Învăţământul primar şi secundar din Bucovina, în perioada 1869–1918
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
868 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-18 19:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.3/.5(477.85)(091) (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2016)
SM ISO690:2012
UNGUREANU, Constantin. Învăţământul primar şi secundar din Bucovina, în perioada 1869–1918. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2015, nr. 4(39), pp. 118-126. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 4(39) / 2015 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Învăţământul primar şi secundar din Bucovina, în perioada 1869–1918
CZU: 373.3/.5(477.85)(091)

Pag. 118-126

Ungureanu Constantin
 
Institutul de Istorie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 31 decembrie 2015


Rezumat

La sfârşitul sec. al XIX-lea – începutul sec. al XX-lea, învăţământul primar din Bucovina a cunoscut un progres remarcabil: a crescut semnificativ numărul şcolilor şi al copiilor şcolarizaţi, s-a diminuat ponderea populaţiei analfabete, s-a îmbunătăţit starea materială şi socială a cadrelor didactice. Majoritatea şcolilor primare mixte au fost desfiinţate, învăţători de diferite etnii au constituit asociaţii pedagogice proprii. Se editau reviste pedagogice în germană, română şi ucraineană. În ajunul războiului, în Bucovina funcţionau 564 de şcoli primare (219 ucrainene, 190 româneşti, 97 germane, 15 poloneze, 4 maghiare şi 39 mixte), frecventate de cca 110 000 de elevi. Mai existau 13 gimnazii pentru băieţi cu un număr de 6 108 elevi, două şcoli reale cu 806 elevi, două şcoli de meserii, câteva licee oficiale sau particulare pentru fete cu cca 1 400 de eleve. Învăţământul în limba maternă a contribuit la diminuarea ponderii populaţiei analfabete şi deşteptarea naţională a românilor bucovineni.

At the end of the 19th century and the beginning of the 20th century, primary education in Bukovina progressed remarkably, the number of schools and those enrolled grew significantly, the number of illiterate people decreased, the socio-economic status of teaching staff improved. A majority of the mixed primary schools were closed, educators of different ethnic backgrounds created new pedagogic associations. In Bukovina pedagogic magazines were published in German, Romanian and Ukrainian. Just before the Great War Bukovina had 564 primary schools in operation (219 Ukrainian, 190 Romanian, 97 German, 15 Polish, 4 Hungarian and 39 mixed), with enrollment at approx. 110 000 students. At that time, in Bukovina, there were 13 high schools for boys consisting of 6 108 students, two profil real schools with 806 students, two vocational schools, a few state owned high schools as well as private high schools for girls with approx. 1 400 students. Education in the mother tongue helped diminish the share of illiterate population and national awakening of Romanians in Bukovina.

Cuvinte-cheie
Bucovina,

învăţământ primar, şcoli secundare,

Consiliul Şcolar Provincial, Şcoala Normală de Învăţători, gimnazii, şcoli reale, licee pentru fete, şcoli de meserii.