Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
282 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-09 10:51 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.017 (147) |
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (3934) |
SM ISO690:2012 VACARCIUC, Daniela. Axiologia și esențele valorice ale educației . In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2023, nr. 2-3(138-139), pp. 9-14. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7974612 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională | |||||||
Numărul 2-3(138-139) / 2023 / ISSN 1810-6455 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7974612 | |||||||
CZU: 37.017 | |||||||
Pag. 9-14 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
În articol se definește conceptul de axiologie și se analizează cum incumbă aceasta valorile, care sunt percepute ca niște acte existențiale. Prin demersul explicativ al teoriilor axiologice, se prefigurează domeniul mai larg al educației. Discuția se concentrează pe importanța operațională a valorilor, valoarea ca procesualitate, nucleul valorii care constituie semnificația acesteia, rolul relației dintre subiectul și obiectul axiologic, ierarhizarea valorilor etc., privind toate aceste aspecte drept repere care conferă educației valabilitate din punct de vedere valoric. Se evidențiază motivele, bine întemeiate, ale multor „cotituri” din educație, deoarece valorile au întotdeauna consecințe serioase. Valoarea, intrinsec, ne înlesnește descoperirea unui curs de acțiune rezonabil din punctul de vedere al binelui (sau al răului). Demersul se bazează pe ideea că orice valoare are în subsidiar un fundament care o transcende, iar orice opinie despre educație este un rezultat al metamorfozei ideatice care o determină în contextul valorilor superioare. |
|||||||
Cuvinte-cheie axiologie, valoare, procesualitate, act existențial, valorizare, obiect/subiect axiologic, valori superioare, valoare generică, educație în valori, axiology, value, processuality, existential act, valorization, axiological object/subject, higher values, generic value, education in values |
|||||||
|