Building the museum culture of students and pupils through museum exhibitions in the information technologies era
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
218 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-02 04:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069:004:37.015 (1)
Muzee. Expoziții permanente (509)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4267)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4064)
SM ISO690:2012
FILIPSKI, Tatiana. Building the museum culture of students and pupils through museum exhibitions in the information technologies era. In: Journal of Social Sciences, 2023, vol. 6, nr. 3, pp. 104-113. ISSN 2587-3490. DOI: https://doi.org/10.52326/jss.utm.2023.6(3).08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Social Sciences
Volumul 6, Numărul 3 / 2023 / ISSN 2587-3490 /ISSNe 2587-3504

Building the museum culture of students and pupils through museum exhibitions in the information technologies era

Formarea culturii muzeale a studenților și liceenilor prin intermediul expozițiilor muzeale în epoca tehnologiilor informaționale

DOI:https://doi.org/10.52326/jss.utm.2023.6(3).08
CZU: 069:004:37.015

Pag. 104-113

Filipski Tatiana
 
Technical University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 octombrie 2023


Rezumat

Museum exhibitions are of major importance in the formation of museum culture of students and high school students, providing unique opportunities for research, learning and exploration of various cultural, historical, scientific and artistic fields. The study carried out elucidates an experimental scientific research focused on the valorization of museum exhibitions in the formation of museum culture (FMC) of students and high school students by exploring information technologies. The purpose of this research is to conceptualize the FMC of students and high school students through the elaboration of the praxeology of the targeted process in an age of information technologies. Research hypothesis: FMC of students and high school students through the museum exhibition, will be possible by determining, revealing and validating the theoretical-applicative foundations of the given process. Theoretical methods were used: analysis, synthesis, comparison and interpretation of the obtained results and practical methods: questioning, observation, pedagogical experiment, etc. Discussing and verifying the obtained results we identified, that the activities carried out during the training stage generated a positive impact on the FMC of students and high school students reflected in the change of attitudes, behaviors and value contents. The research allowed us to find that the museum exhibition can become an effective strategy for the culturalization of students and high school students on the three essential dimensions: institutional, professional, social, ensuring the promotion of national and universal values in the context of lifelong learning/permanent education.

Expozițiile muzeale sunt de importanță majoră în formarea culturii muzeale a studenților și liceenilor, oferind oportunități unice de cercetare, învățare și explorare a variate domenii culturale, istorice, științifice și artistice. Studiul realizat elucidează o cercetare științifică experimentală axată pe valorificarea expozițiilor muzeale în formarea culturii muzeale (FCM) a studenților și liceenilor prin explorarea tehnologiilor informaționale. Scopul acestei cercetări constă în conceptualizarea FCM a studenților și liceenilor prin intermediul elaborării praxiologiei procesului vizat într-o epocă a tehnologiilor informaționale. Ipoteza cercetării: FCM a studenților și liceenilor prin intermediul expoziției muzeale, va fi posibilă determinând, dezvăluind și validând fundamentele teoretico-aplicative ale procesului dat. Au fost utilizate metodele teoretice: analiza, sinteza, compararea și interpretarea rezultatelor obținute și metodele practice: chestionarea, observarea, experimentul pedagogic etc. Discutând și verificând rezultatele obținute am identificat, că activitățile desfășurate în cadrul etapei de formare au generat un impact pozitiv asupra FCM a studenților și liceenilor reflectat în schimbarea atitudinilor, comportamentelor și conținuturilor valorice. Cercetarea a permis să constatăm că expoziția muzeală poate deveni o strategie eficientă de culturalizare a studenților și liceenilor pe cele trei dimensiuni esențiale: instituțională, profesională, socială, asigurând promovarea valorilor naționale și universale în contextul învățării pe tot parcursul vieții/educație permanentă.

Cuvinte-cheie
museum, museum education, museum pedagogy, museum culture, museum exhibition, values, museum collections, information technologies, students, pupils.,

muzeu, educaţie muzeală, pedagogie muzeală, cultură muzeală, expoziție muzeală, valori, colecţii muzeale, tehnologii informaţionale, studenţi, liceeni.