Articolul precedent |
Articolul urmator |
189 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-31 21:17 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
785.3:788.6.087.613.2:786.2 (1) |
Инструментальная музыка (275) |
SM ISO690:2012 CAZAC, Radu. Trio pentru clarinet, bariton şi pian de Oleg Negruţa: particularităţi structurale şi de limbaj. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 26. ISBN 978-9975-84-186-3. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 15, 2023 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 785.3:788.6.087.613.2:786.2 | ||||||
Pag. 26-26 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autorul îşi propune să studieze unele elemente structurale şi de limbaj aplicate în lucrarea Trio pentru clarinet, bariton şi pian de Oleg Negruţa – remarcabil compozitor din Republica Moldova, pianist şi profesor. Este autorul multor lucrări de diferit gen: muzică camerală instrumentală, vocală, muzică simfonică etc. Trio pentru clarinet, bariton şi pian scris de compozitorul Oleg Negruţa a fost conceput iniţial pentru o altă componenţă instrumentală. Acesta a fost predestinat pentru vioară, violoncel şi pian, însă, aşa cum aproape toate creaţiile maestrului sunt supuse multiplelor transcripţii, Trio-ul dat nu este o excepţie. Lucrarea constituie două părţi contrastante prin tempou şi caracter. Prima parte lină şi cantabilă se aseamănă cu un cântec liric, unde este prezentă o linie melodică destul de desfăşurată şi melodioasă. Partea a doua este energică, plină de viață contrastantă părții întîi. Deşi Trio-ul este format doar din două părţi, partea a doua reprezintă un final festiv, vioi şi optimist. În urma supunerii creaţiei la o analiza muzicologică detaliată, am observat că autorul respectă unele particularităţi structurale şi de limbaj cum ar fi: forma şi elementele constituante ale ei, raportul tonal în partea a doua etc., dar şi unele devieri, cum sunt raportul tonal al temelor de bază din partea întâia a creaţiei sau chiar însăşi arhitectonica bipartită a lucrării, ambele în forma de sonată (de regulă miniaturile sunt scrise în forme mici simple sau complexe). Trio-ul, supus analizei, demonstrează bogata fantezie a compozitorului, care, de fapt, reprezintă gândirea muzicală proprie lui Oleg Negruţa. |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-182305</cfResPublId> <cfResPublDate>2023</cfResPublDate> <cfVol>Ediția 15</cfVol> <cfStartPage>26</cfStartPage> <cfISBN>978-9975-84-186-3</cfISBN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/182305</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Trio pentru clarinet, bariton şi pian de Oleg Negruţa: particularităţi structurale şi de limbaj</cfTitle> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Autorul îşi propune să studieze unele elemente structurale şi de limbaj aplicate în lucrarea Trio pentru clarinet, bariton şi pian de Oleg Negruţa – remarcabil compozitor din Republica Moldova, pianist şi profesor. Este autorul multor lucrări de diferit gen: muzică camerală instrumentală, vocală, muzică simfonică etc. Trio pentru clarinet, bariton şi pian scris de compozitorul Oleg Negruţa a fost conceput iniţial pentru o altă componenţă instrumentală. Acesta a fost predestinat pentru vioară, violoncel şi pian, însă, aşa cum aproape toate creaţiile maestrului sunt supuse multiplelor transcripţii, Trio-ul dat nu este o excepţie. Lucrarea constituie două părţi contrastante prin tempou şi caracter. Prima parte lină şi cantabilă se aseamănă cu un cântec liric, unde este prezentă o linie melodică destul de desfăşurată şi melodioasă. Partea a doua este energică, plină de viață contrastantă părții întîi. Deşi Trio-ul este format doar din două părţi, partea a doua reprezintă un final festiv, vioi şi optimist. În urma supunerii creaţiei la o analiza muzicologică detaliată, am observat că autorul respectă unele particularităţi structurale şi de limbaj cum ar fi: forma şi elementele constituante ale ei, raportul tonal în partea a doua etc., dar şi unele devieri, cum sunt raportul tonal al temelor de bază din partea întâia a creaţiei sau chiar însăşi arhitectonica bipartită a lucrării, ambele în forma de sonată (de regulă miniaturile sunt scrise în forme mici simple sau complexe). Trio-ul, supus analizei, demonstrează bogata fantezie a compozitorului, care, de fapt, reprezintă gândirea muzicală proprie lui Oleg Negruţa.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-99535</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-99535</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-99535-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2023T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Cazac</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Radu</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>