Analiza factorială în evaluarea bunurilor imobile comerciale din orașul Chișinău
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
432 47
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-06 18:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
332.7(478-25) (1)
Оборот земли. Оборот недвижимости (40)
SM ISO690:2012
LISNIC, Valeria. Analiza factorială în evaluarea bunurilor imobile comerciale din orașul Chișinău. In: Tezele celei de-a : 73-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor, Ed. 73, 20 mai 2020, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2020, Ediția 73, T, p. 41. ISBN 978-9975-64-313-9..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a
Ediția 73, T, 2020
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor"
73, Chişinău, Moldova, 20 mai 2020

Analiza factorială în evaluarea bunurilor imobile comerciale din orașul Chișinău

CZU: 332.7(478-25)

Pag. 41-41

Lisnic Valeria
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 ianuarie 2022


Rezumat

Articolul prezentat examinează necesitatea studierii și analizei a particularităților metodelor statistice în evaluare, aplicarea și specificului acestora. Scopul cercetării este studiul aspectelor teoretice ale metodelor statistice, determinarea domeniului de utilizare și aplicarea acestora în evaluare în baza unui exemplu unde obiectul evaluării este un bun imobil cu destinație comercială. În procesul de evaluare a imobilului adesea se folosesc diverse metode statistice de analiză a tendinţei schimbărilor factorilor de ordin economic, social, administrativ, a cererii şi ofertei, precum şi analiza inter-legăturii lor cu valoarea imobilului. Analiza factorială este metoda de reducere a efectivului de variabile propuse pentru descrierea unui domeniu, prin construcţia unor noi variabile (numite factori), în număr mult mai mic, şi prin determinarea unor relaţii matematice care să precizeze legătura dintre variabilele iniţiale şi factori, astfel încât prin aceste noi variabile să se reproducă, în cea mai mare măsură, informaţia dată de variabilele iniţiale. În baza rezultatelor obținute s-a constatat că în urma analizei prețurilor medii de ofertă pe sectoare ale orașului Chișinău s-a constat, că prețul mediu al bunurilor imobile comerciale localizate în sectorul Centru constituie 832 euro/m.p., ce reprezintă cel mai mare preț mediu de ofertă din orașul Chișinău, iar cel mai mic preț mediu de ofertă este depistat în sectorul Ciocana – 635 euro/m.p., cu 24 % mai mic decât prețul mediu de ofertă din sectorul Centru. Astfel în urma analizei prețurilor medii de locațiune pe sectoare ale orașului Chișinău s-a constat, că prețul mediu este localizat în sectorul Centru constituie 16 euro/m.p., iar cel mai mic preț mediu de locațiune fiind în sectorul Ciocana – 7 euro/m.p., cu 56 % mai mic decât prețul mediu de ofertă din sectorul Centru. În urma analizei prețurilor medii de locațiune a spațiilor comerciale în dependență de nivelul localizării în blocurile locative ce fac parte din fondul secundar de locuință s-a constat, că prețul mediu de ofertă la nivel de parter consituie 10 euro/m.p., iar încăperile localizate la demisol/subsolul blocurilor sunt ofertate la un preț de 7 euro/m.p., diferența procentuală fiind de 30 %, iar cea valorică 3 euro/m.p. Starea finisajului încăperilor nelocative reprezintă un factor ce influențează semnificativ prețul de locațiune. Încăperile localizate la demisol/subsol ce dispun de o stare a finisajului foarte bună sunt ofertate la un preț mediu de locațiune – 9 euro/m.p., cu 24 % mai mare relativ de cele ce sunt într-o stare bună și cu 49 % mai mare relativ de cele ce sunt într-o stare satisfăcătoare. Încăperile localizate la parterul blocurilor locative, ce dispun de o stare a finisajului foarte bună sunt ofertate la un preț mediu de locațiune – 11 euro/m.p., cu 6 % mai mare relativ de cele ce sunt într-o stare bună și cu 20 % mai mare relativ de cele ce sunt într-o stare satisfăcătoare. Rezultatele cercetărilor au permis formularea următoarelor concluzii: În cadrul unei pieți imobiliare dezvoltate abordării comparative i se acordă cea mai mare prioritate în determinarea prețului real al bunurilor imobile. Aplicarea metodelor statistice de determinare a factorilor a evidențiat că nu toți factorii analizați prezintă influiență. Valorile criteriilor statistice permit argumentarea legăturii preț – factor. În urma analizei factorilor de influență asupra bunurilor imobile cu destinație comercială a fost evidențiat nivelul înalt al influenței factorilor ca sectorul amplasării, starea construcției, poziționare, prezența parcării, suprafață și suprafața terenului. Nesemnificativi pot fi considerați factorii ca numărul de nivele și tipul finisării imobilului.