Poemele Anei Blandiana din grupajul din revista „Amfiteatru” (1984). cum le citim și le interpretăm azi?
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
37 0
SM ISO690:2012
CRISTEA-ENACHE, Daniel. Poemele Anei Blandiana din grupajul din revista „Amfiteatru” (1984). cum le citim și le interpretăm azi? In: Abordări psiho-pedagogice, lingvistico-literare, istorice și didactice în științele educației, Ed. 4, 20 decembrie 2023, Cahul. Cahul: Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul, 2024, Ediţia 4, pp. 7-12. ISBN 978-9975-88-120-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Abordări psiho-pedagogice, lingvistico-literare, istorice și didactice în științele educației
Ediţia 4, 2024
Conferința "Abordări psiho-pedagogice, lingvistico-literare, istorice și didactice în științele educației"
4, Cahul, Moldova, 20 decembrie 2023

Poemele Anei Blandiana din grupajul din revista „Amfiteatru” (1984). cum le citim și le interpretăm azi?

Ana Blandiana’s poems in the literary review “Amfiteatru” (1984). how to read and interpret the poems today?


Pag. 7-12

Cristea-Enache Daniel
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 3 mai 2024


Rezumat

Articolul propune o analiză — din unghiul receptării — a poemelor publicate de Ana Blandiana în revista „Amfiteatru” în 1984. Epoca în care au fost scrise și cea în care cititorul tânăr de azi le citește diferă într-un mod fundamental, sub raport ideologic. Nu este o diferență între o ideologie și alta, confruntate electoral în pluralismul democratic, ci una între totalitarismul unei ideologii unice și democrația unor opțiuni ideologice diferite. Prin urmare, asupra textelor în discuție se exercită o presiune, pe trei paliere ale diferențierii între cititorul de ieri și cel de azi: un palier cultural, unul ideologic și unul istoric. Pentru a înțelege și a interpreta poemele Anei Blandiana din revista „Amfiteatru” din 1984, cititorul tânăr de astăzi, născut și format după căderea comunismului în Uniunea Sovietică și în Europa de Est, trebuie să aibă cunoștințe și competențe de cod cultural, de lectură ideologică și de context istoric.

The article proposes a literary analysis — from the literary criticism reception point of view — of Ana Blandiana’s poems published in “Amfiteatru” în 1984. There’s a fundamental difference, ideologically speaking, between the specific historical era when the poems have been written and published and the present time when a young reader gets in contact with these poems. There’s not about a difference between one ideology and another one, an election confrontation in the democratic pluralism, but about the totalitarianism of a unique ideology and about the democracy of different ideological options. As a consequence, a huge pressure is exercised in the poems on three levels of differentiation between the yesterday’s reader and the present one: on a cultural level, an ideological level and a historical one. In order to understand and interpret Ana Blandiana’s poems published in “Amfiteatru” in 1984, the young reader today, born and raised after the fall of Communism in the Soviet Union and Eastern Europe, should have a cultural background and knowledge, ideological reading experience and historical context knowledge.

Cuvinte-cheie
Ana Blandiana, generația 60, poezie, receptare, codificare,

Ana Blandiana, The ‘60’s Generation, poetry, critical reception, encoding