Hora de Paști: impact de perspectivă pentru tinerii din mediul tradițional
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
309 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-30 09:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
398.332.12 (8)
Фольклор в узком смысле (752)
SM ISO690:2012
OSADCI, Raisa. Hora de Paști: impact de perspectivă pentru tinerii din mediul tradițional. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 105. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4973161
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 13, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021

Hora de Paști: impact de perspectivă pentru tinerii din mediul tradițional

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4973161
CZU: 398.332.12

Pag. 105-105

Osadci Raisa
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 29 iulie 2021


Rezumat

Hora de Paști reprezenta un eveniment marcant pentru întreaga comunitate, dar pentru categoria de vârstă a tinerilor hora de Paști putea să aibă un impact de perspectivă deosebit de important. Impactul se manifesta, în mod special, în două aspecte: de aderare la alt grup / categorie de vârstă (pentru cei care ieșeau prima dată la horă sau pentru cei care se căsătoreau) și de etalare a calităților (măiestria cu care era realizată și purtată ținuta festivă, frumusețea fizică și corectitudinea comportamentului, calitățile de dansator etc.). După șapte săptămâni de post, succedate de Săptămâna Patimilor (timp în care nu se făceau nici șezători, nici hore, iar fiecare casă devenea atelier secret de elaborare a vestimentației noi, menite să reînnoiască / revigoreze omul, concomitent cu haina ce îl acoperă, precum și prin rezonanță cu Învierea Divinității și a naturii), hora, organizată de feciori / flăcăi în a doua și a treia zi de Paști, deschidea un nou sezon de socializare, de căsătorii, de germinare a vieții pe toate planurile. Prima ieșire la horă se producea conform anumitor cutume și oferea tinerilor intrați în horă anumite drepturi în cadrul horei și nu doar. Intrarea în horă reprezenta un semnal că fata sau feciorul sunt gata să se căsătorească. Copiii și adolescenții veneau și ei la horă, dar dansau pe margine, în afara horei. Uneori, după perioada prepascală îndelungată, cu interdicție pentru nunți, flăcăul care dorea să se însoare cu o fată, o ducea de la horă direct la el acasă, fară a o mai cere de la părinții ei. Se zicea că flăcăul a furat fata, iar despre fată se spunea că a fugit după cutare flăcău. Părinții și bunicii, prezenți la horă, urmăreau atent comportamentul tinerilor, analizau înfățișarea și vestimentația, cunoașterea datinei de către aceștia, pentru a înțelege care este locul propriului copil în concurența premaritală, pentru a-l ajuta să se perfecționeze, dar și pentru a identifica viitori gineri și nurori.