Ritualitatea în construcții la găgăuzi
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
216 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-07 15:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
398.34(=512.165) (9)
Folclor propriu-zis (728)
SM ISO690:2012
SOROCEANU, Evdochia. Ritualitatea în construcții la găgăuzi. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 7, 9-10 februarie 2023, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2023, Ediția 7, pp. 159-160. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 7, 2023
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
7, Chişinău, Moldova, 9-10 februarie 2023

Ritualitatea în construcții la găgăuzi

Rituality in constructions of the gagauzs

CZU: 398.34(=512.165)

Pag. 159-160

Soroceanu Evdochia12
 
1 Institutul Patrimoniului Cultural,
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 14 aprilie 2023


Rezumat

Ritualurile în construcții dezvăluie cele mai importante aspecte ale vieții oamenilor, transmit sistemul de viziune națională asupra lumii, interdependența relațiilor istorice și culturale ale popoarelor vecine. În tradiția găgăuză, toate etapele construcției caselor (de la fundație, pereți – la căpriorii) sunt însoțite de acțiuni rituale, printre care principale sunt considerate cele asociate cu noțiunea de arbore a lumii și sacrificiu în construcție. O ramură înfrunzită, asociată conceptului de copac al lumii, era fixată în centrul viitoarei locuințe chiar la începutul fundației, apoi la ridicarea pereților, ramura se agăța în mijlocul peretelui lateral, iar odată cu montarea căpriorilor, ce însemna „ajungerea la ceruri”, ramura era fixată pe structura șarpantei din partea de est/sud. Ritualul sacrificiului în construcție este legat de noțiunea arborelui lumii. În tradiția găgăuză, începutul fiecărei etape de construire a unei case este marcat de un sacrificiu. Astfel, la marcarea fundației cu țăruși, se servește pâine și sare; la începutul punerii pietrelor de temelie, se tăie un cocoș, iar sub colțurile casei (sau colțul de est al ei) se așează lumânări, cereale, vin, monede; când încep să ridice pereții, meșterii primesc de la stăpâni colaci și prosoape; înainte de ridicarea acoperișului, împart câte un cocoș viu la fiecare din cele patru colțuri; la ridicarea căpriorilor se dau colaci, prosoape și cămăși, agățate pe o crude din lemn cu o ramură de cireș. Din folclorul găgăuzilor aflăm despre existența unui ritual de sacrificiu uman – zidirea oamenilor vii în pereții sau temeliile caselor, podurilor, bisericilor sau măsurarea lungimii umbrei cuiva (adesea a unei fecioare) cu sfoară sau ramură de stuf, și așezarea lor sub unul dintre colțurile casei în construcție. Potrivit credințelor populare, această jertfă devenea spiritul protector al acestei case și îi proteja pe locuitorii ei de forțele malefice.