Modelarea zgomotului urban generat de traficul rutier în zona centrală a municipiului Vaslui
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
85 0
SM ISO690:2012
ȘOREA, Ionuț, URZICA, Andrei, STOLERIU, Cristian Constantin, ROMANESCU, Gheorghe. Modelarea zgomotului urban generat de traficul rutier în zona centrală a municipiului Vaslui. In: Sisteme Informaționale Geografice, Ed. 24, 5-6 octombrie 2018, Iași. Iași : GIS and Remote Sensing, 2018, Ediția 24, pp. 21-22.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sisteme Informaționale Geografice
Ediția 24, 2018
Simpozionul "Sisteme Informaționale Geografice"
24, Iași, Romania, 5-6 octombrie 2018

Modelarea zgomotului urban generat de traficul rutier în zona centrală a municipiului Vaslui

Road traffic noise mapping, a case study on central part of vaslui town


Pag. 21-22

Șorea Ionuț, Urzica Andrei, Stoleriu Cristian Constantin, Romanescu Gheorghe
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 25 aprilie 2024


Rezumat

Zgomotul ambiental a devenit în ultimii ani o problemă de mediu intens dezbătută la nivel european, atât cu privire la efectele sale asupra sănătății cetățenilor, cât și la modul în care poate fi redus de către administrațiile locale. La nivelul Uniunii Europene, Directiva 2002/49/CE reprezintă actul normativ care oferă indicații Statelor Membre asupra modului în care se poate modela zgomotul ambiental având ca sursă traficul rutier din aglomerările urbane, traficul feroviar, aerian din vecinătatea aeroporturilor, zgomotul din zonele industriale și cel generat pe drumurile din afara orașelor. Lucrarea de față urmărește prezentarea unei metode de modelare a zgomotului rutier folosind instrumentul GIS open-source opeNoise v. 1.0. – plugin integrat în QGIS Brighton 2.6.1. Zona studiată este reprezentată de porțiunea centrală a municipiului Vaslui, delimitată de Bd. Traian, Str. Ștefan cel Mare, Str. Alecu Donici, Str. Nicolae Iorga și Str. Victoriei. Pentru crearea hărților strategice de zgomot pe baza cărora se vor putea identifica zonele cu nivel ridicat de zgomot s-au integrat în plugin-ul de cartografiere acustică date de ordin spațial precum geometria rețelei stradale sau cea a clădirilor. Aceste două layere au avut de asemenea atribuite informații privitoare la factorii care influențează nivelurile de zgomot, dar și la modul de propagare a acestuia. Metoda interimară de calcul folosită pentru generarea indicatorilor de zgomot Lzi-searănoapte și Lnoapte a fost cea recomandată de Directiva 2002/49/CE și anume metoda națională franceză de calcul NMPB Routes-96. Ca orice cercetare din domeniul geografiei, prezenta lucrare deține la rândul ei un capitol dedicat cadrului natural. În contextul în care tema centrală este reprezentată de zgomotul rutier, cadrul natural este studiat în corelație cu factorii care influențează nivelurile de zgomot. În ultimul capitol sunt prezentate rezultatele modelării punânduse accent pe zonele de conflict în raport cu valorile maxime admise în legislație, estimarea efectivului populației afectate de aceste niveluri, dar și măsuri punctuale de reducere a acestora. De asemenea sunt prezentate și câteva elemente potențial corective ale metodologiei de lucru impusă de plugin-ul opeNoise în încercarea de a crește acuratețea modelării în ansamblu.

In the past few years, the environmental noise has become an important issue on the agenda of different European organizations, both regarding its effects on the people’s health and quality of life, and the way it can be mitigated by the local administrations. In the European Union, the Directive 2002/49/EC represents the official legislation that offers indications to the Member States regarding the mode by which they can model the environmental noise having as source the road traffic in the urban areas, the railway noise, the aircraft noise around civil airports, the industrial noise and the one generated by the road traffic outside the urban areas. The current paper aims at presenting a method used in modeling the road traffic noise, utilizing the GIS open-source tool opeNoise v. 1.0. – a plugin that is part of the QGIS Brighton 2.6.1 software. The study area is central part of the Vaslui city, having as limits the Traian Blvd., Stefan cel Mare Rd., Alecu Donici Rd., Nicolae Iorga Rd. and Victoriei Rd. In order to create the strategic noise maps as a basis for further identification of the areas having high noise levels, spatial data like the geometry of the road network or that of the buildings have been integrated into the noise mapping plugin. These two layers have been also assigned information regarding the factors that influence both the actual noise levels and the noise propagation. The interim computation method used to generate the noise indicators Lday-evening-night and Lnight was the one recommended by the Directive 2002/49/EC – the French national computation method ‘NMPB routes-96’. Being a geography research, the current paper also has a chapter dedicated to the natural environment of the study area. Knowing that the main theme of this study is represented by the road traffic noise, the natural environment elements were studied as factors that influence the noise levels. In the last chapter of the paper, the results of the modeling were presented, emphasizing the conflict areas that are characterized by noise levels above the limit according to the law, the estimation of the population number affected by the road traffic noise, but also some particular measures that can be taken in order to reduce the noise. At the same time, there have been described some correction elements in order to increase the accuracy of the model.

Cuvinte-cheie
zgomot ambiental, Trafic rutier, hartă strategică de zgomot, hartă de conflict, Sisteme Informaționale Geografice, metoda interimară de calculc NMPB Routes-96,

environmental noise, road traffic, strategic noise map, conflict map, Geographic Information Systems, NMPB Routes-96 interim computation method