Articolul precedent |
Articolul urmator |
455 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-04-25 20:43 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.028(478) (2) |
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (547) |
SM ISO690:2012 CATEREVA, Irina. Endinţele dezvoltării expresivităţii transcendentale actoriceşti în teatrul contemporan moldovenesc. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, p. 25. ISBN 978-9975—84-088-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2019 | ||||||||
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale" Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019 | ||||||||
|
||||||||
CZU: 792.028(478) | ||||||||
Pag. 25-25 | ||||||||
|
||||||||
Descarcă PDF | ||||||||
Rezumat | ||||||||
Expresivitatea actorului în teatrul contemporan moldovenesc nu poate fi examinată în afara legăturii sale cu tendinţele de bază ale dezvoltării artei teatrale europene. În acest context, ea reflectă direcţia de dezvoltare a teatrului moldovenesc, influenţată de două curente opuse, existente simultan. Unul, îndreptat în exterior, constă în reflectarea externă a procesului de integrare a Moldovei în spaţiul european, care a atins nu doar economia, politica, învăţământul, ci şi teatrul. În corespundere cu aceasta, s-a extins considerabil spectrul contactelor sale cu teatrele Europei şi ale altor ţări, deoarece hotarele artei teatrale nu mai sunt percepute ca fiind izolate unele de altele. Această stare de lucruri a fost, de asemenea, influenţată de nivelul de dezvoltare a societăţii în ansamblu, de progresul în domeniul tehnologiilor informaţionale, a internetului, a mijloacelor de comunicare şi transport, de libertatea de deplasare. Însă, în opinia autorului, mai important este cel de al doilea vector de dezvoltare a expresivităţii actoriceşti, îndreptat spre interior, către esenţa spirituală a artei teatrale. El este legat de procesele profunde care au afectat arta dramatică a Moldovei, care s-a avântat spre pilonul lăuntric, spre origini, spre sursele iniţiale, din adâncurile cărora creşte tradiţia teatrală, unde mitul şi ritualul există indispensabil. Descoperind revelaţiile despre geneză şi formând imaginea originii universului uman — ideea despre Univers, despre esenţa şi legile sale, despre locul omului în el, ele menţin legătura cu lumea arhetipurilor. Există două direcţii concomitente. Una dintre ele se caracterizează prin aspiraţia artei teatrale moldoveneşti spre originile sale, indispensabile de mitologia şi ritualul naţional, care aduce în arta dramatică contemporană un spaţiu spiritual naţional. O altă direcţie de dezvoltare a expresivităţii transcendentale actoriceşti în teatrul autohton este determinată de tendinţa de a îmbina organic tradiţiile artei teatrale orientale cu cele occidentale. |
||||||||
Cuvinte-cheie mijloace transcendentale de expresivitate actoricească, expresivitatea transcendentală a actorului, teatrul contemporan moldovenesc, esenţa spirituală a artei teatrale, mitul şi ritualul în teatru |
||||||||
|