Factori psihosociali ai rezilienţei în adolescenţă
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1253 72
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-12 19:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.642-053.6+37.015.3 (1)
Psihologie socială (994)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4036)
SM ISO690:2012
PLEŞCA, Maria. Factori psihosociali ai rezilienţei în adolescenţă. In: Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei, 7 iunie 2018, Cahul. Cahul, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul, 2018, Vol.2, pp. 123-127. ISBN 978-9975-88-042-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei
Vol.2, 2018
Conferința "Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei"
Cahul, Moldova, 7 iunie 2018

Factori psihosociali ai rezilienţei în adolescenţă

CZU: 316.642-053.6+37.015.3

Pag. 123-127

Pleşca Maria
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 25 octombrie 2018


Rezumat

Adolescence is a time of great changes and vulnerabilities. Particularly, adolescence is a stress-sensitive period of development. Thus, assessing the ability to bounce back from stress becomes for professionals who work with adolescents in different contexts. This research aims at reviewing the psychosocial factors of resilience in adolescence. Resilience is a person’s capacity to adapt to stress; it is the dynamic process of overcoming adversity and trauma, while maintaining normal functioning of physical and psychological systems. Recent studies have identified the mechanism underlying its development and the predictors of vulnerability to stress: genetic, epigenetic, developmental, psychosocial.  The research data revealed the optimism, active coping style, cognitive flexibility, an internal belief system, prosocial behavior, social support are some of the psychosocial factors that contribute significantly in resilience in adolescence. The research pleads for a preventive intervention in childhood and adolescence, in school or familial settings can contribute to building resilience from an early age, can facilitate recovery after difficult experiences or can lead to achieving the maximum potential development of an individual.