Studierea matematicii asistate de calculator în colegiu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
359 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-30 19:48
SM ISO690:2012
JUMBEI, Olga. Studierea matematicii asistate de calculator în colegiu. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe ale naturii. Ştiinţe exacte, 25-26 aprilie 2013, Chişinău. Chişinău, 2013: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2013, SN, SE, pp. 82-83.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SN, SE, 2013
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 25-26 aprilie 2013

Studierea matematicii asistate de calculator în colegiu


Pag. 82-83

Jumbei Olga
 
Universitatea de Stat din Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 5 mai 2021


Rezumat

În Republica Moldova, la fel ca şi în alte ţări europene, este în plin procesul de reformă educaţională. Necesitatea centrării procesului de învățământ pe elev presupune individualizarea acestui proces. Cunoaşterea tehnologiilor informaţionale şi a modalităţilor de aplicare a lor în practica pedagogică rămâne un deziderat: există încă un decalaj între posibilităţile tehnice ale calculatoarelor şi ale tehnologiilor moderne, pe de o parte, şi aplicarea acestora în instruirea elevilor la disciplinele matematice, pe de altă parte. Raportat la procesul de învăţământ, calculatorul este utilizat: în predarea matematicii, mijlocind învăţarea elevilor în utilizarea unor tehnici de comunicare, determinând o nouă formă de concepere, realizare şi evaluare a rezultatelor învăţării, denumită instruirea asistată de calculator [1]. Problema pe care ne-am propus-o spre soluţionare în cercetarea dată: care sunt modalităţile de aplicare a tehnologiilor interactive în procesul de predareînvăţare-evaluare a matematicii, ce ar conduce la satisfacerea cerinţelor înaintate de societatea modernă? Obiectul cercetării: implementarea tehnologiilor interactive în procesul de predare-învăţare- evaluare a matematicii. Există diverse mijloace de instruire care contribuie la realizarea obiectivelor unei cercetări didactice, profesorul fiind cel care ghidează elevul spre realizarea potenţialului său intelectual, dezvoltarea capacităţilor, aptitudinilor şi competenţelor. Modelul de predare-învăţare-evaluare, adoptat de către fiecare cadru didactic care se consideră un bun profesionist, este determinat de rezultatele obţinute, precum şi de un complex de factori mereu diferit. Aşa, după cum preciza Ion Radu, sunt utilizate cu succes sisteme expert în domeniul matematicii şi acesta poate fi Softul educaţional [3]. Modelul propriu de evaluare se conturează în urma realizării periodice, a unei analize şi sinteze ştiinţifice a modelelor inovative de evaluare a conţinutului materiei în studiu, şi din tactici şi strategii efective prin care s-ar înregistra progrese şcolare [2]. Pentru a favoriza reflexia asupra necesităţii şi promovării unui model inovativ, înalt performant, care să substituie modelele actuale de predare-învăţareevaluare, punem în prim-plan trecerea de la didactica tradiţională la didactica modernă, ca un proces de autoevaluare realistă şi de inovare sistematică şi competentă a practicii educaţionale. Este dovedit că inovaţia pedagogică benefică şi eficientă presupune reevaluarea profesorului [3]. Cercetarea realizată are un caracter teoretico-aplicativ, iar în funcţie de obiectivele propuse s-au apreciat rezultatele elevilor folosind două eşantioa83 ne: grupul de control – grupa I-302 cu 24 de elevi şi grupul experimental – grupa I-301 cu 21 de elevi care îşi fac studiile în Colegiul de Informatică. Elevii din cele două eşantioane au avut practic aceleaşi condiţii de desfăşurare a procesului instructiv-educativ, iar capacitatea intelectuală se aseamănă. Analizând rezultatele obţinute de către ambele grupe la aceleaşi unităţi de conţinut, observăm că media notelor este mai mare la grupul experimental. În baza rezultatelor din tabel am realizat diagrama areolară a rezultatelor testului sumativ de mai jos:figuraAceastă analiză demonstrează că în grupele experimentale, în care au fost aplicate tehnologii moderne de predare-învăţare-evaluare, coeficientul de însuşire este mai mare, comparativ cu cel din grupele de control, unde au fost aplicate metode tradiţionale ale instruirii. Curriculum-ul elaborat în colegiu face posibilă manifestarea creativităţii profesorului motivându-l să-şi conceapă nu numai strategiile didactice proprii, ci şi obiectivele şi conţinuturile avute în vederea realizării unui curs original care să-l reprezinte şi să ţină seama de caracteristicile elevilor săi [1]. Cât ţine de calculator, după părerea noastră, trebuie utilizat la lecţii foarte atent şi numai în cazurile în care utilizarea lui sporeşte esenţial calitatea instruirii. Vom încheia cu citatul lui G.W. Leibnitz: „Nu merită ca un om cu talent să irosească, aidoma unui sclav, ore întregi pentru efectuarea unor calcule, care ar putea fi încredinţate oricărei persoane, dotate cu un dispozitiv de calcul”.