Natura statică în arta postbelică (1945–1975)
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
494 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-18 10:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.043(478)"1945-1975" (1)
Живопись (405)
SM ISO690:2012
CIOBANU, Iraida. Natura statică în arta postbelică (1945–1975). In: Arta , 2013, nr. 1(AV), pp. 102-110. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Natura statică în arta postbelică (1945–1975)

Still life in postwar art (1945–1975)

Натюрморт в послевоенном искусстве (1945–1975)

CZU: 75.043(478)"1945-1975"

Pag. 102-110

Ciobanu Iraida
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2021


Rezumat

Perioada contemporană a naturii statice în artele plastice se caracterizează printr-o diversitate de tehnici de lucru, stiluri, experimentări şi diverse probleme de studii care şi-au propus-o plasticienii. În anii 1945–1960 tematica lucrărilor a fost preponderent istorico-revoluţionară, cu tendinţa aplicării metodei realismului socialist, dar în acelaşi timp, având orientarea apropiată de modernism în arta naţională din perioada interbelică. La începutul anilor ’60, „stilul auster”, specific artei sovietice, pătrunde doar parţial în pictura moldovenească. De exemplu, tema muncii din arta sovietică, tratată prin idealul eroic şi prin elan romantic, în arta moldovenească capătă o interpretare lirico-romantică, poetică, metaforică. Un caracter decorativ, legat de problema moştenirii valorilor artei populare au lucrările pictorilor M. Grecu, V. Rusu-Ciobanu, Gl. Sainciuc, A. Zevin. Artiştii plastici pun accent pe particularităţile etnografice, motivele folclorice, exprimând astfel esenţa etică şi estetică a artei populare. Naturile statice din perioada anilor 1960–1975 se explică prin faptul că anii ’60 au constituit o etapă radicală în arta plastică a Moldovei. Ani de cotitură, de afirmare a şcolii naţionale de arte plastice în cadrul artei fostei Uniuni. Are loc o evoluţie dinamică a stilisticii, „stilul auster”, apărut în arta sovietică, n-a avut răspândire largă în pictura moldovenească. Tendinţa decorativă, manifestată mai întâi în pictura de gen a apărut odată cu tabloul Fetele din Ceadâr-Lunga, 1960 de Mihai Grecu, preluat de V. Rusu-Ciobanu, A. Zevina, I. Vieru. Naturile statice elaborate prin prisma tradiţiilor naţionale au fost realizate prin inovaţii îndrăzneţe în materiale plastice. Perioada 1960-1975 este una de înflorire a experienţelor şi îndrăznelilor de creaţie în toate ramurile artei plastice.

The period of contemporary still life in fine arts is characterized by a diversity of work techniques, styles, experiments and various problems of studies, proposed by artists. In the years 1945-1960, the subjects of works was mainly historico-revolutionary, with a tendency to the socialist realism applying method, but at the same time, with an orientation close to the modernism of the interwar period. In the early ‚60s, the “austere style”, specific to the Soviet art, penetrates only partially in Moldovan painting. For example, the theme of labor in Soviet art, treated trough the idealization of the heroic and romantic soaring, in Moldovan art gets lyrico-romantic, poetic, and metaphorical interpretation. A decorative character related to the problem of folk art values heritage are in works of painters M. Grecu, Valentina Rusu-Ciobanu, Gl. Sainciuc Ada Zevin. Artists emphasize ethnographic, folklore motifs peculiarities, thus expressing the essence of ethics and aesthetics of popular art. The still life diversity in the years 1960–1975 is explained by the fact that the ‚60s constitute a radical step in Moldovan art, years of turning, of asserting of the national school of fine arts in the frame of Soviet art space. There is a dynamic evolution of stylistics, but the “austere style” appeared in Soviet art, didn’t have a wide strike in Moldovan painting. The decorative tendency, manifested firstly in painting as a genre, appeared with the painting The CeadârLunga girls (1960) by Mihai Grecu. The decorative character was manifested at the beginning, in more experienced artists’ creation: M. Grecu, Valentina Rusu-Ciobanu, Ada Zevin, I. Vieru. The still life, elaborated through national traditions principals was realized via innovations in using of new plastic materials. Thus, we see that the period of 1960–1975 is a time of creative experience in all branches of fine arts.

Современный натюрморт характеризуется разнообразием методов работы, стилей, также разработками различных экспериментов и исследований. В 1945–1960 гг., основной мотив носил историко-революционный характер с тенденциями социалистического реализма, с проявлением модернизма и национального стиля. В начале 60-х гг. стиль советских времен проникает отчасти и в молдавскую живопись. Работы народных художников М. Греку, В. Русу-Чобану, Г. Саинчука, А. Зевиной носят декоративный характер. В особенности художники подчеркивают этнографические и фольклорные мотивы. Для искусства Молдовы 60-х годов характерны радикальные изменения. Декоративные тенденции проявились сначала в жанровом искусстве в картине M. Греку „Девушки из Чадыр-Лунги” (1960), заимствованные затем В. Русу-Чобану, А. Зевиной, И. Виеру. Разработанные в рамках национальных традиций, работы были представлены смелыми инновациями. Период 1960–1975 гг является одним из наиболее ярких во всех видах изобразительного искусства.

Cuvinte-cheie
pictură, stil, artist plastic, natură statică, perioadă, tehnică, tendinţă,

painting, style, artist, still life, technology, period, trend,

живопись, стиль, художник, натюрморт, период, технические тенденции