Conceptul identitar al “prieteniei popoarelor”: viziunea picturală a Valentinei Rusu Ciobanu și reinterpretarea, deconceptualizarea în noile medii
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
361 4
Ultima descărcare din IBN:
2022-06-22 20:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
008+75(478)(092) (1)
Цивилизация. Культура. Прогресс (820)
Живопись (405)
SM ISO690:2012
BARBAS, Valeria. Conceptul identitar al “prieteniei popoarelor”: viziunea picturală a Valentinei Rusu Ciobanu și reinterpretarea, deconceptualizarea în noile medii. In: Valentina Rusu-Ciobanu – 100 de ani de la naștere: Conferința științifică națională, 30 noiembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: „Grafema Libris” SRL, 2020, pp. 6-7. ISBN 978-9975-52-224-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valentina Rusu-Ciobanu – 100 de ani de la naștere 2020
Conferința "Valentina Rusu-Ciobanu – 100 de ani de la naștere"
Chişinău, Moldova, 30 noiembrie 2020

Conceptul identitar al “prieteniei popoarelor”: viziunea picturală a Valentinei Rusu Ciobanu și reinterpretarea, deconceptualizarea în noile medii

CZU: 008+75(478)(092)

Pag. 6-7

Barbas Valeria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2020


Rezumat

Conceptul prieteniei popoarelor ”înfrățite” era deseori propulsat în contextul multiculturalismului, de facto monoculturii sovietice a tuturor statelor membre ale URSS. Tema frăţiei internaţionale, a păcii, în tratarea identitară unionist-socialistă, a fost relevată în tabloul reprezentativsugestiv „Prietenie” realizat în 1974 de pictorița de vază pentru acea perioadă–Valentina Rusu-Ciobanu, care surprinde, cu lux de amănunte portul tinerilor, un mixaj de haine tip hipster cu ii naționale, sunt redate în detaliu accesoriile, ba chiar și viciile. Totodată această surprindere a momentului, aproape fotografică, în culori vii pare să imortalizeze în mod fictiv „triumful unei prietenii abstracte”, figurile avînd un caracter artificial, al unor oameni-manechini, lipsiți de viață. În acelaşi an „în lupta cu samavolnicia pictorilor moscoviţi, organele de resort pun în funcţie argumentul cel mai puternic – buldozerele”, expoziţia „buldozernaia” din Moscova 1974. Paradigma cultural-estetică caracteristică perioadei sovietice, acele „metastaze” ale sistemului socialist, au forţat estomparea și în mare, ruinarea proceselor artistice originale pe făgașul autohton, având în prim plan l’art angagé din R.S.S. Moldovenească. Întru de-conceptualizerea fenomenului propagandist al „Prieteniei” popoarelor vehiculat în discursurile politice și în alte resurse propagandiste, dar şi în reprezentările culturale, făcând referință la tabloul „Prietenie„ de V. Rusu-Ciobanu, a avut loc performanceul-intervenție în spațiul public ”Drujba” (”Prietenie”) realizat de către subsemnata în 2013. Deplasânduse de la ”arta angajată” spre vectorul ”artei degajate”, în prim plan se situează procesul de deconstruire a imaginii, a semanticii, totodată alternând mişcarea, sunarea Drujbei mecanice care alternează cu sunetul mișcării aripilor, a zborului, linii sonice pe care se suprapun vocile reprezentanților diferitor culturi sau popoare (strigătele performerilor). Performancul a fost realizat în cadrul atelierului ”Ce sunt ruinele noastre”, curatoriat de Alain Helou (Franța) și Lilia Dragneva (Moldova) cu participarea artiștilor din Franța, Rusia și Republica Moldova, organizatori - Colectivul Les Ateliers du Vent (Rennes, Franta) în parteneriat cu Centrul pentru Artă Contemporană [KSA:K], Moldova. Conceptul identitar al “prieteniei popoarelor” în tratarea noastră este deformată prin diverse mijoace ale practicilor de artă contemporană, de la performance-intervenție – la new media, configurat în rezultat în formatul de videoart, proiectul ”Drujba” fiind prezentat la expoziții de artă contemporană din Moldova, Franța și Polonia.

Cuvinte-cheie
Valentina Rusu-ciobanu, tabloul Prietenie, arta conceptuală, new media, multimedia