Articolul precedent |
Articolul urmator |
356 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-16 23:46 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.091.3:001 (1) |
Организация обучения (552) |
Наука и знание в целом. Науковедение. Организация умственного труда (1400) |
SM ISO690:2012 SANDULEAC, Sergiu. Procesul de dezvoltare și eficientizare a gândirii științifice la cadrele didactice în contextul realităților secolului XXI. In: Ştiinţă, educaţie, cultură , Ed. 2023, 13 februarie 2023, Comrat. Comrat: Universitatea de Stat din Comrat, 2023, Vol. 2, pp. 19-22. ISBN 978-9975-83-254-0. 978-9975-83-256-4. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Ştiinţă, educaţie, cultură Vol. 2, 2023 |
||||||
Conferința "Ştiinţă, educaţie, cultură" 2023, Comrat, Moldova, 13 februarie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.091.3:001 | ||||||
Pag. 19-22 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Scientific thinking is a strategic priority at the national and international levels. Functional illiteracy, which refers to people who can read but do not understand what they read, has reached global highs, and the measures imposed do not offer long-term prospects. One of the solutions proposed by the authors would be to make the scientific thinking of teachers more efficient. This article summarizes the results of a survey on how teachers see scientific thinking and why they actually need it. The conclusions regarding the obtained data lead the author to the conclusion that the sporadic knowledge of concepts does not allow teachers to develop in the direction of the efficiency of scientific thinking, nor to draw clear objectives regarding improvement and continuous training. Thus, impediments related to the human factor are created in implementing policies regarding the development of scientific thinking, and the solutions are found in the approach to educational policies and in implementing new pedagogical technologies. |
||||||
Cuvinte-cheie thinking, scientific thinking, teachers, functional illiteracy, students, policies, gândire, gândire ştiinţifică, cadre didactice, analfabetism funcțional, elevi, politici |
||||||
|
Dublin Core Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'> <dc:creator>Sanduleac, S.A.</dc:creator> <dc:date>2023</dc:date> <dc:description xml:lang='en'><p>Scientific thinking is a strategic priority at the national and international levels. Functional illiteracy, which refers to people who can read but do not understand what they read, has reached global highs, and the measures imposed do not offer long-term prospects. One of the solutions proposed by the authors would be to make the scientific thinking of teachers more efficient. This article summarizes the results of a survey on how teachers see scientific thinking and why they actually need it. The conclusions regarding the obtained data lead the author to the conclusion that the sporadic knowledge of concepts does not allow teachers to develop in the direction of the efficiency of scientific thinking, nor to draw clear objectives regarding improvement and continuous training. Thus, impediments related to the human factor are created in implementing policies regarding the development of scientific thinking, and the solutions are found in the approach to educational policies and in implementing new pedagogical technologies.</p></dc:description> <dc:description xml:lang='ro'><p>Gândirea științifică reprezintă o prioritate strategică atât la nivel național cât și la nivel internațional. Analfabetismul funcțional, care se referă la persoanele care știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce au citit, la nivel global a atins cote maxime, iar măsurile impuse nu oferă perspective de lungă durată. Una din soluțiile propuse de autori ar fi eficientizarea gândirii științifice la cadrele didactice. În articolul de față sunt expuse rezumativ rezultatele unui sondaj cu privire la cum văd cadrele didactice gândirea științifică și pentru ce de fapt au nevoie de acest lucru. Concluziile cu privire la datele obținute conduc autorul spre concluzionarea faptului: cunoașterea sporadică a conceptelor nu le permite cadrelor didactice să se dezvolte în direcția eficientizării gândirii științifice și nici să traseze obiective clare cu privire la perfecționare și formare continuă. Astfel, sunt create impedimente ce țin de factorul uman în realizarea unor politici cu privire la dezvoltarea gândirii științifice, iar soluțiile se regăsesc în modul de abordare a politicilor educaționale și în implementarea de noi tehnologii pedagogice.</p></dc:description> <dc:source>Ştiinţă, educaţie, cultură (Vol. 2) 19-22</dc:source> <dc:subject>thinking</dc:subject> <dc:subject>scientific thinking</dc:subject> <dc:subject>teachers</dc:subject> <dc:subject>functional illiteracy</dc:subject> <dc:subject>students</dc:subject> <dc:subject>policies</dc:subject> <dc:subject>gândire</dc:subject> <dc:subject>gândire ştiinţifică</dc:subject> <dc:subject>cadre didactice</dc:subject> <dc:subject>analfabetism funcțional</dc:subject> <dc:subject>elevi</dc:subject> <dc:subject>politici</dc:subject> <dc:title>Procesul de dezvoltare și eficientizare a gândirii științifice la cadrele didactice în contextul realităților secolului XXI</dc:title> <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type> </oai_dc:dc>