În zodia pandemiei
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
386 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-23 11:26
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[82+008]:616.98(091) (1)
Литература. Литературоведение (3495)
Цивилизация. Культура. Прогресс (818)
Инфекционные заболевания. Инфекционные лихорадки (585)
SM ISO690:2012
SCRUMEDA, Andreea. În zodia pandemiei. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2023, nr. 1, pp. 101-107. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.59295/DIA.2023.1.12
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 1 / 2023 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

În zodia pandemiei

Under the sign of pandemic

DOI:https://doi.org/10.59295/DIA.2023.1.12
CZU: [82+008]:616.98(091)

Pag. 101-107

Scrumeda Andreea
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 5 mai 2023


Rezumat

Lucrarea de faţă îşi propune să prezinte cronologic şi comparativ evoluţia comportamentală umană, de la primele pandemii înregistrate şi până la pandemia Covid-19. Ne interesează aici atât atribuirea originii acestor boli infecţioase, cât şi manifestările literare şi artistice care au reprezentat aceste dezastre. Am observat că bolile infecţioase de mare răspândire şi-au găsit locul în scrierile religioase ca evenimente care au avut loc ca pedepse divine şi, simetric, ca evenimente viitoare, făcând parte integrantă din sfârşitul lumii. Dacă în Antichitate filosoful păgân Porfir din Tir deplângea ridicarea creştinismului, blamându-l pentru apariţia molimei, în Europa Evului Mediu, creştinii căutau nişte ţapi ispăşitori printre minorităţile religioase. De asemenea, epidemiile şi pandemiile s-au dovedit a fi un subiect irezistibil pentru numeroşi scriitori, iar în artele plastice, Marea ciumă din Evul Mediu a inspirat tema iconografică Danse Macabre. Astăzi, pelicula tratează acest subiect din perspectivă apocaliptică, marcând astfel o revenire la concepţiile antice asupra molimelor. Constatăm că, din Evul Mediu până azi, reacţiile populaţiilor sunt, în linii mari, aceleaşi, incluzând aici negaţionismul, dezinformarea şi neîncrederea în autorităţi. În afară de tratamentele îndoielnice, s-a menţinut şi tendinţa de respingere a măsurilor sanitare, cu atât mai mult cu cât, în prezent, social media oferă o uriaşă cantitate de informaţii corecte şi false, dificil de clasificat.

The present paper aims to chronologically and comparatively present the evolution of human behavior, from the first recorded pandemics to the Covid-19 pandemic. We are interested in the attribution of these infectious disease’s origin, as well as in the literary and artistic manifestations that represented these disasters. While in the Antiquity the pagan philosopher Porphyry of Tire lamented the rise of Christianity, blaming it for the appearance of the plague, in Middle Ages Europe, Christians looked for scapegoats among the religious minorities. Epidemics and pandemics also proved to be an irresistible subject for many writers; in visual arts, the Great Plague of the Middle Ages inspired the iconographic theme Danse Macabre. Today, movies deal with this topic from an apocalyptic perspective, thus marking a return to the ancient conceptions of plagues. We also find that, from the Middle Ages to the present day, the popular reactions are broadly the same, including negationism, misinformation and mistrust of authorities. Apart from questionable cures, the tendency to reject sanitary measures has also been survived, especially since social media currently provide a huge amount of right and of false information, hard to classify.

Cuvinte-cheie
cronica dezastrului, comportament, religie, evul mediu, COVID-19,

chronicle of disasters, behaviour, religion, Middle Ages, COVID-19