окружающей среды и развития сельских районов останутся первостепенными в рамках ЕС. Исходя из этого, соответствующие министерства должны начать разработку необходимых совместных стратегий.

Cuvinte-cheie
Agricultural Policy, producer support estimate, general services support estimate, Moldova, EU accession, EU’s common agricultural policy,

politica agricolă, estimarea sprijinului pentru producători, estimarea sprijinului pentru servicii generale, Moldova, aderarea la UE, politica agricolă comună a UE,

сельскохозяйственная политика, оценка поддержки производителей, оценка поддержки общих служб, Молдова, вступление в ЕС, единая сельскохозяйственная политика ЕС