Viziune interpretativă asupra lucrării habanera pentru vioară și pian a compozitorului român Dumitru Capoianu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
155 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-06 16:34
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[780.8:780.614.332.085.7(460)]:781.68 (2)
Muzică (1814)
SM ISO690:2012
ROMAN, Iulia. Viziune interpretativă asupra lucrării habanera pentru vioară și pian a compozitorului român Dumitru Capoianu. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale: Tezele comunicărilor, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2022, pp. 23-24. ISBN 978-9975-117-81-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Viziune interpretativă asupra lucrării habanera pentru vioară și pian a compozitorului român Dumitru Capoianu

Interpretive vision on the work habanera for violin and piano by the romanian composer Dumitru Capoianu

CZU: [780.8:780.614.332.085.7(460)]:781.68

Pag. 23-24

Roman Iulia
 
Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad
 
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2023


Rezumat

 La începutul secolului XX, în inima Moldovei lua naștere un nucleu muzical, sub egida marelui compozitor român George Enescu. Activitatea creatoare și cea interpretativă au avut un rol hotărâtor în privința destinului școlii muzicale naționale românești de compoziție.   Contactul compozitorilor români cu marile curente artistice manifestate la începutul secolului XX în întreaga Europă a determinat pătrunderea și explorarea resurselor folclorice prin noi procedee.  Tânăra ramură a artei sonore românești, muzica cultă, reușește să parcurgă și să refacă un drum istoric într-un secol, traseu care în Europa a fost străbătut în decursul a o mie de ani. Animatorii vieții muzicale românești s-au format la școlile din Occident, Germania, Franța, Italia, Franța, însușindu-și limbajul muzical european direct de la sursă.   Mihail Jora, Marțian Negrea, Sabin Drăgoi, Sigismund Toduță, Paul Constantinescu sau Anatol Vieru, Pascal Bentoiu, Tiberiu Olah, Dumitru Capoianu sunt doar câteva nume reprezentative ale componisticii românești ai secolului XX.  Compozitorul Dumitru Capoianu face parte din generația compozitorilor români care au dăruit muzicii contemporane lucrări de mare valoare ce vor rămâne cu siguranță în peisajul artistic românesc și nu numai.  Creația sa cuprinde miniaturi vocale pentru copii, operete şi music-hall-uri, lieduri, cantată şi oratoriu, muzică uşoară, jazz, muzică ambientală și electronică, compozitorul căutând să descopere în fiecare lucrare un element inedit.       Într-o zonă expresivă se plasează unele din lucrările camerale ale compozitorului Dumitru Capoianu. Conținutul muzical al acestor lucrări se caracterizează prin utilizarea diferitelor tehnici avansate, pe discursul sonor ancorat în armonii atonale, uneori seriale, desfășurări motivice realizate din succesiuni sau suprapuneri de cvarte, precum și prin preferința rigorii contrapunctice.   Habanera pentru vioară și pian este lucrarea care se înscrie în genul miniaturii instrumentale. Compusă pentru vioară și pian, Habanera constituie o îmbinare a elementelor de jazz de café concert cu pasajele de virtuozitate în duble coarde.  

Cuvinte-cheie
compozitor român Dumitru Capoianu, Habanera, miniatură instrumentală, pian, vioară