Avantajele şi dezavantajele contractului de franchising
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
872 93
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-26 23:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
347.45/.47(478) (1)
Обязательственное право. Договоры. Соглашения. Бонды. Контракты (464)
SM ISO690:2012
FILIMON, Liuba. Avantajele şi dezavantajele contractului de franchising. In: Tezele celei de-a : 69-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor, Ed. 69, 20 mai 2016, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2016, Ediția 69, T, p. 118. ISBN 978-9975-64-281-1..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a
Ediția 69, T, 2016
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor"
69, Chişinău, Moldova, 20 mai 2016

Avantajele şi dezavantajele contractului de franchising

CZU: 347.45/.47(478)

Pag. 118-118

Filimon Liuba
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 6 ianuarie 2022


Rezumat

Rezultatele prezentate se referă la cercetarea contractului de franchising şi anume care sunt avantajele şi care sunt dezavantajele contractului de franchising . Scopul cercetărilor este de a prezenta avantajele şi dezavantale utilizării contractului de franchising . Pentru realizarea scopului propus au fost înaintate următoarele obiective, să definesc contractul de “ franciză “ ,tipul fracizelor , avantajele şi dezavantajele, concluzii. Cercetările au fost realizate la catedra de “Drept” . În baza rezultatelor obţinute s-a constatat faptul că „franchise” provine din limba franceză avînd înţelesul de privilegiu la vînzarea unor produse. La început privilegiul era acordat de lege şi se referea la colectarea taxelor locale, organizarea tîrgurilor, editarea cărţilor, producerea băuturilor alcoolice, adică la monopolul statului într-un domeniu de activitate. Începînd, însă cu 1840, termenul va fi folosit cu înţelesul pe care îl are astăzi. Părţile sunt franchiserul şi francheseeul care conform legii cu privire la franchising nr.1335/13, 1 oct. 1997, franchiserul este întreprinderea-mamă producătoare, care are un anumit nume pe piaţă destul de cunoscut, ce reprezintă un interes de calitate, are o marca proprie şi îi permite franchiseului, firmei-fiice, de a activa în baza şi pe numele ei, şi reputaţia sa pentru o anumită perioadă de timp determinată sau nedeterminată pe un anumit teritoriu indicat în contract sau prezumat. Drept avantaje a contractului de franchising putem enumera următoarele: trainingul, puterea cumpărării en-gros, publicitatea, un model de afaceri, contabilitatea şi bugetarea, existenţa unui brand. Drept dezavantaje cu privire la contractul de franchising putem enumera următoarele: costul francizei, aderenţa strictă la operaţiuni standartizate , restricţii asupra cumpărărilor, linie limită de produse , franchisee-ul are mult mai puţine pîrghii de influenţă asupra franchiserului. R. Moldova este una din puţinele ţări care a legiferat franchisingul printr-un act de normare distinct. Legea cuprinde în sine prevederi ce ţin de activităţile antreprenoriatului care permite reglarea optimală a raporturilor dintre părţile angajate într-o asemenea afacere. Altfel spus, francizorul străin care vine în Moldova se bucură de protecţie din partea statului. Cîteva exemple de francize autohtone de success le reprezintă : „Star Kebab – gustul visului!”,” FORNETTI” , „ARIDON” , „Spălătorie auto argentiniană în Moldova”. Conchidem prin faptul că , franciza este mult mai mult decît un simplu contract între un francizor şi un beneficiar, este o operaţiune complexă ce impune un anumit tip de comportament în afaceri. Aşa cum multe brănduri se dezvoltă cu succes şi altele reprezintă riscuri mărite, în general putem afirma că filozofia franchisingului constă în atragerea persoanelor care doresc şi sunt capabile să conducă o afacere, dar preferă o minimalizare a riscului de antreprenor prin intermediul colaborării cu un partener experimentat . Sistemul de franchising combină avantajele unei firme de dimensiuni reduse cu cele ale companiilor mari , dezvoltarea unei afaceri în franciză , în condiţii de criză pare a fi o opţiune mai sigură , întrucît riscul de eşec al afacerii este mai redus decît în cazul unui start-up obişnuit.