Cafeaua, felegenele şi zarfurile în Ţara Moldovei (sec. XVIII - înc. sec. al XIX-lea)
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
269 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-21 21:05
SM ISO690:2012
FELEA, Alina. Cafeaua, felegenele şi zarfurile în Ţara Moldovei (sec. XVIII - înc. sec. al XIX-lea). In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 13 mai 2016, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2016, Ediţia III, p. 42. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia III, 2016
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 13 mai 2016

Cafeaua, felegenele şi zarfurile în Ţara Moldovei (sec. XVIII - înc. sec. al XIX-lea)


Pag. 42-42

Felea Alina
 
Institutul de Istorie
 
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2022


Rezumat

Comunicarea va reflecta un subiect din istoria alimentaţiei în Ţara Moldovei – consumul cafelei, băutură nealcoolică, energizantă, preferată atât de familiile domnitoare, cât şi de boieri şi de cler. Etimologic, cuvântul cafea provine din limba turcă kahve, fiind preluat din arabă qahwah. Legenda cunoaşterii cafelei de către logofătul Tăutul este redată de Ion Neculce în O samă de cuvinte, însă parte componentă a vieţii cotidiene în Ţara Moldovei devine cu adevărat în secolul al XVIII-lea. Pentru secolul XVIII cafeaua semnifi că finalul unui ospăţ domnesc, ospăţ al mitropolitului etc. Ştefan Lemny constatând că ospeţele domneşti erau destul de ostenitoare, remarcă savurarea cu plăcere a cafelei atât la ospeţele de seară, cât şi în timpul zilei. Şi în casele boierilor cafeaua începe să fie un atribut important. În catastifurile de socoteli a familiilor de boieri sunt menţionate cheltuielile pentru cafea. Documentele remarcă diferite tipuri de cafea, de diversă calitate. Cafeaua era servită împreună cu diverse dulceţuri şi sau alte dulciuri. În veniturile caselor boiereşti se pomenesc ustensilele necesare preparării cafelei şi tacâmurile necesare servirii: felegenele şi zarfurile. Vor fi menţionate şi alte secvenţe, precum expresiile legate de consumul cafelei. De exemplu, în tradiţia populară românească s-a păstrat expresia A lua caimacul, adică a lua pentru sine partea cea mai bună. Cuvântul caimac etimologic provine din turcă – kaĭmak şi desemnează spuma cafelei turceşti cum o prepară orientalii, iar în română se traduce prin coajă groasă şi untoasă care se formează deasupra laptelui fiert.