Principiile strategiei „cleaner production” – procedee integrative pentru atingerea obiectivelor prevenirii poluării
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
274 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-06 10:04
SM ISO690:2012
BOBEICĂ, Valentin. Principiile strategiei „cleaner production” – procedee integrative pentru atingerea obiectivelor prevenirii poluării. In: Ecological Chemistry, Ed. 3rd, 20-21 mai 2005, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia Academiei de Ştiinţe a Moldovei, 2005, 3rd, pp. 316-317. ISBN 9975-62-133-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Ecological Chemistry
3rd, 2005
Conferința "Ecological Chemistry"
3rd, Chişinău, Moldova, 20-21 mai 2005

Principiile strategiei „cleaner production” – procedee integrative pentru atingerea obiectivelor prevenirii poluării


Pag. 316-317

Bobeică Valentin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 septembrie 2021


Rezumat

Examinarea comparativă a obiectivelor, principiilor şi mecanismelor Strategiei Prevenirii Poluării (Cleaner Production) (CP) cu cele ale unor Convenţii internaţionale şi documente naţionale de mediu în baza metodologiei analizei multicriteriale arată că promovarea Strategiei CP (CPS) poate servi ca o activitate integrativă pentru atingerea mai multor obiective de mediu concomitent. Astfel obiectivele principale ale CPS „reducerea formării deşeurilor şi noxelor în sursă” şi „reducerea consumului de materie primă, energie şi apă” sunt şi prevederi ale Convenţiilor cu atribuţie la gestionarea deşeurilor, cum ar fi Convenţia Bazel privind controlul asupra transportului transfrontier al deşeurilor periculoase şi îndepărtarea lor (Art. 4: 9 g; Art. 10: 2 c, 4), Convenţia Stokholm privind Poluanţii Organici Persistenţi (Art. 1, Art. 3: 1 a i); 2 b iii) a; Art. 5: b, c, e, f, Art. 6; Art. 11: 1 f, Anexa C: partea V A, B b). Unul din scopurile principale ale Strategiei CP „reducerea consumului de energie” este în deplină sinergie cu Art. 2: a) (i) al Protocolului de la Kyoto (PK) la Convenţia cadru a Naţiunilor Unite privind Schimbările Climatice, care prevede pentru părţile incluse în Anexa 1 (state cu obligaţiuni concrete de reducere a emisiilor de gaze de seră „mărirea eficienţei energetice în sectoarele semnificative ale economiei naţionale” şi Articolele 3 şi 4 ale Convenţiei înseşi intră în sinergie cu principiile CPS. Articolul 3 al PK impune părţilor incluse în anexa 1 să reducă totalul emisiilor antropice de gaze cu efect de seră (Anexa A la PK: CO2, CH4, N2O, HFC5, PFC5, SF6). Reducerea emisiilor este şi obiect de activitate în cadrul CPS, avându-se în vedere aplicarea procedeelor şi tehnologiilor de utilizare eficientă a combustibilului, substituirea materiilor prime nocive sau care se transformă în noxe, modificări tehnologice care să prevină formarea noxelor. Reducerea consumului, substituirea materiilor prime, reîntoarcerea deşeurilor în acelaşi ciclu tehnologic sunt principii ale CPS aplicabile şi în realizarea obiectivelor Convenţiei de la Viena şi protocolului de la Montreal (PM) – documente privind protecţia stratului de ozon şi reducerea substanţelor care distrug acest strat respectiv. Unele din substanţele controlate de PM sunt şi substanţe cu efect de seră.La nivelul Programelor, Planurilor de Acţiuni şi Legislaţiei naţionale a Republicii Moldova multe prevederi pot fi realizate, ţinând cont de declinul economic, cel puţin la momentul actual, numai prin promovarea strategiei CP. Legislaţia de mediu a RM are prevederi care într-un mod sau altul implică principiile CPS (Legea privind Protecţia Mediului Înconjurător (1993): Art. 3, Art. 10 i); Art. 32: a), b); Art. 56: c), d); Art. 68: a); Art. 71: a); Legea privind deşeurile de producţie şi menagere (1997): (Art. 17, 23); Legea privind plata pentru poluarea mediului (1998): (Art. 1, 5; Anexa 1: p.p. 2, 4, 7), Legea cu privire la resursele naturale (1997) (Art. 15: 2 c, e, k); Legea cu privire la protecţia aerului din atmosferă (1997): Art. 27 ş.a.). În anul 2000 a fost adoptat Programul Naţional al Republicii Moldova de valorificare a deşeurilor de producţie şi menagare care în trei din cinci obiective ale sale pune la bază principiile „producerii mai pure”. Cu toate acestea Planul de acţiuni a programului în cauză este bazat pe strategia „capătului de ţeavă” şi nu include activităţi de prevenire a formării deşeurilor. Elaborarea unor astfel de planuri de activităţi este neproductivă pentru ţările cu economii în curs de tranziţie şi nu se înscrie în tendinţa modernă de promovare a politicilor şi strategiilor de mediu, orientate spre combaterea poluării mediului, economic efective, care asigură beneficii ecologice, economice şi sociale cu cheltuieli minime în acord cu Art. 16 al Declaraţiei de la Rio (1992). Această tendinţă este esenţa principiului „investiţiile în protecţia mediului aduc beneficii ecologice şi economice”. Pe acest principiu este bazată şi noua strategie de mediu „Cleaner Production”. În concluzie s-a ajuns la următoarele: CPS este o şansă pentru protecţia mediului în Republica Moldova, ţară cu o economie cu posibilităţi reduse de investire în protecţia mediului. Prin promovarea CPS poate fi obţinută sinergia în realizarea angajamentelor de mediu ale Republicii Moldova faţă de mai multe convenţii şi alte documente internaţionale de mediu. Prin promovarea CPS industria Moldovei poate obţine beneficii economice vizibile, spori competitivitatea produselor şi reduce costurile de producţie, aducând în acest mod un aport considerabil în soluţionarea atât a problemelor de mediu, cât şi a celor economice în consens cu Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) adoptată în 2004. Prioritare pentru RM în realizarea obligaţiunilor internaţionale, politicilor şi legislaţiei naţionale de mediu trebuie să fie activităţile care nu necesită cheltuieli suplimentare şi aduc beneficii ecologo-economice. Asemenea posibilităţi deschide promovarea Strategiei „Cleaner Production”, alte abordări preventive.