Creativitate în preistorie: ceramica de tip Cucuteni C pe teritoriul României
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
925 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 16:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
738.03(498) (1)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
OLARU, Ioana-Iulia. Creativitate în preistorie: ceramica de tip Cucuteni C pe teritoriul României. In: Arta , 2015, nr. 1(AV), pp. 18-22. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Creativitate în preistorie: ceramica de tip Cucuteni C pe teritoriul României
CZU: 738.03(498)

Pag. 18-22

Olaru Ioana-Iulia
 
Universitatea de Arte „George Enescu”, Iaşi
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 23 iunie 2016


Rezumat

Studiul se oprește la un aspect mai puțin reprezentativ al celebrei ceramici cucuteniene, și anume la categoria impropriu denumită ceramica Cucuteni C. Apărute ca un element străin în arealul culturii Cucuteni (de fapt, cultura Ariușd-Cucuteni-Tripolie, numită astfel după localități eponime, din jud. Covasna și din jud. Iași, la care se adaugă și un oraș din Ucraina), aceste vase, foarte puține la număr pe teritoriul României (mai frecvente în aria Tripolie), fac notă discordantă mai ales în ceea ce privește decorul. Simplitatea, însă, caracterizează și tehnica, și formele unui tip special de vase care sunt contemporane de altfel tuturor fazelor cucuteniene (A, AB și B). Anumite diferențe de altfel pot fi constatate și în cadrul diferitor etape ale acestui tip special de olărie, raportat la cele trei faze cucuteniene, ceea ce va face obiectul lucrării de față, demonstrând încă o dată că ingeniozitatea meșterilor anonimi s-a făcut simțită chiar în cazul acesta mai puțin ofertant în privința punerii în valoare a imaginației și creativității omului neolitic.

The present research refers to a less representative aspect of the famous Cucuteni ceramics and namely to the category improperly named Cucuteni C. These vessels appeared as a foreign element within Cucuteni culture (actually Ariuşd-Cucuteni-Tripoli culture, named after the eponymous localities from the counties of Covasna and Iaşi, to which a city from Ukraine is added). These vessels, very few in number on the territory of Romania (they are more frequent in Tripoli), are discordant, especially in terms of decor. Simplicity, in fact, characterizes both the technique and the forms of a special type of vessels, which are contemporary to all Cucuteni phases (A, AB and B). Some differences may otherwise be found in the different stages of this particular type of pottery related to the three phases of Cucuteni art, which is the topic of the present paper. It proves once again that the anonymous craftsmen’s resourcefulness was felt even in the less favourable context of enhancing the imagination and creativity of the Neolithic individual

Cuvinte-cheie
ceramică,

Eneolithic, crater,

horror vacui, angobă