Articolul precedent |
Articolul urmator |
268 9 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-29 22:15 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.43.05:7.048 (1) |
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1702) |
Объекты и темы художественного изображения. Иконография. Иконология. Детали и отделка. Украшение. Декор. Орнамент (96) |
SM ISO690:2012 OLĂRESCU, Dumitru. Ornamentul tradițional în formule cinematografice. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, 22 iunie 2021, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2021, Ediția 1, p. 33. ISBN 978-9975-62-434-3.. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului Ediția 1, 2021 |
||||||
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului" Chişinău, Moldova, 22 iunie 2021 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.43.05:7.048 | ||||||
Pag. 33-33 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Ornamentica – această expresie artistică, concepută de-a lungul secolelor în cele mai diverse forme și nuanțe cromatice, codifică tainele vieții materiale și spirituale ale neamului, continuând „să individualizeze” ziduri de cetate și biserici, fântâni și porți, covoare și frontoane, și, desigur, ce avem mai aproape de noi – vestimentația. Acest mod de a gândi și de a exprima lumea prin imagini simbolice sau metaforice, integrate în cadrul ornamentului, i-a interesat pe oamenii de artă și cultură, inclusiv, pe cineaști, care au conștientizat facilitatea posibilităților de asimilare a ornamenticii vestimentare prin limbajul cinematografic (imagine, partitură muzicală, comentariu literar). Ornamentul, posedând un caracter polifuncțional, poate fi depistat în multe filme de ficțiune și de nonficțiune. Iar unele discursuri cinematografice de nonficțiune au fost dedicate integral acestei modalități de comunicare despre lumea spirituală a poporului nostru: Ornamente (regie Ion Mija), Firul viu și Goblen ale regizorului Vlad Druc, Creatorii de frumos (regie Petru Ungureanu). Autorii acestor filme, prin componentele de bază ale limbajului cinematografic, reușesc surprinderea unor obiceiuri, ritualuri, sărbători, prin care se evidențiază frumusețea, ținuta costumului național, se realizează revigorarea ornamentelor, ce împodobesc vestimentația. Acest proces permite o cercetare mai complexă, mai amplă a costumului tradițional și a elementelor sale grafice și coloristice. Comunicarea va elucida posibilitățile de expresie audiovizuală, de valorificare și de conservare a imaginii ornamentului prin limbajul cinematografic. |
||||||
|