Articolul precedent |
Articolul urmator |
625 14 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-28 10:08 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.087.68 (6) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
SM ISO690:2012 BADRAJAN, Svetlana. Lucrarea Tatal nostru de Ghenadie Ciobanu: articularitati structurale si compozitionale. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 49. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356288 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 12, 2020 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356288 | ||||||
CZU: 783.087.68 | ||||||
Pag. 49-49 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Tematica rugăciunii din serviciul ortodox – Tatăl nostru, a fost valorificată de mai mulți compozitori din Republica Moldova, precum Vl. Ciolac, T. Chiriac, C. Rusnac, Gh. Ciobanu, fiecare trecând-o prin sistemul propriu de înțelegere și simțire. În cultul ortodoxă rugăciunea Tatăl nostru este interpretată de cor în diferite componențe atât mixt, cât și de voci egale (bărbați sau femei). Astfel, compozitorii enumerați au avut libertatea de a alege acea componență a corului, care să corespundă concepției ideatice pe care au dorit să o exprime. Mai aproape de limbajul canonic atât după modul de interpretare, cât și structura intonațională sunt lucrările lui T. Chiriac, C. Rusnac și Gh. Ciobanu. Toate sunt scrise pentru cor mixt a cappella, fiind interpretate pentru prima dată în sălile de concert, dar pot fi prezente și în cadrul serviciului divin ortodox. Lucrarea Tatăl nostru de Gh. Ciobanu a fost compusă în anul 1994 și interpretată în primă audiție de Capela corală Doina. În această lucrare se îmbină elementul bizantin și tehnica componistică modernă cu aplicarea procedeului Sprehstimme, menit, după concepția compozitorului, să etaleze maniera de interpretare parlando. Prezența Sprehstimme în limbajul muzical al lucrării poate fi explicată și prin faptul că, aceasta reflectă modalitatea de interpretare și „rostită” a rugăciunii Tatăl nostru în bisericile creștine ortodoxe. Astfel, în lucrarea lui Gh. Ciobanu se produce o îmbinare armonioasă, firească a celor două stiluri de interpretare a rugăciunii în serviciile divine ortodoxe din întreg spațiu românesc: cântată și rostită. Tatăl nostru pentru cor a cappella de Ghenadie Ciobanu, chiar dacă este o lucrare de mici dimensiuni, poartă în sine o încărcătură emoțională concentrată și profundă. Sacru și profanul se împletesc armonios în această creație la nivelul conținutului poetic și al limbajului muzical. |
||||||
|