Cultivarea deprinderilor de gândire critică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
234 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-07 12:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.015.3 (760)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4060)
SM ISO690:2012
GOREA, Alexandra. Cultivarea deprinderilor de gândire critică. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Educație și gândire critică, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2022, Ediția a 5-a, pp. 25-27. ISBN 978-9975-159-95-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane
Ediția a 5-a, 2022
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane"
Chişinău, Moldova, 17-18 noiembrie 2022

Cultivarea deprinderilor de gândire critică

Cultivating critical thinking skills

CZU: 37.015.3

Pag. 25-27

Gorea Alexandra
 
Gimnaziul „Grigore Vieru”, Ialoveni
 
 
Disponibil în IBN: 24 iulie 2023


Rezumat

Cultivarea deprinderilor de gândire critică presupune învăţarea de către elevi a unor exerciţii de apreciere a ideilor şi a le examina implicaţiile, cu o doză de scepticism respectuos. Însă, ceea ce se întâmplă în procesul educaţional, în majoritatea cazurilor, este că dascălii sunt în mare măsură preocupaţi de volumul materialului predat şi mai puţin de calitatea şi importanţa lui pentru elevi. Condiţii pentru învățarea gândirii critice: implicarea activă prin confruntare de idei, cooperare şi colaborare pentru găsirea soluţiilor adecvate;  încurajarea elevilor să gândească independent, să speculeze, să reflecteze;  convingerea elevilor că nu vor fi ridiculizaţi pentru opiniile exprimate;  acceptarea diversităţii de opinii şi idei;  încrederea în capacitatea fiecăruia de a gândi în mod critic;  aprecierea pozitivă a gândirii critice. Strategii didactice care promovează dezvoltarea gândirii critice. Elevul: exprimă puncte de vedere proprii, realizează schimb de idei cu ceilalţi, argumentează, pune întrebări pentru a înţelege lucrurile, cooperează in realizarea sarcinilor. Profesorul: organizează şi dirijează învăţarea, facilitează şi moderează activitatea, ajută elevii să înţeleagă, acceptă şi stimulează exprimarea unor puncte de vedere diferite, este partener în învăţare. Modul de învățare: - prin apel la experienţa proprie, euristic - promovează învăţarea prin colaborare - accent pe dezvoltarea gândirii prin confruntarea cu alţii. Utilizarea metodelor ca: metoda Bulgăre de zăpadă, metoda Titluri, metoda Roata, Brainstorming, învăţarea prin cooperare, comunicarea şi gândirea de ordin superior dezvoltă la elevi capacitatea de a explica lucrurile şi oamenii care îi înconjoară; capacitatea de a deduce, de autoreglementare şi de evaluare a proceselor din societatea în care locuiesc alături de semenii lor, analiza propriu-zisă.

Cultivating critical thinking skills requires students to learn exercises to appreciate ideas and examine their implications, with a dose of respectful skepticism. However, what happens in the educational process, in most cases, is that the teachers are largely concerned with the volume of the material taught and less with its quality and importance for the students. Conditions for learning critical thinking:  active involvement through confrontation of ideas, cooperation and collaboration to find appropriate solutions;  encouraging students to think independently, to speculate, to reflect;  convincing the students that they will not be ridiculed for the opinions they express;  accepting the diversity of opinions and ideas;  confidence in everyone's ability to think critically;  positive appreciation of critical thinking.Teaching strategies that promote the development of critical thinking. The student: expresses his own points of view, exchanges ideas with others, he argues, ask questions to understand the things, cooperates in carrying out tasks. The teacher: organizes and directs learning, facilitates and moderates the activity, helps students to understand, accepts and stimulates the expression of some different points of view, is a partner in learning. Learning mode: - by appealing to one's own experience, heuristically - promotes collaborative learning - emphasis on the development of thinking through confrontation with others. The use of methods such as: the Snowball method, the Titles method, the Wheel method, Brainstorming, cooperative learning, communication and higher-order thinking leads to developing in students the ability to explain the things and people that surround them; the ability to deduce, self-regulate and evaluate the processes in the society in which they live alongside their peers, the actual analysis.

Cuvinte-cheie
gândire critică, procesul educațional, euristică, metoda Bulgăre de zăpadă, brainstorming,

critical thinking, educational process, heuristics, Snowball method, brainstorming