Lucrarea Tatal nostru de Ghenadie Ciobanu: articularitati structurale si compozitionale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
625 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-28 10:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.087.68 (6)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
BADRAJAN, Svetlana. Lucrarea Tatal nostru de Ghenadie Ciobanu: articularitati structurale si compozitionale. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 49. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356288
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Lucrarea Tatal nostru de Ghenadie Ciobanu: articularitati structurale si compozitionale

DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356288
CZU: 783.087.68

Pag. 49-49

Badrajan Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2020


Rezumat

Tematica rugăciunii din serviciul ortodox – Tatăl nostru, a fost valorificată de mai mulți compozitori din Republica Moldova, precum Vl. Ciolac, T. Chiriac, C. Rusnac, Gh. Ciobanu, fiecare trecând-o prin sistemul propriu de înțelegere și simțire. În cultul ortodoxă rugăciunea Tatăl nostru este interpretată de cor în diferite componențe atât mixt, cât și de voci egale (bărbați sau femei). Astfel, compozitorii enumerați au avut libertatea de a alege acea componență a corului, care să corespundă concepției ideatice pe care au dorit să o exprime. Mai aproape de limbajul canonic atât după modul de interpretare, cât și structura intonațională sunt lucrările lui   T. Chiriac, C. Rusnac și Gh. Ciobanu. Toate sunt scrise pentru  cor mixt a cappella, fiind interpretate pentru prima dată în sălile de concert, dar pot fi prezente și în cadrul serviciului divin ortodox. Lucrarea Tatăl nostru de Gh. Ciobanu a fost compusă în anul 1994 și interpretată în primă audiție de Capela corală Doina. În această lucrare se îmbină elementul bizantin și tehnica componistică modernă cu aplicarea procedeului Sprehstimme, menit, după concepția compozitorului, să etaleze maniera de interpretare parlando. Prezența Sprehstimme în limbajul muzical al lucrării poate fi explicată și prin faptul că, aceasta reflectă modalitatea de interpretare și „rostită” a rugăciunii Tatăl nostru în bisericile creștine ortodoxe. Astfel, în lucrarea lui Gh. Ciobanu se produce o îmbinare armonioasă, firească a celor două stiluri de interpretare a rugăciunii în serviciile divine ortodoxe din întreg spațiu românesc: cântată și rostită. Tatăl nostru pentru cor a cappella de Ghenadie Ciobanu, chiar dacă este o lucrare de mici dimensiuni, poartă în sine o încărcătură emoțională concentrată și profundă. Sacru și profanul se împletesc armonios în această creație la nivelul conținutului poetic și al limbajului muzical.