Probleme actuale ale practicii educației fizice școlare
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
569 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-01 15:27
SM ISO690:2012
SAVA, Panfil, TRUHINA, Ina. Probleme actuale ale practicii educației fizice școlare. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 107-109. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Probleme actuale ale practicii educației fizice școlare

Current problems of school physical education practice


Pag. 107-109

Sava Panfil, Truhina Ina
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

În baza studiului bibliografic intreprins menționăm doar două idei strategice ale educației fizice școlare, stipulate în documentul conceptual al domeniulu. Prima - indică că procesul educațional trebuie să fie orientat spre „...inițierea și ghidarea permanentă a elevilor de a practica sistematic și în mod independent cultura fizică și sportul, atât în perioada anilor de studii, cât și pe parcursul vieții.Eleviii, absolvind școala trebuie să devină conștienți de faptul că cultura fizică și sportul sunt mijloace eficiente în menținerea sănătășii și asigurării longivității umane. ”A doua idee răspunde (fie și parțial) la întrebarea cum trebuie realizat acest concept, menționându-se că:„În cadrul lecțiilor de educație fizică profesorul va acorda o atenție deosebită organizării lucrului independent al elevilor (în grup, individual). Elevii vor fi inițiați în diagnosticarea gradului de dezvoltare fizică și funcțională. În baza indicilor obținuți elevii, sub egida profesorului, vor elabora programe motrice individuale, menite să sporească gradul dezvoltării calităților fizice, să lichideze defectele fizice, să întremeze sănătatea”. Practic, reperele menționate indică că menirea școlii și a cadrelor didactice de educație fizică rezidă în formarea la elevi a conceptelor științifice, precum și în dezvoltarea competențelor praxiologice a acestora de a utiliza, în viața cotidiană, mijloacele educației fizice în scopul fortificării/menținerii sănătății. În acest context remarcăm, că rezultatele cercetării realizate a oferit posibilitate să analizăm situația școlară, din punct de vedere a implementării reperelor conceptuale vizate, menționând următoarele probleme existente:
- randamentul redus al implicării tuturor actorilor din diferite structuri ale educației (ministerul de resort; direcția municipală/raională educație, tineret și sport; instituția școlară de învătământ) în vederea consolidării motivației elevilor de a practica sistematic, independent exercițiului fizic, sportul pentru sănătate;
- direcțiile teritoriale de învățământ nu realizează eficient și calitativ monitorizarea predării disciplinei de studii Educație fizică, însoțite de analize profesioniste, motivul fiind ,în majoritatea cazurilor, suplinirea funcției de metodist/inspector de educație fizică de către un angajaț (nespecialist în educația fizică) a structurii respective;
- educația fizică, la nivel de instituție de învățământ, nu se regăsește (pe plan național) în topul obiectelor de studii valoroase din varie motive: dotarea materială insuficientă, lipsa manualului, personalitatea cadrului didactic etc.;
- cadrele didactice nu realizează sistemic, metodologic plenar componenta cogninivă a curricumului școlar de educație fizică, fapt ce reduce semnificativ formarea conceptelor, viziunilor, convingerilor, motivației elevilor de a practiva activ și regulat activitățile motrice, sportul pentru sănătate;
Concluzia generală. În plan social-pedagogic, educația fizică școlară nu este plenar promovată ca mijloc potential de formăre a personalității elevului contemporan. Este necesară revizuirea concepției educației fizice care ar conține noi principii, tendințe, direcții etc. strategice de dezvoltare al acestui important domeniu educațional.



Based on the undertaken bibliographic study we mention only two strategic ideas of school physical education, stipulated in the conceptual document of the domain. The first one - indicates that the educational process must be oriented towards "... the initiation and permanent guidance of the students to practice systematically and independently the physical culture and the sport, both during the years of studies and throughout the life. The students, graduating the school must become aware of the fact that physical culture and sport are effective means of maintaining human health and ensuring human longevity. "The second idea responds (even partially) to the question of how this concept should be realized, mentioning that:" In the physical education lessons the teacher will pay special attention to the organization of the independent work of the students (in groups, individually). Students will be initiated in diagnosing the degree of physical and functional development. Based on the obtained indices the students, under the aegis of the teacher, will develop individual motor programs, meant to increase the degree of development of the physical qualities, to eliminate the physical defects, to strengthen the health. In practice, the mentioned marks indicate that the purpose of the school and the teachers of physical education reside in the training of students of the scientific concepts, as well as in the development of their praxiological competences to use, in the daily life, the means of the physical education for the purpose of fortifying / maintaining the health. In this context, we note that the results of the carried out research offered the possibility to analyze the school situation, from the point of view of the implementation of the conceptual mentioned landmarks, mentioning the following existing problems:
- the low efficiency of the involvement of all the actors from different structures of education (the relevant ministry; the municipal/ district education youth and sports direction; the educational institution) in order to strengthen the motivation of the students to practice systematically, independently physical exercise, sport for health;
- the territorial directions of education do not efficiently and qualitatively monitor the teaching of the discipline of studies Physical education, accompanied by professional analyzes, the reason being, in most cases, the fulfillment of the role of Methodist / inspector of physical education by an employee (not specialized in physical education) of the structure question;
- physical education, at the level of an educational institution, is not (at the national level) among the valuable study objects for various reasons: insufficient material endowment, lack of the textbook, personality of the teacher, etc .;
- teachers do not systematically, in full methodology, make the cognitive component of the physical education curriculum, which significantly reduces the formation of concepts, visions, convictions, motivation of students to actively and regularly practice motor activities, health sports;
The general conclusion. At the social-pedagogical level, school physical education is not fully promoted as a potential means of forming the personality of the contemporary student. It is necessary to review the conception of physical education that would contain new principles, trends, directions, etc. strategic development of this important educational field.



Cuvinte-cheie
repere conceptuale, educație fizică, elevi, sănătate,

conceptual landmarks, physical education, students, health