Coliva, colacul și vinul. Ospățul de pomenire și pomenile în Țara Moldovei în sec. al XV-lea –începutul sec. al XIX-lea
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
458 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 17:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
393.95(478)"XIV-XVIII" (1)
Смерть. Обращение с умершим. Погребение. Обычаи, связанные со смертью и похоронами (59)
SM ISO690:2012
FELEA, Alina. Coliva, colacul și vinul. Ospățul de pomenire și pomenile în Țara Moldovei în sec. al XV-lea –începutul sec. al XIX-lea. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 86. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4966157
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 13, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021

Coliva, colacul și vinul. Ospățul de pomenire și pomenile în Țara Moldovei în sec. al XV-lea –începutul sec. al XIX-lea

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4966157
CZU: 393.95(478)"XIV-XVIII"

Pag. 86-86

Felea Alina
 
Institutul de Istorie
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

Moartea este unul din parametrii de bază ai conştiinţei colective, iar studierea obiceiurilor și tradițiiilor ce țin de moartea unei persoane, înmormântarea ei și comemorarea poate face lumină şi asupra unor momente privind atitudinea omului faţă de viaţa şi valorile ei de bază. Un element important în spectacolul morţii îl ocupă riturile de după înmormântare, inclusiv parastasele și oferirea pomenilor care vin să pomenească pe cel dispărut. În Evul Mediu și Epoca Modernă elementele alimentare simbolice esențiale ale oricărei manifestări comemorative consacrate pomenirii celor răposați erau coliva, colacul și vinul, însoțite de lumânare. Aceste alimente, împreună cu vinul, aveau o semnificaţie deosebită în creştinism, gustarea din ele simboliza iertarea sufletelor morţilor și credința în existenţa unei vieţi după moarte, dar și păstrarea amintirii celui răposat. În mentalitatea românului coliva era simbolul legăturii dintre viaţă şi moarte, conceputul continuităţii vieţii după moarte fiind esenţial. Vinul era simbol al nemuririi și al învierii din morți: se vărsa o picătură din vin înaintea de a bea paharul pentru cei răposați, se stropea mormântul cu vin, se consuma vinul la parastase. Documentele certifică că alimentele folosite la parastase în Țara Moldovei din sec. al XV-lea și până la începutul sec.al XIX-lea erau alese în corespundere cu perioada anului și calendarul religios (zile de post și dulce). Pe lângă colaci/ pâine și colivă, ospățul funerar și de pomenire în zilele de dulce conținea bucate cu carne (de vită, de porc, de oaie, de gâscă, de găină), pește, legume, cereale și băutură. În zilele de post, în cele cu dezlegare la pește se preparau bucate din pește, icre, cereale, legume, fructe și băuturi.