Articolul precedent |
Articolul urmator |
167 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-07-24 08:13 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
75.04(478)(091) (1) |
Pictură (407) |
SM ISO690:2012 MARIAN, Ana. Implementări ale metodei lui I.S. Efimov în plastic animalieră moldovenească. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 42. ISBN 978-9975-84-186-3. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 15, 2023 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 75.04(478)(091) | ||||||
Pag. 42-42 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Chipurile de păsări și animale sunt caracteristice și creației plasticianului Ivan Semenovici Efimov (1878–1959). Inițial, creația lui I. S. Efimov combină genul animalier și pictura: Cal. „Noaptea” (1904) și Cal. „Zorile” (1906). Desenele sale redau animalele în mediul lor firesc, de exemplu, Măgărușii (1908). Printr-o linie continuă plasticianul subliniază contururile unui Hipopotam (1913). Interdependența genului animalier cu designul în creația lui I.S. Efimov poate fi observată în lucrarea Lebădă. Schiță de havuz (1933). Iar legătura cu arta decorativă în creația plasticianului poate fi atestată prin lucrarea Farfurie de serviciu pentru copii (1934), în care capul zebrei este la unison cu linia dezinvoltă de pe marginea farfuriei. Sculptura face corp comun cu grafica: Pești. Schiță pentru grafică sculpturală (?). Autorul reușește să combine linia grafică cu cea sculpturală, creând în stilul său propriu Lama cu puiul ei (1950) și Antilopele (1952). Designul face corp comun cu genul animalier în obiectul Bufnițe. Suport pentru cărți (1933), în care chipul păsării înțelepciunii servește în scopuri decorative. Influența creației populare o sesizăm în lucrarea sa Cal. Jucărie populară (?), care redă caracteristicile formelor și decorului specific artei populare rusești. Stările de agresivitate specifice creației lui Nicolae Gabzulin se atestă și în creația lui I.S. Efimov. Spre exemplu, lucrarea sa Lupta cerbilor (1936), care nu cedează din dramatism lucrărilor lui Nicolae Gabzulin. De asemenea, I.S. Efimov ”se înrudește” cu sculptorul moldovean Naum Epelbaum prin lucrări cu chipuri de cerbi, cum ar fi Tur (1950) și, respectiv, Antilopa gnu (1963, ceramică, email). Ambele imagini tratează frumusețea formelor exterioare ale acestor mamifere gingașe. Deși stările emoționale realizate în lucrările lui Efimov sunt diferite de cele realizate de sculptorii animaliști Naum Epelbaum și Nicolae Gabzulin, metoda de lucru cu modelele din natură a fost implementată cu succes în plastica animalieră moldovenească de mici dimensiuni. |
||||||
|