Axiologia și esențele valorice ale educației
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
282 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-09 10:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.017 (147)
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (3934)
SM ISO690:2012
VACARCIUC, Daniela. Axiologia și esențele valorice ale educației . In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2023, nr. 2-3(138-139), pp. 9-14. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7974612
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 2-3(138-139) / 2023 / ISSN 1810-6455

Axiologia și esențele valorice ale educației

Axiology and Value Essences of Education

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7974612
CZU: 37.017

Pag. 9-14

Vacarciuc Daniela
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Teze de doctorat:
 
Disponibil în IBN: 6 iunie 2023


Rezumat

În articol se definește conceptul de axiologie și se analizează cum incumbă aceasta valorile, care sunt percepute ca niște acte existențiale. Prin demersul explicativ al teoriilor axiologice, se prefigurează domeniul mai larg al educației. Discuția se concentrează pe importanța operațională a valorilor, valoarea ca procesualitate, nucleul valorii care constituie semnificația acesteia, rolul relației dintre subiectul și obiectul axiologic, ierarhizarea valorilor etc., privind toate aceste aspecte drept repere care conferă educației valabilitate din punct de vedere valoric. Se evidențiază motivele, bine întemeiate, ale multor „cotituri” din educație, deoarece valorile au întotdeauna consecințe serioase. Valoarea, intrinsec, ne înlesnește descoperirea unui curs de acțiune rezonabil din punctul de vedere al binelui (sau al răului). Demersul se bazează pe ideea că orice valoare are în subsidiar un fundament care o transcende, iar orice opinie despre educație este un rezultat al metamorfozei ideatice care o determină în contextul valorilor superioare.

In our article we define axiology and discuss how it incorporates values, which are perceived as existential acts. Through the explanatory approach of axiological theories, the broader field of education is foreshadowed. The discussion focuses on the operational importance of values, value as processuality, the core of value, which that constitutes its meaning, the role of the relationship between the axiological subject and object, the hierarchy of values etc., regarding all these aspects as benchmarks that give education validity from a value point of view. The question of well-founded reasons in many of the „turning points” of education is highlighted, as values always have serious consequences. Value, intrinsically, makes it easier for us to discover a course of action that is reasonable from the point of view of good (or evil). The discussion is based on the idea that any value has in the alternative a foundation that transcends it and any opinion on education is a result of the ideational metamorphosis that determines it in the context of higher values.

Cuvinte-cheie
axiologie, valoare, procesualitate, act existențial, valorizare, obiect/subiect axiologic, valori superioare, valoare generică, educație în valori,

axiology, value, processuality, existential act, valorization, axiological object/subject, higher values, generic value, education in values