Corelaţii transdisciplinare în predarea educaţiei fizice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
23 0
SM ISO690:2012
SAVA, Panfil, VOINIŢCHI, Vitalie, FILIPOV, Valeriu. Corelaţii transdisciplinare în predarea educaţiei fizice. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 26-27 octombrie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2017, Ediția a 2-a, p. 81. ISBN 978-9975-56-935-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 2-a, 2017
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 26-27 octombrie 2017

Corelaţii transdisciplinare în predarea educaţiei fizice


Pag. 81-81

Sava Panfil1, Voiniţchi Vitalie2, Filipov Valeriu3
 
1 Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova,
2 Gimnaziul Rudi, Soroca,
3 Liceul Teoretic „Alecu Russo”, s. Cojușna, r. Strășeni
 
 
Disponibil în IBN: 14 mai 2024


Rezumat

Actualitatea. Predarea educaţiei fizice în baza corelaţiilor transdisciplinare contribuie la formarea la elevi a propriilor concepte şi experienţe cognitive, care, finalmente, consolidează interesul şi motivaţia acestora pentru practicarea exerciţiului fizic, a sportului pentru sănătate atât în anii de şcoală, cât şi pe parcursul întregii vieţi. Scopul cercetării constă în determinarea subiectelor semnificative ale disciplinelor de studii, cuprinse în Planul-cadru de învăţământ pentru ciclul gimnazial (aprobat de Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova), care au interpendenţă cu disciplina de studii Educaţie fizică. Metodele de cercetare: metoda analizei conţinutului, sinteza şi deducţia. Constatări şi rezultate. Realizarea scopului a solicitat studierea conţinuturilor educaţionale prezentate în manualele disciplinelor de învăţământ care se predau în ciclul gimnazial (cl. V-a – IX-a). În urma studiului întreprins, constatăm că, din şirul celor 17 obiecte de învăţământ (întrunite în 6 arii curriculare), predate în ciclul gimnazial, 6 discipline de studii (Fizica, Chimia, Biologia, Ştiinţe, Matematica, Istoria) au legătură directă cu Educaţia fizică, iar dintre acestea Biologia are cea mai mare pondere la capitolul „Corelaţii transdisciplinare”. Evident că numărul subiectelor din cadrul celor 6 obiecte menţionate, care au contexte comune cu domeniul educaţiei fizice şcolare, este diferit, fapt ce ţine de statutul şi conţinutul didactic al disciplinei de studii concrete, precum şi de durata (în ani) predării acesteia. Analizând subiectele incluse în manualele respective, conchidem că predarea educaţiei fizice în temeiul corelaţiilor transdisciplinare ajută elevul: să înţeleagă profund şi clar particularităţile, legităţile, principiile dezvoltării propriului corp, să-și formeze calităţi motrice, priceperi şi deprinderi motrice etc.; să-şi cunoască propriul organism şi modul în care acesta funcţionează în timpul realizării efortului fizic, acesta fiind diferit ca volum şi intensitate şi, nu în ultimul rând, să conştientizeze potenţialul exerciţiilor fizice în formarea sa (sub toate aspectele: biologic, social etc.). Concluzii şi recomandări. Predarea educaţiei fizice şcolare, conform documentelor reglatoare, trebuie realizată în baza corelaţiilor transdisciplinare, fapt ce contribuie la conceptualizarea procesului educaţional orientat spre formarea la elevi a unui sistem bine corelat de cunoştinţe, motivaţii şi experienţe de a utiliza sistematic, conştient, în mod independent mijloacele educaţiei fizice în diverse scopuri: asanativ, educativ, recreativ, dezvoltativ, formativ. Printre recomandările de bază, care conduc la obţinerea finalităţilor educaţionale menţionate, în opinia noastră, pot fi menționate: documentarea şi informarea detaliată a cadrelor didactice în problema vizată; predarea creativă a educaţiei fizice axată pe însuşirea de către elevi a cunoştinţelor din diverse ştiinţe (Fizica, Biologia etc.); dezvoltarea parteneriatului educaţional prin intermediul seminarului metodologic-praxiologic „Corelaţii transdisciplinare”.

Cuvinte-cheie
educație fizică, predare, discipline de studii, ciclu gimnazial