Revitalization of tangible and intangible cultural heritage elements – bridge between generations
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
248 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-07 00:07
SM ISO690:2012
BANARU, Svetlana, LITVIN, Aurelia, NISTIRIUC, Alexandru. Revitalizarea elementelor de patrimoniu cultural material și imaterial – punte de legătură între generații. In: Competitiveness and sustainable development , Ed. 4, 3-4 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: Tehnica-UTM, 2022, Editia 4, pp. 62-66. DOI: https://doi.org/10.52326/csd2022.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Competitiveness and sustainable development
Editia 4, 2022
Conferința "Competitiveness and sustainable development "
4, Chişinău, Moldova, 3-4 noiembrie 2022

Revitalization of tangible and intangible cultural heritage elements – bridge between generations

Revitalizarea elementelor de patrimoniu cultural material și imaterial – punte de legătură între generații

DOI:https://doi.org/10.52326/csd2022.11
JEL: Z320

Pag. 62-66

Banaru Svetlana1, Litvin Aurelia2, Nistiriuc Alexandru2
 
1 Muzeul Satului Sofia,
2 Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2023


Rezumat

The revitalization of heritage elements is possible thanks to the focus of communication efforts with visitors of the third age, with folk craftsmen and authors of many works of folk art that already have a history. The choice of means of communication is mostly made by choosing from the categories of the target audience, organizing different creative workshops; sessions in which to research theoretically but also practically some techniques for making valuable works; traditional native song and dance activities; traditional holidays in which to promote the folk wear, the clothing of the inhabitants both related to hand weaving, factory, as well as sewing, embroidery, braiding, etc.; worship customs and related to calendar holidays that have many scenarios that include elements of both material and immaterial goods.

Revitalizarea elementelor de patrimoniu este posibilă datorită concentrării eforturilor de comunicare cu vizitatorii de vârsta a treia, cu meșterii populari și cu autorii multor opere de artă populară care au deja o istorie. Alegerea mijloacelor de comunicare se face de cele mai multe ori alegând din categoriile de public țintă, organizând diferite ateliere de creație; sesiuni în care să se cerceteze teoretic dar și practic unele tehnici de realizare a unor lucrări valoroase; activități de cântec și dans tradițional autohton; sărbători tradiționale în care să se promoveze vestimentația populară, îmbrăcămintea locuitorilor atât legată de țesutul manual, de fabrică, cât și de cusut, brodat, împletit etc.; obiceiuri de cult și legate de sărbătorile calendaristice care au multe scenarii ce includ elemente atât de bunuri materiale cât și imateriale.

Cuvinte-cheie
development, heritage, tourism, visitor.,

dezvoltare, patrimoniu, turism, vizitator