Ornamentul tradițional în formule cinematografice
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
268 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-29 22:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.05:7.048 (1)
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1702)
Объекты и темы художественного изображения. Иконография. Иконология. Детали и отделка. Украшение. Декор. Орнамент (96)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Ornamentul tradițional în formule cinematografice. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, 22 iunie 2021, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2021, Ediția 1, p. 33. ISBN 978-9975-62-434-3..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului
Ediția 1, 2021
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului"
Chişinău, Moldova, 22 iunie 2021

Ornamentul tradițional în formule cinematografice

CZU: 791.43.05:7.048

Pag. 33-33

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 26 iulie 2021


Rezumat

Ornamentica – această expresie artistică, concepută de-a lungul secolelor în cele mai diverse forme și nuanțe cromatice, codifică tainele vieții materiale și spirituale ale neamului, continuând „să individualizeze” ziduri de cetate și biserici, fântâni și porți, covoare și frontoane, și, desigur, ce avem mai aproape de noi – vestimentația. Acest mod de a gândi și de a exprima lumea prin imagini simbolice sau metaforice, integrate în cadrul ornamentului, i-a interesat pe oamenii de artă și cultură, inclusiv, pe cineaști, care au conștientizat facilitatea posibilităților de asimilare a ornamenticii vestimentare prin limbajul cinematografic (imagine, partitură muzicală, comentariu literar). Ornamentul, posedând un caracter polifuncțional, poate fi depistat în multe filme de ficțiune și de nonficțiune. Iar unele discursuri cinematografice de nonficțiune au fost dedicate integral acestei modalități de comunicare despre lumea spirituală a poporului nostru: Ornamente (regie Ion Mija), Firul viu și Goblen ale regizorului Vlad Druc, Creatorii de frumos (regie Petru Ungureanu). Autorii acestor filme, prin componentele de bază ale limbajului cinematografic, reușesc surprinderea unor obiceiuri, ritualuri, sărbători, prin care se evidențiază frumusețea, ținuta costumului național, se realizează revigorarea ornamentelor, ce împodobesc vestimentația. Acest proces permite o cercetare mai complexă, mai amplă a costumului tradițional și a elementelor sale grafice și coloristice. Comunicarea va elucida posibilitățile de expresie audiovizuală, de valorificare și de conservare a imaginii ornamentului prin limbajul cinematografic.