Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-22 11:30 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.2 (61) |
Церковная музыка. Духовная музыка (132) |
![]() GALAICU, Violina. Interdependenţa muzică – verb în cântarea de cult bizantină. In: Arta , 2015, nr. 2(AAV), pp. 5-10. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 783.2 | ||||||
Pag. 5-10 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Interdependenţa muzică–verb în cântarea de cult bizantină Se ştie că muzică liturgică bizantină este prin excelenţă vehiculatoare a cuvântului, iar acesta – vehiculator al adevărurilor doctrinare. Astfel apare ea în mai toate scrierile care îi sunt consacrate, iar în cazul în care cercetătorii operează o anume disjuncţie între palierul muzical şi cel textual al cântării, postulatul unităţii indestructibile a celor două componente rămâne pe deplin valabil. Având ca model psalmii (cântece cu caracter imnic, bazate pe texte biblice, folosite în cultul iudaic), muzica liturgică ortodoxă a fost mereu unită cu cuvântul, mereu „ascultătoare” de cuvânt. În faza de început a imnografiei bizantine, imnograful (autorul textului) se confunda adesea cu melodul (autorul melodiei), ceea ce vorbeşte, o dată în plus, de interdependenţa strânsă muzică – verb. În lunga lor coexistenţă, textele cântate şi melodiile lor au ajuns la o fuziune comparabilă, poate, doar cu sincretismul creaţiei muzicale plurale. Fuziunea la care ne referim a marcat şi particularităţile structurale, şi etosul cântării bizantine. Această circumstanţă explică de ce, în cazul în care se intonează într-o limbă necunoscută credincioşilor, ea nu este mai puţin religioasă sau mai puţin purtătoare de mesaj sacramental. La fel şi cântarea în stil papadic, ale cărei ample vocalize şi sofisticate broderii dau impresia unei autosuficienţe melodice şi a unei desprinderi de Logos, păstrează – prin memoria prototipurilor sale – legătura cu textele sacre şi încărcătura lor dogmatică. |
||||||
Cuvinte-cheie muzica de cult bizantină, relaţia muzică – text, cântare recitativă, cântare irmologică, cântare stihirarică, cântare papadică, sincretism, particularităţi structurale, etos |
||||||
|