Introducere
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
709 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-16 00:28
SM ISO690:2012
JUC, Victor. Introducere. In: Valorificarea experienţei României în contextul întegrării europene a Republicii Moldova, 15 februarie 2018, Chişinău. Chişinău: Î. S. Firma Editorial-Poligrafi că „Tipografi a Centrală”, 2018, pp. 5-6. ISBN 978-9975-53-946-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea experienţei României în contextul întegrării europene a Republicii Moldova 2018
Conferința "Valorificarea experienţei României în contextul întegrării europene a Republicii Moldova"
Chişinău, Moldova, 15 februarie 2018

Introducere


Pag. 5-6

Juc Victor
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 16 februarie 2021


Rezumat

Republica Moldova este un stat european, atît din punct de vede- publica Moldova este un stat european, atît din punct de vedere geopolitic, cî olitic, cît și cultural-civilizațional, realizarea integrării europene și cultural-civilizațional, realizarea integrării europene și a vocației europene a poporului său reprezentînd două elemente ale i a vocației europene a poporului său reprezentînd două elemente ale interesului național. Relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Euro- nteresului național. Relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană sub aspect politico-juridic includ trei etape, în calitate de linii de eană sub aspect politico-juridic includ trei etape, în calitate de linii de demarcațiune servind semnarea Acordului de Parteneriat și Cooperare la emarcațiune servind semnarea Acordului de Parteneriat și Cooperare la 28 noiembrie 1994, document care a stabilit fundamentele instituționale 8 noiembrie 1994, document care a stabilit fundamentele instituționale de dezvoltare a raporturilor dintre părți, și a Acordului de Asociere la e dezvoltare a raporturilor dintre părți, și a Acordului de Asociere la 27 iunie 2014, ridicînd cadrul politico-juridic al relațiilor dintre semna- 7 iunie 2014, ridicînd cadrul politico-juridic al relațiilor dintre semnatari pe o treaptă calitativ nouă. ari pe o treaptă calitativ nouă. Modernizarea social-economică și odernizarea social-economică și politico-juridică a Republicii Mol- politico-juridică a Republicii Moldova poate fi realizată doar prin su ova poate fi realizată doar prin susținerea competiției, numai în aseme- sținerea competiției, numai în asemenea condiții cetățenii vor putea beneficia de servicii de calitate, iar produ- ea condiții cetățenii vor putea beneficia de servicii de calitate, iar producătorii vor fi siguri în efectele muncii lor și nu vor depinde de schimbările ătorii vor fi siguri în efectele muncii lor și nu vor depinde de schimbările conjuncturii politice. Una dintre prioritățile realizării parcursului euro- onjuncturii politice. Una dintre prioritățile realizării parcursului european constă în accesul la cele patru li ean constă în accesul la cele patru libertăți de circulație, inclusiv a per- bertăți de circulație, inclusiv a persoanelor, această valoare nu prezintă altceva decît expresie a demnității oanelor, această valoare nu prezintă altceva decît expresie a demnității umane în contextul proceselor de globalizare. Însă realizarea parcursului mane în contextul proceselor de globalizare. Însă realizarea parcursului european a Republicii Moldova nu ține doar de sferele politico-juridică, uropean a Republicii Moldova nu ține doar de sferele politico-juridică, comercial-economică și financiar-inve omercial-economică și financiar-investițională, un rol destul de impor- stițională, un rol destul de important revine europenizării societății, însușirii și implementării valorilor și ant revine europenizării societății, însușirii și implementării valorilor și normelor care se dovedesc în măsură să asigure vocația europeană a ormelor care se dovedesc în măsură să asigure vocația europeană a poporului Republicii Moldova. oporului Republicii Moldova. Republica Moldova a întîrziat în demararea parcursului european, epublica Moldova a întîrziat în demararea parcursului european, Acordul de Asociere nu asigură decît asocierea politică și integrarea cordul de Asociere nu asigură decît asocierea politică și integrarea economică. În același timp, Uniunea Europeană constant înaintează conomică. În același timp, Uniunea Europeană constant înaintează Republicii Moldova condiționalități, și numai după realizarea lor îi epublicii Moldova condiționalități, și numai după realizarea lor îi acordă asistența financiară necesară pentru a putea menține cursul de cordă asistența financiară necesară pentru a putea menține cursul de reforme solicitate. Precaritatea relațiilor dintre Republica Moldova și eforme solicitate. Precaritatea relațiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană este condiționată de mai mulți factori, însă rolul niunea Europeană este condiționată de mai mulți factori, însă rolul determinant revine elitelor politice din Republica Moldova, care nu au știut să gestioneze eficient pro u știut să gestioneze eficient procesele de modernizare prin reformă. cesele de modernizare prin reformă. Experiența României, xperiența României, care deja a parcurs această cale, este foarte impor- a a parcurs această cale, este foarte importantă pentru Republica Moldova, date fiind beneficiile și costurile de pre- antă pentru Republica Moldova, date fiind beneficiile și costurile de preaderare atît naționale, cît și sectoriale. Experiența României în domeniu derare atît naționale, cît și sectoriale. Experiența României în domeniu este insuficient studiată și aplicată de autoritățile din Republica Moldova ste insuficient studiată și aplicată de autoritățile din Republica Moldova și se impune de a prelua practicile pozitive. i se impune de a prelua practicile pozitive. În același timp, nu este mai puțin adevărat că mediile și contextele ce n același timp, nu este mai puțin adevărat că mediile și contextele ce țin de Republica Moldova și România se dovedesc a fi diferite: Republica in de Republica Moldova și România se dovedesc a fi diferite: Republica Moldova a fost inclusă în Programul TACIS, iar România – în Programul oldova a fost inclusă în Programul TACIS, iar România – în Programul PHARE; Republicii Moldova i s-a propus în 1994 Acordul de Parteneriat HARE; Republicii Moldova i s-a propus în 1994 Acordul de Parteneriat și Cooperare, iar România realiza din 1993 Acordul de Asociere; socie- i Cooperare, iar România realiza din 1993 Acordul de Asociere; societatea din Republica Moldova este partajată pe criteriul geopolitic, fiind atea din Republica Moldova este partajată pe criteriul geopolitic, fiind prezentă alternativa între Vest și Est, pe cînd în România numai unele rezentă alternativa între Vest și Est, pe cînd în România numai unele grupuri demografice au depus o rezistență ușoară, mai degrabă la nivelul rupuri demografice au depus o rezistență ușoară, mai degrabă la nivelul mentalităților și prejudecăților, în procesul de aderare la Uniunea Euro- entalităților și prejudecăților, în procesul de aderare la Uniunea Europeană; clasa politică din Republica Moldova este divizată prin opțiuni ge- eană; clasa politică din Republica Moldova este divizată prin opțiuni geopolitice, pe cînd în România a fost atestată o poziție aproape unanimă cu politice, pe cînd în România a fost atestată o poziție aproape unanimă cu privire la parcursul european; Republica Moldova a fost tratată în spirit rivire la parcursul european; Republica Moldova a fost tratată în spirit est-european, ca un segment al intereselor geopolitice ale Federației Ruse, st-european, ca un segment al intereselor geopolitice ale Federației Ruse, iar România a beneficiat de un tratament sud-est - european, cu perspec- ar România a beneficiat de un tratament sud-est - european, cu perspective fezabile de a deveni stat membru al Uniunii Europene. ive fezabile de a deveni stat membru al Uniunii Europene. Republica Moldova ca stat cu aspirații de integrare europeană și epublica Moldova ca stat cu aspirații de integrare europeană și cetățenii săi pot să învețe multe din experiența în domeniu a României, etățenii săi pot să învețe multe din experiența în domeniu a României, preluînd exemplele pozitive și încercînd să evite greșelile comise în pro- reluînd exemplele pozitive și încercînd să evite greșelile comise în procesul de preaderare. Studiile înserate în această culegere pun în lumină esul de preaderare. Studiile înserate în această culegere pun în lumină mai multe aspecte de preaderare, naționale și sectoriale, iar în cazul ai multe aspecte de preaderare, naționale și sectoriale, iar în cazul României materialul este extins și pentru perioada postaderare. omâniei materialul este extins și pentru perioada postaderare.