Pregătirea minuţioasă a unui artist liric presupune îmbinarea celor trei componente de bază ce ţine de vocalitate – tehnică vocală, interpretare, pregătire psihologică. De cele mai multe ori accentul este pus pe componenta tehnică şi pe interpretare, neglijându-se partea psihologică şi eludând astfel faptul că obstacolele interioare interferează mult în performanţa interpretativă, împiedicându-ne să exprimăm potenţialul nostru maxim. Emoţiile, emotivitatea şi tracul sunt aspecte ce influenţează pozitiv sau negativ interpretarea muzicală. Apariţia lor în actul artistic evidenţiază importanţa ce trebuie acordată acestei laturi ale vocalităţii cât şi rolul emoţiilor în muzică. Tracul de scenă, cunoscut în literatura de specialitate şi sub denumirea de anxietate de performanţă muzicală, este una din emoţiile care, deşi primordial de factură pozitivă, ajunge de multe ori să afecteze performanța artistică modificând calitatea acţiunii şi poate să ajungă să degenereze în factor debilitant atât al psihicului cât implicit şi asupra dezvoltării profesionale al cântăreţului afectat. Anxietatea resimţită înaintea, în timpul sau după momentul apariţiei pe scenă, ce presupune concentrare, atingerea obiectivelor şi obţinerea (directă sau indirectă) a unei evaluări este un fapt cunoscut şi trăit de un număr mare de artişti. Lăsând anxietatea să preia controlul total asupra performanţei muzicale, artistul cântăreţ va avea reacţii precum: • Auto-distragere a atenţiei, pierderea concentrării şi creşterea tensiunii; • Ca o reacţie de apărare, activarea sistemului nervos vegetativ va genera modificări fiziologice (ex. accelerarea ritmului cardiac, transpiraţia palmelor, respirație scurtă); • Manifestarea unor comportamente anxioase; • Nivelul interpretării muzicale artistice va fi mult sub calitatea normală. O apariţie scenică eficientă, în care nivelul de trac să fie la un nivel acceptabil fără a trece limita patologicului, trebuie, alături de o riguroasă pregătire tehnică, să fie îmbinată şi cu o pregătire psihologică prealabilă. În acest sens enumerăm trei factori de contracarare a anxietăţii de performanţă. Aceştia sunt: • Înlăturarea obstacolelor interioare • Motivația intrinsecă • Evaluarea cognițiilor
|