Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1254 36 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-15 17:07 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-34.09 (19) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2113) |
SM ISO690:2012 IVANOV, Constantin. Arhetipul răului în povestea „Dănilă Prepeleac” şi „Povestea lui Stan Păţitul” de Ion Creangă. In: Philologia, 2017, nr. 5-6(293-294), pp. 73-80. ISSN 1857-4300. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Philologia | ||||||
Numărul 5-6(293-294) / 2017 / ISSN 1857-4300 /ISSNe 2587-3717 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.135.1-34.09 | ||||||
Pag. 73-80 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Imaginarul demonic care ar fi trebuit să inspire spaima şi groaza este tratat în naraţiunea crengiană cu umor şi devine un instrument de cunoaştere şi de punere în valoare a unor arhetipuri fixate în imaginarul colectiv. Contrapunerea celor două tipuri fundamentale de putere ale lumii, constructive şi distructive, delimitează prin personajele crengiene sfera de interferenţă a binelui cu răul. Evenimentele şi faptele neverosimile, la fel ca şi necuratul, demonicul, satanicul nu stârnesc spaimă şi repulsie, ci doar mirare din partea acestora, atribuindu-i astfel o alură ludică diavolului. Punând alături personajul crengian cu funcţie de reconciliere şi anihilare a răului alături de modelul arhetipal al celui de al doilea Adam, identificăm un model de interpretare a poveştilor lui Ion Creangă. Astfel, „Dănilă Prepeleac” şi „Povestea lui Stan Păţitul” devin în imaginarul literar reprezentări arhetipale, un instrument prin care răul poate fi învins. |
||||||
Cuvinte-cheie demonic, arhetip, imaginar, religiozitate, reprezentări arhetipale, expresia răului, primordial. |
||||||
|