Dezvoltarea lanţului valoric pentru sectorul horticol din Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
699 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-11 08:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.43.02:634.1/.5(478) (1)
Producție și servicii în funcție de sectoarele economice (1540)
Fructe cu sâmbure. Drupe în general (209)
Fructe de nutacee și moracee. Fructe citrice în general (421)
Alte fructe tropicale cărnoase (cu miez, cu pulpă) (640)
Nucifere. Fructe cu coajă tare (921)
SM ISO690:2012
ZBANCĂ, Andrei, NEGRITU, Ghenadie. Dezvoltarea lanţului valoric pentru sectorul horticol din Republica Moldova. In: Perspectivele dezvoltării durabile a spaţiului rural în contextul noilor provocări economice, 14 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Agrară de Stat din Moldova, 2018, Vol.50, pp. 121-126. ISBN 978-9975-64-299-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectivele dezvoltării durabile a spaţiului rural în contextul noilor provocări economice
Vol.50, 2018
Conferința "Perspectivele dezvoltării durabile a spaţiului rural în contextul noilor provocări economice"
Chişinău, Moldova, 14 septembrie 2018

Dezvoltarea lanţului valoric pentru sectorul horticol din Republica Moldova

CZU: 338.43.02:634.1/.5(478)

Pag. 121-126

Zbancă Andrei, Negritu Ghenadie
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 11 noiembrie 2019


Rezumat

Agriculture remains the basic sector of the national economy in the Republic of Moldova, as it contributes 11.7% of the GDP structure and 50% of the volume of exports, accounting for about 30% of the country's active population. Based on the researches carried out, four major constraints of the horticultural sector have been established: human capital, market infrastructure, innovation and competitiveness, as well as investment climate. The current state of the marketing infrastructure is perceived as a constraint for business development in the fruit and vegetable sector. Market economy requires fruit and vegetable growers to orient their business by doing business, meeting and respecting the following important issues: implementation of modern and intensive technologies; developing value chain on product; practicing commercial and organic agriculture; development of marketing infrastructure; association in professional organizations on interests and on homogeneous products and cooperation to promote and conquer new advantageous markets, etc. According to FAO data, global demand for food will increase by 70% by 2050 and therefore the agri-food sector should be treated, as in the EU, as a key priority for strategic development for food safety and security.

Cuvinte-cheie
high value agriculture, subsidies, market economy, Investment, horticulture