Sentinţa pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1069 83
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-31 15:11
SM ISO690:2012
VIZDOAGĂ, Tatiana, ȚONCU, Sanda. Sentinţa pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe juridice și economice , 10-11 noiembrie 2015, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2015, R, SJE, pp. 65-68.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
R, SJE, 2015
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2015

Sentinţa pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale


Pag. 65-68

Vizdoagă Tatiana, Țoncu Sanda
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 15 octombrie 2019


Rezumat

Prin Recomandarea nr.(87) 18 din 17.09.1987 a Comitetului Miniştrilor către statele membre privind simplificarea justiţiei penale [1] s-a reţinut că lentoarea justiţiei penale ar putea fi remediată nu numai prin mijloacele care îi sunt acesteia destinate, dar şi prin modul în care mijloacele respective sunt întrebuinţate, mai ales printr-o mai bună definire a priorităţilor în cadrul politicii penale, atât în ceea ce priveşte forma, cât şi fondul. S-a atras atenţia asupra principiului oportunităţii urmăririi penale pentru a rezolva problema infracţiunilor minore şi a celor comune, asupra procedurii sumare, tranzacţiilor între autorităţile competente în materia penală şi alte autorităţi interveniente, ca o posibilă alternativă la urmărirea penală, aşa-numitele proceduri simplificate; simplificarea procedurii jurisdicţionale ordinare. În acest sens, prin Legea nr. 66 din 5 aprilie 2012, pusă în aplicare din 27 octombrie 2012, a fost completat CPP cu art. 3641 care instituie procedura de judecare a cauzei penale pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală – o nouă modalitate de judecare a cauzelor penale prin procedură simplificată. Pentru aplicarea corectă şi uniformă a prevederilor art.3641 , Curtea Supremă de Justiţie a elaborat Hotărârea Plenului CSJ nr.13 din 16.12.2013 cu privire la aplicarea prevederilor art. 3641 CPP de către instanţele judecătoreşti [2], dar cu părere de rău în activitatea instanţelor judecătoreşti deseori apar dificultăţi, de aceea este bine-venită studierea acestui subiect la nivel teoretico-practic şi comparativ pentru a exclude neclarităţile cu privire la acest subiect. Sentinţa pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale reprezintă o inovaţie atât pentru cadrul legal autohton, cât şi pentru doctrina procesual-penală. Judecata pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală reprezintă o procedură simplificată a judecarii cauzei în cazul recunoaşterii vinovăţiei, fiind de fapt o procedură abreviată ce are la bază o pledoarie de vinovăţie şi poate fi aplicată dacă sunt întrunite condiţiile cerute de art. 3641 Cod de procedură penală. O particularitate definitorie a prezentei proceduri este aplicabilitatea în procesele penale privind toate categoriile de infracţiuni, inclusiv cele pentru săvârşirea cărora este prevăzută detenţiunea pe viaţă [3, p.283]. Legiuitorul a condiţionat judecata pe baza probelor administrate în cadrul procedurii prejudiciare prin: 1) recunoaşterea de către inculpat în totalitate a faptelor incriminate, pentru săvârşirea cărora a fost deferit justiţiei şi solicitarea ca judecata să se facă pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală făcută prin înscris autentic. Prin înscris autentic se va înţelege înscrisul întocmit şi semnat de inculpat, necondiţionat şi definitiv, fără intervenţia vreunui organ de stat, exprimat în şedinţa de judecată, producător de consecinţele arătate în art. 3641 CPP; 2) lipsa solicitării de a fi administrate probe noi. Prin lipsa solicitării de a fi administrate probe noi se va înţelege nedorinţa necondiţionată şi definitivă de a fi administrate probe noi; 3) concluzia din probele administrate că faptele inculpatului sunt stabilite şi sunt suficiente date cu privire la persoana sa pentru a permite stabilirea unei pedepse. Suficienţa probatoriului urmează să fie apreciată de judecător sub aspectul concludenţei, pertinenţei şi utilităţii probelor acumulate, deoarece regula potrivit căreia mijloacele de probă obţinute în mod ilegal nu pot fi folosite în procesul penal în cadrul oricărei proceduri, fie că e generală sau specială. Insuficienţa probatoriului nu poate fi complinită sau acoperită prin declaraţia inculpatului de recunoaştere a faptelor. Astfel, când această condiţie nu este îndeplinită, instanţa respinge cererea de judecare a cauzei în procedura simplificată şi indeferent de etapa când se va întâmpla aceasta, instanţa va purcede la judecată în procedura generală. Până la adoptarea soluţiei privind admiterea sau respingerea cererii inculpatului, prin care se solicită judecarea cauzei în procedura simplificată prevăzută de art. 3641 CPP, instanţa la fel este obligată să verifice dacă: 1)16.12.2013 cu privire la aplicarea prevederilor art. 3641 CPP de către instanţele judecătoreşti [2], dar cu părere de rău în activitatea instanţelor judecătoreşti deseori apar dificultăţi, de aceea este bine-venită studierea acestui subiect la nivel teoretico-practic şi comparativ pentru a exclude neclarităţile cu privire la acest subiect. Sentinţa pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale reprezintă o inovaţie atât pentru cadrul legal autohton, cât şi pentru doctrina procesual-penală. Judecata pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală reprezintă o procedură simplificată a judecarii cauzei în cazul recunoaşterii vinovăţiei, fiind de fapt o procedură abreviată ce are la bază o pledoarie de vinovăţie şi poate fi aplicată dacă sunt întrunite condiţiile cerute de art. 3641 Cod de procedură penală. O particularitate definitorie a prezentei proceduri este aplicabilitatea în procesele penale privind toate categoriile de infracţiuni, inclusiv cele pentru săvârşirea cărora este prevăzută detenţiunea pe viaţă [3, p.283]. Legiuitorul a condiţionat judecata pe baza probelor administrate în cadrul procedurii prejudiciare prin: 1) recunoaşterea de către inculpat în totalitate a faptelor incriminate, pentru săvârşirea cărora a fost deferit justiţiei şi solicitarea ca judecata să se facă pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală făcută prin înscris autentic. Prin înscris autentic se va înţelege înscrisul întocmit şi semnat de inculpat, necondiţionat şi definitiv, fără intervenţia vreunui organ de stat, exprimat în şedinţa de judecată, producător de consecinţele arătate în art. 3641 CPP; 2) lipsa solicitării de a fi administrate probe noi. Prin lipsa solicitării de a fi administrate probe noi se va înţelege nedorinţa necondiţionată şi definitivă de a fi administrate probe noi; 3) concluzia din probele administrate că faptele inculpatului sunt stabilite şi sunt suficiente date cu privire la persoana sa pentru a permite stabilirea unei pedepse. Suficienţa probatoriului urmează să fie apreciată de judecător sub aspectul concludenţei, pertinenţei şi utilităţii probelor acumulate, deoarece regula potrivit căreia mijloacele de probă obţinute în mod ilegal nu pot fi folosite în procesul penal în cadrul oricărei proceduri, fie că e generală sau specială. Insuficienţa probatoriului nu poate fi complinită sau acoperită prin declaraţia inculpatului de recunoaştere a faptelor. Astfel, când această condiţie nu este îndeplinită, instanţa respinge cererea de judecare a cauzei în procedura simplificată şi indeferent de etapa când se va întâmpla aceasta, instanţa va purcede la judecată în procedura generală. Până la adoptarea soluţiei privind admiterea sau respingerea cererii inculpatului, prin care se solicită judecarea cauzei în procedura simplificată prevăzută de art. 3641 CPP, instanţa la fel este obligată să verifice dacă: 1)sentinţei pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală inclusiv în cazul adoptării sentinţei de achitare (art. 390 CPP) sau de încetare (art.391 CPP). Poziţie similară este expusă în pct. 28 din Hotărârea Plenului CSJ nr.13 din 16.12.2013 cu privire la aplicarea prevederilor art.3641 CPP de către instanţele judecătoreşti. Vom sublinia că sentinţa pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală este act al justiţiei penale adoptat în numele legii de către prima instanţă, prin care pe baza probelor administrate în faza de urmărire penală se recunoaşte vinovăţia inculpatului în comiterea faptei incriminate cu stabilirea unei pedepse mai blânde conform secţiunilor legii, iar în asemenea condiţii, dispoziţiile art. 3641 alin. (7), şi anume, sintagma „art. 382-398” urmează a fi substituită cu sintagma „art. 382-389, 392-395, 397-398”.

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Vizdoagă, T.</dc:creator>
<dc:creator>Țoncu, S.</dc:creator>
<dc:date>2015</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>Prin Recomandarea nr.(87) 18 din 17.09.1987 a Comitetului Miniştrilor către statele membre privind simplificarea justiţiei penale [1] s-a reţinut că lentoarea justiţiei penale ar putea fi remediată nu numai prin mijloacele care &icirc;i sunt acesteia destinate, dar şi prin modul &icirc;n care mijloacele respective sunt &icirc;ntrebuinţate, mai ales printr-o mai bună definire a priorităţilor &icirc;n cadrul politicii penale, at&acirc;t &icirc;n ceea ce priveşte forma, c&acirc;t şi fondul. S-a atras atenţia asupra principiului oportunităţii urmăririi penale pentru a rezolva problema infracţiunilor minore şi a celor comune, asupra procedurii sumare, tranzacţiilor &icirc;ntre autorităţile competente &icirc;n materia penală şi alte autorităţi interveniente, ca o posibilă alternativă la urmărirea penală, aşa-numitele proceduri simplificate; simplificarea procedurii jurisdicţionale ordinare. &Icirc;n acest sens, prin Legea nr. 66 din 5 aprilie 2012, pusă &icirc;n aplicare din 27 octombrie 2012, a fost completat CPP cu art. 3641 care instituie procedura de judecare a cauzei penale pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală &ndash; o nouă modalitate de judecare a cauzelor penale prin procedură simplificată. Pentru aplicarea corectă şi uniformă a prevederilor art.3641 , Curtea Supremă de Justiţie a elaborat Hotăr&acirc;rea Plenului CSJ nr.13 din&nbsp;16.12.2013 cu privire la aplicarea prevederilor art. 3641 CPP de către instanţele judecătoreşti [2], dar cu părere de rău &icirc;n activitatea instanţelor judecătoreşti deseori apar dificultăţi, de aceea este bine-venită studierea acestui subiect la nivel teoretico-practic şi comparativ pentru a exclude neclarităţile cu privire la acest subiect. Sentinţa pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale reprezintă o inovaţie at&acirc;t pentru cadrul legal autohton, c&acirc;t şi pentru doctrina procesual-penală. Judecata pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală reprezintă o procedură simplificată a judecarii cauzei &icirc;n cazul recunoaşterii vinovăţiei, fiind de fapt o procedură abreviată ce are la bază o pledoarie de vinovăţie şi poate fi aplicată dacă sunt &icirc;ntrunite condiţiile cerute de art. 3641 Cod de procedură penală. O particularitate definitorie a prezentei proceduri este aplicabilitatea &icirc;n procesele penale privind toate categoriile de infracţiuni, inclusiv cele pentru săv&acirc;rşirea cărora este prevăzută detenţiunea pe viaţă [3, p.283]. Legiuitorul a condiţionat judecata pe baza probelor administrate &icirc;n cadrul procedurii prejudiciare prin: 1) recunoaşterea de către inculpat &icirc;n totalitate a faptelor incriminate, pentru săv&acirc;rşirea cărora a fost deferit justiţiei şi solicitarea ca judecata să se facă pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală făcută prin &icirc;nscris autentic. Prin &icirc;nscris autentic se va &icirc;nţelege &icirc;nscrisul &icirc;ntocmit şi semnat de inculpat, necondiţionat şi definitiv, fără intervenţia vreunui organ de stat, exprimat &icirc;n şedinţa de judecată, producător de consecinţele arătate &icirc;n art. 3641 CPP; 2) lipsa solicitării de a fi administrate probe noi. Prin lipsa solicitării de a fi administrate probe noi se va &icirc;nţelege nedorinţa necondiţionată şi definitivă de a fi administrate probe noi; 3) concluzia din probele administrate că faptele inculpatului sunt stabilite şi sunt suficiente date cu privire la persoana sa pentru a permite stabilirea unei pedepse. Suficienţa probatoriului urmează să fie apreciată de judecător sub aspectul concludenţei, pertinenţei şi utilităţii probelor acumulate, deoarece regula potrivit căreia mijloacele de probă obţinute &icirc;n mod ilegal nu pot fi folosite &icirc;n procesul penal &icirc;n cadrul oricărei proceduri, fie că e generală sau specială. Insuficienţa probatoriului nu poate fi complinită sau acoperită prin declaraţia inculpatului de recunoaştere a faptelor. Astfel, c&acirc;nd această condiţie nu este &icirc;ndeplinită, instanţa respinge cererea de judecare a cauzei &icirc;n procedura simplificată şi indeferent de etapa c&acirc;nd se va &icirc;nt&acirc;mpla aceasta, instanţa va purcede la judecată &icirc;n procedura generală. P&acirc;nă la adoptarea soluţiei privind admiterea sau respingerea cererii inculpatului, prin care se solicită judecarea cauzei &icirc;n procedura simplificată prevăzută de art. 3641 CPP, instanţa la fel este obligată să verifice dacă: 1)16.12.2013 cu privire la aplicarea prevederilor art. 3641 CPP de către instanţele judecătoreşti [2], dar cu părere de rău &icirc;n activitatea instanţelor judecătoreşti deseori apar dificultăţi, de aceea este bine-venită studierea acestui subiect la nivel teoretico-practic şi comparativ pentru a exclude neclarităţile cu privire la acest subiect. Sentinţa pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale reprezintă o inovaţie at&acirc;t pentru cadrul legal autohton, c&acirc;t şi pentru doctrina procesual-penală. Judecata pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală reprezintă o procedură simplificată a judecarii cauzei &icirc;n cazul recunoaşterii vinovăţiei, fiind de fapt o procedură abreviată ce are la bază o pledoarie de vinovăţie şi poate fi aplicată dacă sunt &icirc;ntrunite condiţiile cerute de art. 3641 Cod de procedură penală. O particularitate definitorie a prezentei proceduri este aplicabilitatea &icirc;n procesele penale privind toate categoriile de infracţiuni, inclusiv cele pentru săv&acirc;rşirea cărora este prevăzută detenţiunea pe viaţă [3, p.283]. Legiuitorul a condiţionat judecata pe baza probelor administrate &icirc;n cadrul procedurii prejudiciare prin: 1) recunoaşterea de către inculpat &icirc;n totalitate a faptelor incriminate, pentru săv&acirc;rşirea cărora a fost deferit justiţiei şi solicitarea ca judecata să se facă pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală făcută prin &icirc;nscris autentic. Prin &icirc;nscris autentic se va &icirc;nţelege &icirc;nscrisul &icirc;ntocmit şi semnat de inculpat, necondiţionat şi definitiv, fără intervenţia vreunui organ de stat, exprimat &icirc;n şedinţa de judecată, producător de consecinţele arătate &icirc;n art. 3641 CPP; 2) lipsa solicitării de a fi administrate probe noi. Prin lipsa solicitării de a fi administrate probe noi se va &icirc;nţelege nedorinţa necondiţionată şi definitivă de a fi administrate probe noi; 3) concluzia din probele administrate că faptele inculpatului sunt stabilite şi sunt suficiente date cu privire la persoana sa pentru a permite stabilirea unei pedepse. Suficienţa probatoriului urmează să fie apreciată de judecător sub aspectul concludenţei, pertinenţei şi utilităţii probelor acumulate, deoarece regula potrivit căreia mijloacele de probă obţinute &icirc;n mod ilegal nu pot fi folosite &icirc;n procesul penal &icirc;n cadrul oricărei proceduri, fie că e generală sau specială. Insuficienţa probatoriului nu poate fi complinită sau acoperită prin declaraţia inculpatului de recunoaştere a faptelor. Astfel, c&acirc;nd această condiţie nu este &icirc;ndeplinită, instanţa respinge cererea de judecare a cauzei &icirc;n procedura simplificată şi indeferent de etapa c&acirc;nd se va &icirc;nt&acirc;mpla aceasta, instanţa va purcede la judecată &icirc;n procedura generală. P&acirc;nă la adoptarea soluţiei privind admiterea sau respingerea cererii inculpatului, prin care se solicită judecarea cauzei &icirc;n procedura simplificată prevăzută de art. 3641 CPP, instanţa la fel este obligată să verifice dacă: 1)sentinţei pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală inclusiv &icirc;n cazul adoptării sentinţei de achitare (art. 390 CPP) sau de &icirc;ncetare (art.391 CPP). Poziţie similară este expusă &icirc;n pct. 28 din Hotăr&acirc;rea Plenului CSJ nr.13 din 16.12.2013 cu privire la aplicarea prevederilor art.3641 CPP de către instanţele judecătoreşti. Vom sublinia că sentinţa pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală este act al justiţiei penale adoptat &icirc;n numele legii de către prima instanţă, prin care pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală se recunoaşte vinovăţia inculpatului &icirc;n comiterea faptei incriminate cu stabilirea unei pedepse mai bl&acirc;nde conform secţiunilor legii, iar &icirc;n asemenea condiţii, dispoziţiile art. 3641 alin. (7), şi anume, sintagma &bdquo;art. 382-398&rdquo; urmează a fi substituită cu sintagma &bdquo;art. 382-389, 392-395, 397-398&rdquo;.</p></dc:description>
<dc:source>Integrare prin cercetare şi inovare. (R, SJE) 65-68</dc:source>
<dc:title>Sentinţa pe baza probelor administrate &icirc;n faza de urmărire penală ca act al justiţiei penale</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>